2. Verdenskrig kom til at spille en tematisk rolle i amerikansk fiktion lang tid efter dens afslutning (Norman Mailer, Irwin Shaw, James Jones, Joseph Heller, Kurt Vonnegut). Men det var krigen som indledning til en ny verdensorden med terrorbalance og atombombetrussel og som anledning til revision af livsværdier, der kom til at præge litteraturen i anden halvdel af 1900-tallet. Den højmodernistisk prægede lyrik dyrket af Robert Lowell, der mere end nogen anden kom til at øve indflydelse på efterkrigsgenerationens lyrikere, Theodore Roethke, Richard Wilbur, James Merrill (1926-1995) og W.S. Merwin (1927-2019), afløstes af lyrikere, der så den digteriske proces, ikke det færdige digt, som central. Det gjaldt Beat Generationens digtere (Allen Ginsberg, Lawrence Ferlinghetti, Gregory Corso (1930-2001), Gary Snyder) og Black Mountain-gruppen (Charles Olson (1910-1970), Robert Creeley (1926-2005), Denise Levertov (1923-1997)). Stor personlig åbenhed og intensitet prægede lyrikere som Anne Sexton, Sylvia Plath og John Berryman. De såkaldte New York-lyrikere (Frank O'Hara (1926-1966) og John Ashbery) havde storbyens hurtigt skiftende puls i deres tekster.
Mens hovedparten af fiktionslitteraturen ikke veg fra en velprøvet og kommercielt succesrig realisme, var tendensen i den postmoderne fiktion at besvare en truende meningsløshed med enten absurditet og sort humor eller at se på, hvordan virkeligheden lod sig betragte som en kulturel konstruktion, der kunne spejles i det litterære værks tilsvarende kunstighed. Symptomatisk for denne situation var litteraturens tilbøjelighed til dels at fokusere på outsideren, den utilpassede, der gennemskuer det etablerede system og etablerer sine egne normer, dels at præsentere den litterære tekst som i sig selv en konstruktion. Ofte falder de to sammen som hos den russisk-amerikanske Vladimir Nabokov og Thomas Pynchon, mens outsider-motivet dyrkes af Jack Kerouac, John Updike og J.D. Salinger, og der leges virtuost med bevidstheden om den kulturskabte tekst/virkelighed hos John Barth, Donald Barthelme (1931-1989), Robert Coover (f. 1932), Paul Auster og Don DeLillo. Metafiktionen trivedes side om side med new journalism (Hunter S. Thompson, Michael Herr, Tom Wolfe), der dyrkede en påstået autenticitet i den uredigerede virkelighed.
Som nye litterære erkendelsesredskaber var såvel metafiktion som new journalism udtømte ved indgangen til 1980'erne, og en litterær minimalisme med rødder i navnlig Hemingways nøgterne prosa har vundet indpas (Raymond Carver, Richard Ford). Hos Philip Roth, der sammen med Saul Bellow, Bernard Malamud, Grace Paley (1922-2007), E.L. Doctorow og den jiddisch-skrivende Isaac Bashevis Singer udgør en stærk jødisk-amerikansk efterkrigstradition, er den erkendelsesmæssige tvivlen i eminent grad sammenvævet med temaet om den mere eller mindre assimilerede jøde i USA. Sydens fiktion kom ligeledes til at stå stærkt i efterkrigstiden med Truman Capote og William Styron som ultra-realister, med Eudora Welty, Flannery O'Connor og Carson McCullers som dyrkere af det hverdagsgroteske og med Walker Percy til filosofisk at afsøge eksistensens generelle vilkår i Sydens omgivelser, men med ekkoer af bl.a. Søren Kierkegaard.
Tennessee Williams brugte Syden som symbol for amputeret medmenneskelighed i sin dramatik. Skrøbeligheden i de nære personlige relationer er også centralt tema hos dramatikerne Arthur Miller og Edward Albee.
Den afrikansk-amerikanske fiktion efter krigen havde som generel ambition at favne den sorte erfaring i sin helhed; det kommer til udtryk hos James Baldwin og Ralph Ellison og danner grundlag for prosaister som Toni Morrison, Alice Walker, James Alan McPherson (1943-2016), Charles Johnson (f. 1948) og Randall Kenan (f. 1963). Konsolideringen af det sorte USA skete samtidig i lyrikken med navne som Amiri Baraka (LeRoi Jones), Robert Hayden (1913-1980), Gwendolyn Brooks (1917-2000) og Maya Angelou, og i dramaet trak Amiri Baraka og Ed Bullins (1935-2021) i 1960'erne og August Wilson (1945-2005) i 1980'erne de racemæssige linjer skarpt op.
Mens det afrikansk-amerikanske element allerede havde gjort sig gældende i mellemkrigsårene og blev en del af den etablerede litterære scene op gennem anden halvdel af 1900-tallet, markerede den amerikanske kvindebevægelse sig litterært med stor gennemslagskraft som en del af 1960'ernes kulturomvæltning. Det gælder såvel i prosa (Erica Jong, Marilyn French, Ann Beattie (f. 1947), Gail Godwin (f. 1937), Alison Lurie (1926-2020) og Anne Tyler) som i lyrik, hvor Adrienne Rich (1929-2012) i begyndelsen af 1970'erne satte dagsordenen for en feministisk lyrik. Tendensen i amerikansk litteratur i 1900-tallets sidste par årtier har været en større synlighed af og større opmærksomhed over for amerikansk kulturs mangfoldighed af etniske, geografiske, sociale, kønsmæssige og politiske grupperinger, et udtryk for en multikulturel udvikling i den almindelige nationale bevidsthed.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.