Norman Mailer

Faktaboks

Norman Mailer
født:
1923
død:
2007

Norman Mailer var en amerikansk forfatter. Under 2. Verdenskrig var Norman Mailer tilknyttet en Texas-enhed som menig soldat i Stillehavskrigen mod Japan.

Hans første roman, The Naked and the Dead (1948, da. De nøgne og de døde, 1948), om erobringen af en Stillehavsø rummer kimen til forfatterskabets vedvarende problematik om magtens natur. Det militære udfald (den store historie) var underordnet Norman Mailers interesse for de psykologiske relationer mellem romanens nøglefigurer: general Cummings, repræsentanten for den kollektive, upersonlige magt, løjtnant Hearn, der repræsenterer en liberal, men impotent humanisme, og feltsoldaten løjtnant Croft, en fascistoid texaner, der herser impulsivt og sadistisk med de menige soldater.

Mailers soldater er i høj grad Ernest Hemingways "mænd uden kvinder", og deres hysteri og irrationelle vold kædes sammen med (fortrængt) seksualitet. Især Crofts macho-seksualitet blev i stigende grad forfatterskabets foretrukne tema; den udspiller sig i et slags ingenmandsland, hvor vilkårene for heroisk individualisme udforskes i den totalitære ensretnings tidsalder. Croft-skikkelsen videreførtes senere som den "psykopatiske hipster" i Mailers berømte essay "The White Negro" (1957) og som D.J. i Why Are We in Vietnam? (1967, da. Hvorfor er vi i Vietnam?, 1969).

Efter Barbary Shore (1951) og Hollywood-romanen The Deer Park (1955, da. Lysthaven, 1989) udviklede forfatterskabet sig i retning af såkaldt new journalism med Advertisements for Myself (1959). I sin sidste roman, The Castle in the Forest (2007, da. Slottet i skoven, 2007), skriver Mailer sig ind i Adolf Hitlers barndom. Med en af djævelens hjælpere som fortæller dissekeres Hitlers familie og ondskaben.

Mailers fascination af magten og massemedierne er temaet i The Presidential Papers (1963), hvor teorierne om mod og seksualitet afprøves på en virkelig magtperson, John F. Kennedy. Mailers væsentligste bidrag til den hybride genre mellem fiktion og journalistik blev mesterværket The Armies of the Night (1968) om en opsigtsvækkende demonstration mod USA's forsvarsministerium og krigen i Vietnam.

Norman Mailer optrådte i forskellige offentligt bevågede roller i 1970'erne, fx som antifeministisk sexprædikant i The Prisoner of Sex (1971, da. Forsvar for mig selv, 1971) og som lydhør dokumentarisk fortolker af det vestlige USA's paranoide mordere i The Executioner's Song (1979).

At give massemediernes historier og personer en individualiserende drejning blev et hovedærinde for Mailer i denne periode, som fx bøgerne om USA's rumprogram, Of a Fire of the Moon (1971), og Marilyn Monroe, Marilyn (1973), vidner om.

I 1990'erne tolkede Norman Mailer fortsat de betændte nationale mytologier, fx dem, der knytter sig til CIA, i Harlot's Ghost (1991), og til mordet på John F. Kennedy, i Oswald's Tale (1995).

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig