Et marked betegner indenfor økonomi en samling købere og sælgere, som handler en vare eller tjeneste, samt rammerne for disse handler. Udtrykket har udviklet sig fra at betegne en konkret geografisk handelsplads, hvor købere og sælgere mødtes med mellemrum, til mere generelt at dække de institutioner, der er dominerende for vareudvekslingen i vore dages markedsøkonomier. På markeder omsættes alle former for forbrugsgoder og tjenester som eksempelvis fødevarer, boliger og personlig pleje. Ligeledes handles produktionsfaktorer på eksempelvis råvaremarkeder. Arbejdsmarkedet spiller en afgørende rolle for både de enkelte erhvervsaktive og samfundsøkonomien. Også de finansielle markeder er meget vigtige i moderne samfund.
Faktaboks
- Etymologi
- Ordet marked er opstået via det oldfranske market. Det stammer igen fra det latinske mercatus 'handel, marked', af merx 'handelsvare', genitiv mercis.
Markeder kan afgrænses på forskellig vis både geografisk og produktmæssigt. For nogle markeder er det mest naturligt at tænke i en ret snæver geografisk udstrækning, eksempelvis boligmarkeder i forskellige byer. Andre markeder, hvor transportomkostningerne er begrænsede i forhold til varens værdi, kan være globale i karakter, som eksempelvis markedet for guld eller for en række finansielle aktiver.
Velfungerende markeder (med et fagudtryk kaldet efficiente markeder) kan være meget effektive til at sikre en hensigtsmæssig resurseallokering. Det sker især som følge af prisdannelsen, som finder sted gennem samspillet mellem markedets efterspørgsel og udbydernes omkostningsforhold. Under ideelle forhold vil markedspriserne afspejle både de samfundsmæssige omkostninger ved at fremstille den pågældende vare og dens samfundsmæssige værdi og dermed fungere som et vigtigt signal om varen. Det er derfor en vigtig del af den økonomiske videnskab at undersøge betingelserne for, at et marked er efficient. Dette afhænger af konkurrenceforholdene på markedet, og om der er vigtige markedsfejl forbundet med salget af den pågældende vare eller tjeneste. På en række vigtige markeder kan der være væsentlige markedsfejl, der eksempelvis kan give sig udslag i problemer som arbejdsløshed, finansiel ustabilitet og klimaforandringer. Derfor er et andet vigtigt forskningsspørgsmål, hvordan man med en intelligent regulering kan afhjælpe sådanne markedsfejl.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.