Markedsfejl er forhold, der medfører, at de økonomiske aktiviteter på et marked (produktion, handel og forbrug) ikke fører til et samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt resultat. Markedet er altså ikke velfungerende. Der findes en række forskellige vigtige typer markedsfejl, der spiller en rolle forskellige steder i typiske markedsøkonomier.
Faktaboks
- Også kendt som
-
markedssvigt, markedsimperfektion
Et marked uden markedsfejl vil være præget af fuldkommen konkurrence. En sådan situation er et ideal, hvor resurserne bliver allokeret på en måde, der er samfundsøkonomisk effektiv. Man siger, at markedsligevægten i dette tilfælde er Pareto-efficient, dvs. at det er umuligt at ændre forholdene, så nogen stilles bedre, uden at andre bliver stillet dårligere. Adam Smiths berømte metafor om markedets usynlige hånd omhandler markeder, hvor der ikke er nogen markedsfejl.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.