Stemmeret for kvinder var ikke den tidlige kvindebevægelses primære krav; det var alt for radikalt i samtiden. Kvinderne måtte først anerkendes som selvstændige individer, så kravene om kvinders adgang til uddannelse, juridisk myndiggørelse og ret til erhverv især for de ugifte kvinder var de vigtigste.
I samtiden var kvinder udelukket fra de fleste uddannelser og fra offentlige hverv, men ikke fra at udføre det hårde arbejde i markerne, i de nye industrier eller i hjemmene som tjenestepiger.
Efter at ugifte kvinder i midten af 1800-t. i mange lande havde opnået en vis juridisk selvstændighed, føltes det særlig ydmygende, at kvinder ved giftermål blev juridisk umyndige på linje med børn. I de fleste lande kunne gifte kvinder således ikke vidne i retten eller råde over egen formue eller indtægt, ligesom forældremyndigheden over børnene tilkom ægtemanden.
Kvindebevægelsen var et oprør mod den traditionelle kvindeopfattelse, at kvinden fra naturens side var manden underlegen og derfor måtte være underordnet ham. De første kvindebevægelser samlede især kvinder — og enkelte mænd — fra de bedrestillede lag og intellektuelle kredse. De lagde stor vægt på retlige reformer, og denne gren af kvindebevægelsen kaldes derfor kvinderetsbevægelsen, på engelsk Women's Rights Movement.
I USA indkaldtes i 1848 til det første kvindekonvent, Seneca Falls-kongressen; her vedtoges et af kvinderetsbevægelsens hovedmanifester, som både sprogligt og idémæssigt tog udgangspunkt i Uafhængighedserklæringen, ifølge hvilken alle er født lige og med samme umistelige rettigheder. Dette måtte også gælde kvinder.
I Storbritannien begyndte kvinderetsbevægelsen i 1850'erne, i Tyskland i 1860'erne, i Frankrig i 1870'erne og i en lang række andre lande også uden for Europa og USA, bl.a. Indien og Kina i årtierne efter århundredskiftet.
I Skandinavien begyndte debatten med tre litterære værker: I Danmark blev den unge Mathilde Fibigers lille bog Clara Raphael. 12 Breve (1851) det første skrift til forsvar for kvinders ret til et selvstændigt liv. I Norge vaktes debatten af Camilla Colletts roman Amtmandens Døtre (1854-55) og i Sverige af Fredrika Bremers Hertha (1856, da. 1857).
Den danske kvindebevægelse begyndte i 1871 med stiftelsen af Dansk Kvindesamfund, DK. I den politisk ophedede tid under Estrup i 1880'erne opstod flere kvindeorganisationer, bl.a. i 1885 den mere radikale Kvindelig Fremskridtsforening, der modsat DK i begyndelsen ikke ville have mænd som medlemmer.
Efterhånden opstod kvindesagsforeninger rundt omkring i landet. I 1893 dannede DK en landsorganisation, mens Kvindelig Fremskridtsforening sygnede hen og blev erstattet af andre kvindeorganisationer delvis i opposition til DK's forsigtighed i stemmeretsspørgsmålet.
I 1884 stiftedes i Sverige Fredrika-Bremer-Förbundet, og samme år kom den første forening i Norge, Norsk Kvinnesaksforening.
Kvinderetsbevægelsen hentede inspiration i bl.a. Mary Wollstonecrafts bog A Vindication of the Rights of Woman (1792, da. Quindekjønnets Rettigheder forsvarede, 1801) og John Stuart Mills The Subjection of Women, som i selve udgivelsesåret, 1869, også udkom i Danmark i Georg Brandes' oversættelse, Kvindernes Underkuelse.
I sidste halvdel af 1800-t. opstod kvindeorganisationer også i tilknytning til arbejderbevægelsen. De betegnede sig selv som den "proletariske kvindebevægelse" i modsætning til den "borgerlige kvindebevægelse", dvs. kvinderetsbevægelsen.
Kvinderne i arbejderbevægelsen kæmpede især for forbedring af kvindernes og arbejderfamiliernes elendige vilkår under industrialiseringen. Her gjaldt det ikke retten til arbejde, for den havde arbejderkvinderne til overmål, men derimod forbedring af arbejds- og levevilkår.
Den tyske proletariske kvindebevægelse var den førende i Europa, bl.a. via dens leder, Clara Zetkin. Den proletariske kvindebevægelse måtte også inden for arbejderbevægelsens egne rammer kæmpe mod fordomme og traditionelle holdninger til kvinder.
I Danmark dannedes allerede ved Socialdemokratiets start de første politiske kvindeforeninger i tilknytning til partiet; blandt de aktive var Jaquette Liljencrantz.
At der opstod rene kvindefagforeninger inden for fagbevægelsen, skyldtes enten mændenes modstand mod at optage kvinder i fagforeningerne pga. frygt for løntrykkende konkurrence, eller at organiseringen gjaldt rent kvindelige arbejdspladser som dannelsen af Foreningen for Vadske- og Rengøringskoner i 1885, det senere Kvindeligt Arbejderforbund. Københavns Tjenestepigeforening fra 1899 blev forløberen for Husassistenternes Forbund, det senere Husligt Arbejder Forbund.
Den proletariske kvindebevægelse hentede inspiration i bl.a. Friedrich Engels' Der Ursprung der Familie, des Privateigenthums und des Staats (1884, da. Familiens, Privatejendommens og Statens Oprindelse, 1888) og August Bebels Die Frau und der Sozialismus (1879, da. Kvinden og Socialismen, 1912). Ifølge den klassiske marxisme opstod kvindeundertrykkelsen med den private ejendomsret; socialismens indførelse var derfor forudsætningen for kvindernes frigørelse.
Mellem disse to hovedgrene af den tidlige kvindebevægelse var der både samarbejde og konflikt i et varierende mønster fra land til land.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.