The Yellow Kid and his new Phonograph
Richard F. Outcault The Yellow Kid. Nogle tegneserieforskere fremhæver Outcaults The Yellow Kid and His New Phonograph (publiceret den 25. oktober 1896) som den første tegneserie, idet man her for første gang oplevede den nyskabelse, der for mange karakteriserer den ”ægte” tegneserie; formidlingen af fortællingens pointe via dialog i talebobler. Outcault fulgte imidlertid ikke op på sin ”opfindelse”, og andre fremhæver derfor tysk-amerikaneren Rudolph Dirks' (1877-1968) The Katzenjammer Kids (1897, Knold og Tot) som den første tegneserie fordi denne satte brugen af talebobler i system.
Af /Public domain, via Wikimedia Commons.

Tidslinje over tegneseriens historie

1896

Richard F. Outcaults The Yellow Kid udkommer; den betragtes som en af de første tegneserier.

1905

Winsor McCay introducerer Little Nemo in Slumberland.

1913

George Herrimans Krazy Kat debuterer.

1929-1930

Hergé lancerer Tintin i Belgien.

1938

Superman debuterer i Action Comics #1.

1939

 Batman  debuterer i Detective Comics #27.

1940'erne

2. Verdenskrig præger industrien; tegneserier bruges som krigspropaganda.

Danmark oplever en blomstrende tegneserieproduktion under og efter krigen.

1954

Frederic Wertham udgiver bogen Seduction of the Innocent, der kritiserer tegneseriernes indflydelse på børn og ungdommen.

1962

Marvel Comics introducerer den komplekse superhelt Spider-Man.

1963

X-Men publiceres, skrevet af Stan Lee og tegnet af Jack Kirby.

1970'erne

Marvel fører an med realistiske superheltehistorier. I Europa begynder Métal Hurlant at udkomme.

1985

Kli-k-toris af Milo Manara repræsenterer en bemærkelsesværdig opblomstring af erotisk tegneserie i Italien.

1986

The Dark Knight Returns af Frank Miller og Watchmen af Alan Moore og Dave Gibbons udkommer og revolutionerer superheltegenren.

I Danmark udkommer Nofret af Sussi Bech og markerer et vigtigt bidrag til dansk tegneseriekunst.

1988

Litterære klassikere af Rune T. Kidde udforsker humoristisk klassiske litterære værker.

1994

 Homo Metropolis af Nikoline Werdelin udforsker komplekse emner inden for den danske middelklasse.

2008

The Dark Knight bliver en kritikerrost film og øger interessen for tegneserier.

2023

Nordisk Råds litteraturpris tildeles en tegnet dokumentarroman, Ihågkom oss till liv, af Joanna Rubin Dranger.

Asterix i albummet Asterix i trøjen (1967), skabt af Albert Uderzo René Goscinny. Asterix har haft en betydelig indflydelse på den europæiske tegneseriekultur. Serien er kendetegnet ved bl.a. det satiriske indhold om politik og samfund og en meget tilgængelig tegnestil og historiestruktur som har gjort Asterix tidløs og elsket af læsere verden over. Handlingen foregår i det gamle Gallien under romersk besættelse og udnytter denne ramme til både at underholde og levere subtile kommentarer om samtidige samfundsforhold. Asterix-serien har bidraget betydeligt til at popularisere tegneseriekunsten og ændre folks opfattelse af genren. Den har demonstreret, at tegneserier kan være sofistikerede, intelligente og stadig yderst underholdende, hvilket har bidraget til at hæve tegneseriens status som kunstform.

.

Tegneseriens historie begynder i 1890’ernes USA med den klassiske tegneseriestribe, og siden har fortælleformen udviklet sig med en bred vifte af stilretninger og virkemidler.

Allerede i begyndelsen af 1900-tallet flyttede pionerer som Winsor McCay og George Herriman grænserne for tegneseriens narrative og æstetiske potentiale med banebrydende serier Little Nemo in Slumberland og Krazy Kat. Storm P. markerede begyndelsen på den danske stribes historie med De tre smaa Mænd og Nummermanden. Disse tidlige tegneserier skabte grundlaget for tegneseriens fortællekunst.

Tegneseriens historie spænder således over flere århundreder og omfatter forskellige genrer og stilarter, fra tidlige dage med tegneseriestriber i aviser til superhelte-serier og grafiske romaner. Tegneserier har spillet en betydelig rolle i populærkulturen og har fanget millioner af læseres fantasi verden over. I fremtiden forventes tegneserier fortsat at spille en vigtig rolle i vores kultur og fantasi.

Læs mere om tegneserier og tegneseriens stil og virkemidler.

1900-1920: striben

Little Nemo gik som en stor søndagsserie, hvori hovedpersonen bliver lagt i seng i første billede, og i sidste billede sluttes der af med hans bratte opvågnen efter nærmest ekspressionistiske natlige drømme eller mareridt. Undertiden er den enkelte stribe en afsluttet drøm, andre gange fortsættes drømmen/historien over flere uger. Udsnit af stribe fra 1906 (dansk oversættelse 1993). McCays tegnekunst i Little Nemo er bemærkelsesværdig og betragtes som en af de mest avancerede og fantasifulde inden for tegneserieverdenen. Hans detaljerede og omhyggeligt udførte illustrationer udtrykker en kunst dygtighed, der går ud over det sædvanlige inden for dagsstriber. McCay var en pioner inden for brugen af paneler og layout i tegneserier. Han eksperimenterede med sidens opbygning og skabte nogle gange enorme, panoramiske scener, der udvidede læserens visuelle horisont og gav plads til detaljerede illustrationer.

.

Det oprindelige format i publiceringen af tegneserier var striben. Den bestod typisk af tre-fire billeder og blev publiceret i amerikanske aviser. En markant kunstner, der var afgørende for etableringen af tegneseriestriben som en selvstændig fortælleform, var Winsor McCay. Han blev mest kendt for tegneserien Little Nemo in Slumberland (fra 1905), hvor han udviklede en sofistikeret og genrebevidst stil. Serien er præget af komplekse og fantasifulde paneler, der udforsker drømmeverden. McCays kunstneriske indflydelse strakte sig ud over tegneserierne og påvirkede bl.a. modernistisk billedkunst.

George Herriman fortsatte den billedbevidste stil i den surrealistiske serie Krazy Kat fra 1913. Serien introducerede en nyskabende narrativ og æstetisk struktur, og den har inspireret utallige kunstnere inden for både tegneserier og kunstverdenen generelt. Kendte personligheder som maleren Pablo Picasso og forfatteren E.E. Cummings udtrykte beundring for Herrimans arbejde.

Striber i Danmark

Storm P.’s De tre smaa Mænd og Nummermanden fra 1913 betragtes som den første danske tegneserie med gennemgående figurer, brug af talebobler og en afslutning af historien i den fjerde tegning. Da serien i 1913 blev publiceret første gang, havde Storm P. allerede årevis skabt tegneserier, der byggede på den danske satiretradition.

1920-1938: føljetoner og superhelte

Blondie er en amerikansk tegneserie, skabt af Chic Young (1901-1973), der debuterede i 1930. Serien afspejler ofte normerne og kulturen i det amerikanske familieliv, og dens humor er relateret til daglige situationer og interaktioner. Blondies mand Dagwood (Busser) lægger sig ofte ud med sin iltre chef, og problemerne bliver ikke mindre af, at Busser har svært ved at stå op til dagens dont. Blondie skiller sig ud som en tidlig kvindelig hovedperson i tegneserier. Hun blev ikke kun fremstillet som en hjemmegående kone, men også som en intelligent og selvstændig kvinde.

.

I 1920'erne og 1930'erne gennemgik tegneserien en betydelig udvikling drevet af teknologiske fremskridt i trykketeknik. Indførelsen af farverige og visuelt imponerende tegneserier, især i det nye format kaldet Comic Books, skabte mangfoldighed i udtryk og fortællestil.

Superman og Batman

Superman-hæfte, udgivet i Danmark den 14. november 1951. Superman, skabt af Jerry Siegel og Joe Shuster, markerede begyndelsen på superheltegenren. Superman har ofte været brugt som en allegori for sociale og politiske temaer, og figuren har haft en bemærkelsesværdig evne til at tilpasse sig ændrende tider og forblive relevant. Hans karakter og historier er blevet genfortolket og tilpasset gennem årene for at appellere til nye generationer af læsere og seere.

.

Spændingsserier som Dick Tracy og Agent X9 opstod, og den mest betydningsfulde begivenhed var introduktionen af superhelte som Superman (i Action Comics nr. 1/1938) og Batman (i Detective Comics i 1939). Deres popularitet strakte sig fra tegneseriehæfter til daglige aviser, radioudsendelser, tv og film.

Mickey Mouse og Anders And

Walt Disneys to mest berømte figurer, Mickey Mouse og Anders And, blev i 1930'erne introduceret i tegneseriehæfter, og figurerne fik stor indflydelse for udviklingen af moderne tegneserier. Begge har de har tjent som katalysatorer for skabelsen af rige og komplekse tegneserieuniverser. Mickey Mouse og Anders And har desuden været genstand for licensiering og merchandise. Denne tilgang har haft en betydelig indflydelse på forretningsmodellen inden for tegneserieindustrien.

Europa i årene 1920-1938

Tintin, professor Tournesol og kaptajn Haddock i historien Rackham den Rødes Skat (1943). Tintin's eventyr er skabt skabt af den belgiske tegneseriekunstner Hergé. Hans streg er kendt for sin klarhed og enkelhed (la ligne claire), og stilen har haft en betydelig indflydelse på mange tegneseriekunstnere og forfattere samt kunstnere inden for andre medier, fra Hugo Pratt og Jacques Tardi til Andy Warhol og Steven Spielberg. Sidstnævnte instruerede i 2011 den animerede film "The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn, der kombinerede elementer fra flere af Tintins eventyr.

.

I Europa var Belgien, Frankrig og senere Italien og England de lande, der havde den største produktion af tegneserier. Ligesom i USA begyndte europæiske tegneserier som avisstriber og vittighedstegninger.

Et afgørende øjeblik for europæiske tegneserier (ikke ulig Supermans debut i USA) var udgivelsen af Tintin i Sovjetunionen i 1929-1930. Figuren Tintin blev skabt af den belgiske tegneserieforfatter og -tegner Hergé. Serien om Tintin følger den meget unge journalist og hans loyale foxterrier, Terry. Historien debuterede i Le Petit Vingtième, en belgisk børneavis. Hergés tegnestil, kendt som den rene linje (la ligne claire), kendetegnes ved livlige farver og detaljerede baggrundsstudier, der resulterer i realistiske tegninger baseret på virkelige steder og begivenheder. På trods af seriens humanisme stod Hergé også over for kritik for racisme og kolonialisme i karakterfremstillingerne. Senere i sin karriere erkendte Hergé disse kritikpunkter og forsøgte at adressere dem i senere værker.

Danske serier i perioden

Banebrydende figurer som Storm P. og Henning Dahl-Mikkelsen (MIK) formåede i denne periode at skabe internationale triumfer, eksemplificeret ved Peter og Ping (1922) og Ferd'nand (1937).

Den nationale scene præsenterede serier som Axel Ingvars Prins Pilfinger og Arne Ungermanns realistiske Hanne Hansen. Disse bidrag afspejler den dynamik, der præger den danske tegneseries historie, hvor skabere navigerer mellem international anerkendelse og hjemlige eksperimenter.

1940-1956: den gyldne tidsalder

Carl Barks’ version af Disney-universet. Et udsnit af forsiden til Anders And-bladet Den snedige Onkel Joakim (1954, solohæfte nr. 8), tegnet af Carl Barks. Carl Barks havde en afgørende indflydelse på Disney-universet og tegneserieverdenen generelt. Han udviklede Anders And-universet, hvor han bl.a. introducerede den ikoniske karakter Onkel Joakim. Han blev en central figur med sin grådige og pengeelskende personlighed. Carl Barks' kunstneriske stil, karakterdrevne historier og evne til at integrere sociale kommentarer og satire har sat standarden for kvalitet inden for Disney-tegneserier. Selv om han arbejdede anonymt i mange år, blev han senere anerkendt som en af de mest indflydelsesrige skabere inden for tegneserieverdenen.

.

Årene 1940-1956 betegnes – særligt i relation til amerikansk tegneseriehistorie – den gyldne tidsalder. Her oplevede tegneserien en hidtil uset popularitet, som blev drevet af ikoniske superhelte som Superman, Batman og Wonder Woman, der blev kulturelle symboler og månedligt solgte millioner af tegneserier.

Nye genrer som horror, science fiction og romantik opstod, og Marvel og DC Comics spillede afgørende roller med introduktionen af karakterer som Human Torch, Namor, Lynet og Grønne Lygte. Under 2. Verdenskrig blev tegneserier brugt som effektiv krigspropaganda. I 1950'erne oplevede tegneserieindustrien en nedgang i salget af superhelteserier, men andre genrer steg i popularitet.

Kritik af tegneserien

I disse år opstod der kritik af tegneserien, særligt rettet mod indholdet og bekymringer over påvirkningen af unge læsere. Kritikken formuleredes bl.a. af psykiateren Fredric Wertham (1895-1981) med bogen Seduction og the Innocent (1954) i USA og Tørk Haxthausen (1924-2012) i Danmark med bogen Opdragelse til terror (1956).

Kritikken fokuserede på fremstillingen af eksplicit vold og erotik i tegneserier, og i Danmark var der også en modvilje mod tegneserier som en form for amerikansk kultur. Denne kritik resulterede i USA i oprettelsen af Comics Code Authority. Kritikken påvirkede industrien, der bevægede sig mod mindre kontroversielt indhold.

Tegneserier i Europa og Danmark

Rasmus Klump med de plettede bukser tager ud på eventyr i slutbilledet fra den første historie, Rasmus Klump bygger skib, som udkom i 1952. Rasmus Klump og hans venner er kendt for deres charmerende og tidløse design. Karaktererne er farverige, venlige og har en enkelhed i deres udtryk, der appellerer til både børn og voksne. Rasmus Klumps univers er frit for konflikter og kontroverser. Serien har formået at bevare sin popularitet og appel gennem årtier. Det faktum, at serien fortsat bliver læst og værdsat af nye generationer, taler for dens langvarige succes og evne til at forbinde med læsere på tværs af generationer.

.

Under 2. Verdenskrig forbød Italien og Tyskland amerikanske tegneserier, og papirmangel påvirkede produktionen. Efter krigen oplevede den europæiske tegneserieverden vækst med ikoniske værker som Spirou et Fantasio (Splint & Co.) og Lucky Luke.

I Danmark trivedes tegneserieproduktionen under krigen uden konkurrence fra engelsksprogede rivaler. Kendte figurer som Carlt, Willy paa Eventyr, Styrmand Rask, og Rasmus Klump blev skabt. Perioden var præget af en stigende velstand, hvilket reflekteres i serier som Karl Engholms (1906-1988) Far til Fire og Jørgen Mogensens Poeten og Lillemor. Sammen med Cosper skabte Jørgen Mogensen også pantomimeserien Alfredo under deres fælles pseudonym MOCO. Alfredo opnåede international anerkendelse og blev vist i aviser verden over.

Mange danske seriekritikere fremhævede også Palle Nielsens Orfeus og Eurydike og Henning Gantriis Livets Gang i Lidenlund for deres unikke bidrag til tegneseriekunsten.

1956-1971: sølvalderen

Sølvalderen betegner en nøgleperiode i den amerikanske tegneserieindustri og løber fra midten af 1950'erne til begyndelsen af 1970'erne. Tegneserier i denne periode udmærker sig ved dybere historier og forbindelser til samfundsproblemer.

Sølvalderen begyndte i 1956 med en tilbagevenden til superheltefortællinger, der blev kickstartet af udgivelsen af DC Comics' Showcase #4, hvor den moderne udgave af The Flash blev introduceret. Dette førte til en bølge af nye superheltefortællinger, der blev populære blandt unge læsere og førte til en genoplivning af genren.

Epoken var præget af Marvel Comics' banebrydende rolle, hvor de under redaktør Stan Lee og kunstnere som Jack Kirby og Steve Ditko introducerede komplekse superhelte som Spider-Man, Iron Man, Thor og Hulk og ikke mindst X-Men (i The X-Men #1 i 1963).

Comix

Mr. Natural. Robert Crumb er måske den mest kendte tegner af undergrundsserier. Ingen borgerlige dyder og ingen moralbegreber er fredede; Crumb skabte bl.a. Mr. Natural, en skaldet, skægget guru, der uddeler visdom om mystik og naturlig livsstil og ofte satiriserer over den moderne verden. Mr. Natural blev første gang udgivet 1967, kort efter at Crumb var flyttet til San Franciscos hippiekvarter, Height Ashbury.

.

I 1960'erne udfordrede undergrundstegneserier, også kaldet comix, amerikanske tabuer på en provokerende og humoristisk måde. Disse tegneserier, med skabere som Robert Crumb, behandlede emner som stoffer, sex og autoritetskritik. Det satirisk tegneseriehæfte MAD bidrog også til denne antiautoritære tradition, der opnåede stor berømmelse blandt unge.

Radiserne

Radiserne er den danske titel på den amerikanske tegneserie Peanuts af Charles M. Schulz, skabt i 1950. Serien debuterede i Danmark i 1959 og blev populær globalt. Schulz tegnede den indtil sin død i 2000. Seriens styrke ligger i skildringen af hverdagslivets kompleksitet og relationer mellem figurerne. Schulz berørte emner som venskab, kærlighed, og eksistentielle spørgsmål med en subtil, humoristisk tone. Filosofien i Radiserne går ud over overfladen og rører ved eksistentielle spørgsmål om ens plads i verden, men gør det på en tilgængelig måde. Det udforsker temaer som ensomhed, håb, fejl og søgen efter mening.

.

I 1960'erne betragtes også som Radisernes guldalder, hvor Charles M. Schulz skabte kulturelle ikoner som Nuser og Søren Brun. Schulz udviklede tegneserier til et bredere visuelt sprog for følelser, trods seriens minimalistiske streg.

Europa i 1960'erne

I en global kontekst spillede 1960'erne en afgørende rolle i omformningen af tegneserieindustrien. Europæiske albumserier som Løjtnant Blueberry af Jean-Michel Charlier og Jean Giraud (først som føljeton i det franske tegneseriemagasin Pilote nr. 210 i 1963) samt Corto Maltese (1967) af Hugo Pratt introducerede personlighed, variation og kompleksitet. Disse serier appellerede ikke kun til traditionelle læsere, men også til et bredere publikum.

Transformering af tegneserieindustrien

1960'erne var en transformerende æra for tegneserier. Superheltegenren blev genoplivet i USA, europæiske albumserier steg i betydning, og ikoniske karakterer fortsatte med at præge kulturen. Denne periode lagde fundamentet for den globale udvidelse af tegneserieindustrien og skabte et mangfoldigt landskab af fortælling og kunstneriske udtryk, som fortsat præger mediet i dag.

1970-1985: bronzealderen

I 1970'erne overtog Marvel føringen fra DC, der oplevede økonomisk nedtur under 'The DC Implosion' og 'The DC Explosion'. Bronzealderen i superhelteserien bevarede Sølvalderens konventioner, men indførte mørkere plotelementer. Overraskende begivenheder som Green Goblins drab på Gwen Stacy i Amazing Spider-Man introducerede realisme, ledsaget af en mere realistisk stil i 1980’erne af kunstnere som Neal Adams, John Byrne, og Frank Miller. Perioden fokuserede også på samfundsbevidste historier, især gennem Grønne Lygte og Grønne pil.

Europa: nye talenter og eksperimenter

I Frankrig trådte nye talenter frem gennem antologien Métal Hurlant, der blev udgivet i årene 1974-1987. Jean Giraud transformerede til Moebius og skabte banebrydende værker som Jerry Cornelius' hermetiske garage og John Difool. Claire Bretécher og Gerard Lauzier excellerede med satiriske samtidskrøniker. Internationale kunstnere som Jacques Tardi, François Bourgeon, Milo Manara, og Enki Bilal bidrog betydeligt til tegneseriekunsten.

Danmark: International anerkendelse

I Danmark fremstod Claus Deleuran med værker som Rejsen til Saturn, mens Valhalla af Peter Madsen blev en sensation og anerkendt internationalt. Andre nyskabende danske serier omfattede Rune T. Kidde's personlige udtryk og Peter Kielland-Brandt samt Mårdøn Smet's eksperimenterende kunst.

1985-2000, USA

Steen og Stoffer af Bill Watterson. Tegneserier kritiseres ofte for at være barnlig underholdning, men barndommen bruges ofte i tegneserier som udgangspunkt for komplekse skildringer af hverdagen. I klassiske striber som Radiserne og Steen og Stoffer er de voksne således frakoblet fortællingen som helhed eller (som her) fra børnenes fantasier.

.

I 1980'erne gennemgik tegneseriekunsten i USA en markant udvikling, og perioden introducerede nye værker, bl.a. Jim Davis' Garfield (1978), Gary Larsons Langt ude (1980) og Bill Wattersons Steen og Stoffer (1985). Perioden var dog også præget af de gamle superhelte, ny kompleksitet og krise.

Ny kompleksitet

I løbet af 1980'erne og 1990’erne oplevede tegneserieindustrien i USA en positiv udvikling præget af fremkomsten af nye forlag og en åbenhed over for både nye stilarter og modne emner. Frank Miller gav Batman et nyt, alvorligt og lettere psykopatisk præg, mens John Byrne og den danske kunstner Teddy Kristiansen bidrog til genoplivningen af Superman.

Karaktererne blev psykologisk komplekse og turde bevæge sig ind på moralsk tvivlsomt territorium, ofte uden tøven over for etiske grænser. Disse værker dekonstruerede superheltegenren og introducerede politisk og psykologisk kompleksitet samt grafisk seksuelt og voldeligt indhold.

Tegneseriekrisen i 1996

1990'erne var også en tumultarisk periode præget af en række fejlslagne idéer, der påvirkede branchen. Én betydningsfuld begivenhed var den store tegneseriekrise i 1996, der varede i flere år. En af årsagerne til krisen var "direkte marked" og samler-boomet. Det direkte marked tillod forlag at distribuere direkte til tegneseriebutikker, hvilket førte til en pludselig stigning i uerfarne og dårligt kapitaliserede tegneseriebutikker. Efterspillet af krisen førte til en betydelig ændring i forbrugerbasen, der gik fra almindelige læsere til en mindre niche af fans og samlere.

Den grafiske roman

Den grafiske roman blev i denne periode udviklet som et levedygtigt format, og tegneseriebranchen tilpassede sig for at overleve ved at inkorporere digitale formater og diversificere sit udbud med fx spilbutikker.

1985-2000, Europa

Blandt de unikke europæiske albumserier i denne periode udmærkede franskmændenes Loisel og Le Tendres fantasy-serie Jagten på Tidsfuglen (1982) sig ved at udforske parallelle verdener. Hernandez-brødrenes romantiske socialrealisme i Love and Rockets (1982) samt François Schuiten og Benoît Peeters' arkitektoniske drømme i Hemmelighedsfulde byer (1982) tilføjede en ny dimension til tegneserieverdenen.

Historiske serier

Samtidig blev historiske serier som Tårnene i Maury-skoven (Hermann, 1984) og François Bourgeons Vindens passagerer (1979-1984) og anerkendt for deres kunstneriske kvaliteter. Bourgeons minutiøse research af historiske forhold og hans originale og ekstremt realistiske tegnestil vakte opmærksomhed over hele verden og gjorde de fem oprindelige bind af Vindens passagerer til en tegneserieklassiker.

Den erotiske tegneserie

Midt i 1980'erne oplevede den erotiske tegneserie en bemærkelsesværdig opblomstring med italienske kunstnere som Guido Crepax (O's historie, 1987) og Milo Manara (Kli-k-toris, 1985).

1985-2000, Danmark

I Danmark markerede Sussi Bechs Nofret (1986), Nikoline Werdelins satiriske Café (1984), og Rune T. Kiddes Litterære klassikere (1988) vigtige bidrag. Efter en opmuntrende periode i 1980'erne og begyndelsen af 1990'erne oplevede Danmark mod slutningen af det 20. århundrede en nedgang i salg og produktion af tegneserier.

Dog fandt skabere fra midten af 1990'erne en platform i undergrundsantologier som Fahrenheit og Achtung, mens avisstriber som Ivar Gjørups Egoland (1984) og Nikoline Werdelins Homo Metropolis (1994-årtusindeskiftet) opnåede høj kvalitet og udforskede komplekse emner inden for den danske middelklasse i Storkøbenhavn.

Tegneserier i det 21. århundrede

Tegneserier i det 21. århundrede er præget af en multimedial revolution, hvor tegneserier har spredt sig på tværs af film, teater, web, litteratur og computerspil. Hollywood-blockbustere som The Dark Knight (2008) og Watchmen (2009) har været centrale i denne udvikling. Samtidig har digitale platforme og webcomics udvidet tegneseriens publikum og givet skaberne nye muligheder for at eksperimentere.

Interaktive medier har universelt efterspurgt de kreative teknikker og læsepraksisser, som tegneserier har eksperimenteret med i årtier. Tegneseriejournalistik og non-fiktionstegneserier, der bruger visuel fortælling til at dække nyheder eller begivenheder, er blevet stadig mere populære i løbet af de seneste årtier.

Tegneserien anerkendes som kunstform

Det nye århundrede har også set en anerkendelse af tegneserier som en kunstform. Akademiske konferencer, udstillinger, museer og studiecentre er nu dedikeret til tegneserier. Prestigefyldte priser som Nordisk Råds Litteraturpris 2023, tildelt Joanna Rubin Dranger for ”Ihågkom oss till liv”, en tegnet dokumentarroman, viser tydeligt tegneseriens stigende anseelse.

Kritik af metode og synsvinkel

Dette opslag fokuserer primært på tegneseriens udvikling i amerikanske massemedier, samt i mindre grad inden for fransk-belgisk og dansk seriekultur. Det kan rejse spørgsmål om, hvorvidt de massekulturelle publikationer repræsenterer hele tegneseriens spektrum – ligesom det kan diskuteres, hvorvidt dette perspektiv og de valgte eksempler fuldt ud repræsenterer mangfoldigheden inden for tegneseriens udvikling. Tegneserier trives også uden for de traditionelle markeder i USA og Frankrig/Belgien, med betydelige industrier i Asien, Østeuropa og andre regioner.

Diversitet og bredde

Kritik rettes også mod det traditionelle fokus på superhelteserier og opfattelsen af tegneserier som et medie primært for drenge eller mænd. Tegneserien er således præget af diversitet og bredde, som dette opslag ikke fuldt ud kan afspejle. Alternative perspektiver udforskes i andre opslag, og valget om at betone den amerikanske udvikling skyldes den amerikanske tegneserieindustris centrale rolle i tegneseriens historie, både positivt og negativt.

Hvor begynder tegneseriens historie?

Det er ikke entydigt, hvor tegneseriens historie begynder. Nogle ser tegneserien som et medie, der har rødder tilbage i middelalderens vægtæpper og andre former for billedsekventielle fortællinger, fx billedfortællinger skabt af englænderen William Hogarth. Tager man udgangspunkt i dette, bliver det en anden – og betydeligt længere – historie. Dette opslag fokuserer på tegneserien som publiceret fortælleform, der har udviklet sig siden 1900-tallet.

Læs mere i Den Store Danske

Litteratur

  • Christiansen, Hans-Christian, 2001, Tegnseriens æstetik, Museum Tusculanum

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig