Avistegneserie. Disse to striber af Winsor McCay's tegneserie Little Nemo in Slumberland indleder en farvelagt helside i søndagsudgaven af avisen New York Herald (3.12.1905). Serien, der handler om en lille drengs fantastiske drømmeliv, udnytter som en af de første mediets muligheder for visuelle overraskelser og finesser. Little Nemo in Slumberland blev straks en stor succes og kørte som føljeton i talrige andre aviser over hele verden fra 1905-14.

.

Avistegneserie, indtil udgivelsen i 1933 af det første tegneseriehæfte, Famous Funnies, blev tegneserier først og fremmest publiceret i aviser.

I 1896 kappedes aviskongerne Joseph Pulitzer og William Randolph Hearst om læsernes gunst, bl.a. ved at udsende illustrerede tillæg til deres søndagsaviser, henholdsvis New York World og New York Journal. Et vigtigt middel i den indbyrdes konkurrence var helsider med tegneserier, hvor humoren appellerede til et bredt publikum. De to udgivere overbød derfor hinanden for at sikre sig de mest populære tegnere, bl.a. Richard Felton Outcault (1863-1928), hvis vittighedsserie Yellow Kid fra 1895 af mange betragtes som den første moderne tegneserie.

I begyndelsen af 1900-t. indeholdt aviser over hele USA søndagstillæg, og i århundredets første årtier blev idéen eksporteret til Europa, bl.a. til Danmark, hvor Berlingske Tidende i 1930'erne havde sit faste søndagstillæg De Kulørte Sider.

Søndagsseriernes succes blev fulgt op af hverdagsstrips (strips), da Clare Briggs debuterede med serien A Piker Clerk i 1903. Se tegneserier.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig