Anders And
Af .
Licens: Freeimages.com

Anders And er den mest publicerede ikke-superhelt-tegneseriefigur nogensinde og optræder i flere film end nogen anden Disney-figur.

Faktaboks

Også kendt som

på amerikansk: Donald Duck

Anders And blev skabt i 1934 på Walt Disney-studiet. Med langt gult næb (som med tiden blev kortere), matrostøj og en uskøn, skræppende stemme (indtalt af Clarence Nash (1904-1985)) debuterede han i tegnefilmen Den kloge lille høne i 1934.

I begyndelsen var hans karakter mest præget af dovenskab og en tendens til at undgå ansvar. Hans eksplosive temperament førte ofte til, at han tabte besindelsen fuldstændigt, ikke mindst i modspillet med nevøerne Rip, Rap og Rup (amerikansk Huey, Dewey og Louie, fra 1938) og Chip & Chap (amerikansk Chip 'n Dale, fra 1947).

Anders And i tegnefilmen Bootle Beetle (1947, Vandrebillen), iscenesat af Jack Hannah. Anders And har siden sin tegnefilmsdebut i 1934 bevaret sin genkendelige stil: altid iført matrostøj (men aldrig bukser). I tegnefilmen Bootle Beetle var han stadig den meget koleriske Anders And-type, der altid var i krig med insekter og andre smådyr. Denne version af Anders And, præget af hans evige kamp mod de små plageånder, cementerede hans status som en af de mest temperamentsfulde og underholdende Disney-figurer.

.

Gennembrud som tegnefilmsfigur

Selv om Anders And startede som en bifigur i Disney-universet, blev han hurtigt populær. Efter at have medvirket i en række film sammen med Mickey Mouse, Fedtmule (amerikansk Goofy) og kæresten Andersine (amerikansk Daisy), fik han derfor sin egne film, ofte instrueret af Jack King og Jack Hannah. Selv brød Walt Disney sig dog ikke synderligt om den iltre and, da han så mere perspektiv i den kække og uproblematiske Mickey.

Mickey Mouse og Anders And: to modsætninger

Anders And og Mickey Mouse er begge ikoniske figurer i Disneys univers, men de repræsenterer forskellige aspekter af Disneys verden og har forskellige roller både i studiet og blandt publikum. Mickey Mouse er Disneys ansigt udadtil og bruges ofte som en positiv og glad figur i markedsføringskampagner og merchandise. Anders And udvikledes derimod som en mere kompleks karakter med et bredere følelsesregister. Anders And’s fanskare sætter således pris på hans komplekse personlighed og hans kamp for at overvinde uheld og fejltagelser.

Tegneserierne

Som tegneseriefigur kunne Anders And ses regelmæssigt fra 1938, da Al Taliaferro (1905-1969) tegnede en avisstribe, hvori han fangede andens filmpersonlighed. Fra 1940'erne blev han en central figur i Disneys tegneserieudgivelser, især takket være den amerikanske tegner Carl Barks (1901-2000). Barks skabte mange af de mest ikoniske historier og figurer omkring Anders And.

Anders And i Carl Barks' streg

Carl Barks tog over som hovedudvikler af Anders And i tegneserierne fra 1942 til 1966, og hans indflydelse på figuren kan ikke overvurderes. Under Barks' pen blev Anders And mere eventyrlysten og mindre temperamentsfuld. Han blev portrætteret som en sympatisk underdog, et karaktertræk som mange læsere kunne relatere til. Karakteren opnående verdensomspændende popularitet, ikke mindst i Danmark via bladet Anders And & Co., som er udkommet siden 1949, først som månedsblad og fra 1959 hver uge.

Anders And som tegneseriefigur i Carl Barks' streg. Barks dæmpede Anders' hysteriske anfald og opfandt en række nye karakterer til Andeby, bl.a. Joakim von And (Scrooge McDuck) og Bjørne-Banden (The Beagle Boys).

.

Udviklingen efter Barks

Anders And. I historien "En skæv dag i Andeby" fra 1996 forhekses Anders And og Onkel Joakim af ærkefjenden Hexia de Trick. Historien er tegnet af den amerikanske tegner Don Rosa, som siden barndommen har været fascineret af Carl Barks' historier om Anders And og Joakim von And. Mange af Rosas historier bygger på Barks' karakterer og locations. Historien var nomineret til Will Eisner-prisen i 1998 for bedste korte tegneseriehistorie.

.

Anders And-figuren har gennemgået en betydelig udvikling siden Carl Barks' tid, og mange kunstnere har bidraget til at forme og videreudvikle karakteren. Efter Barks tog flere kunstnere fra bl.a. Italien (Romano Scarpa, 1927-2005, Marco Rota, f. 1842), Holland (Daan Jippes, f. 1945), Danmark (Flemming Andersen, f. 1968) og USA over og tilføjede nye karakterer og historier til Anders And-universet. Den amerikanske kunstner Don Rosa (f. 1951) er nok den mest kendte moderne Anders And-kunstner. Sammen har disse kunstnere beriget Anders And-universet med nye figurer, historier og kunstneriske stilarter, der har sikret karakterens vedvarende popularitet.

Kulturarv

Selv om Anders And ikke har opnået samme popularitet i USA som Mickey Mouse, er han ekstremt populær i Europa. Den regelmæssige produktion af tegnefilm ophørte i 1956, men der fremstilles fortsat nye tegneseriehistorier på licens over hele verden, bl.a. i Danmark (hos Egmont), i Holland, Italien og Spanien.

Anders And og den gyldne hjelm, en historie skabt af Carl Barks i 1952, blev i 2006 en del af Kulturministeriets Kulturkanon over værker af betydning for dansk kultur. Værket er det eneste element i hele kanonen, der ikke har dansk oprindelse, og dette understreger Anders Ands betydning og indflydelse i dansk kultur og børnelitteratur. Desuden har filmskabere som Steven Spielberg og George Lucas også anerkendt Barks' indflydelse på deres arbejde.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig