Blueberry

Jean Girauds tegnestil var præget af en stor detaljerigdom, uanset hvilket grafisk format han arbejdede i. Denne illustration fra ”Blueberrys” (Stardom, 1997) genopliver hovedgaden i byen Chihauhau, der var et centralt miljø i en række Blueberry-albums. Han formår at skildre atmosfære og dramatiske scener på en måde, der ansporer læseren til selv at gå på opdagelse i miljøet og ”opdage” historien og dramatiske detaljer.

Af /Chihuahua a las 8 de la tarde.
Licens: CC BY 4.0

”Blueberry” er en episk tegneserie, der har udfordret både fortælleform og visuel stil i westerntegneserien og generelt har tilført genren ny autenticitet, realisme og fantasi.

Om seriens skabere

Tegneserien ”Blueberry” blev skabt i 1963 af tekstforfatteren Jean-Michel Charlier og tegneren Jean Giraud. Charlier, der også har skrevet ”Luftens Ørne”, ”Rødskæg” og ”Buck Danny”, og Giraud, der også tegnede i en anden stil under pseudonymet Moebius, var to af de mest indflydelsesrige figurer i tegneserieverdenen. Deres æstetik og fortælleform har bl.a. påvirket film, animation og grafisk kunst som helhed.

Om serien og dens handling

Serien blev først udgivet i 1963 i seriemagasinet Pilote, og på dansk udkom den første gang i ugebladet ”Fart og tempo” fra efteråret 1969. I albumform udkom de første historier i 1972 under serietitlen "Fort Navajo". Handlingen i Blueberry-serien finder sted i det vilde vesten i slutningen af 1800-tallet. Hovedpersonen er Mike S. Blueberry, en kompleks karakter, der ofte kæmper med indre dæmoner og traumer fra borgerkrigen.

Blueberry-serien er blevet udvidet med forskellige forfattere og tegnere efter Jean-Michel Charliers og Jean Girauds tidlige arbejde på serien. Efter Charliers død i 1989 overtog forskellige kunstnere rollen som forfattere af Blueberry-serien. Blandt disse forfattere er Giraud selv, Michel Blanc-Dumont, William Vance og François Corteggiani. Hver forfatter har bidraget med egne ideer og særskilt stil, hvilket har resulteret i forskellige tilgange til historierne og karakterudviklingen.

Blueberry: de forskellige versioner

Blueberry-fortællingen er udviklet i primært fire forskellige serier af album, hvor udgivelseskronologien ikke følger fortællingens kronologi.

Løjtnant Blueberry

Hovedserien "Løjtnant Blueberry" tæller 29 album og er tegnet af Jean Giraud (dog har tegneren Jijé bidraget med enkelte indslag). Den er skrevet af Charlier (frem til nr. 23, efter hans død fortsatte Giraud alene). "Løjtnant Blueberry", følger Blueberrys oplevelser i perioden efter den amerikanske borgerkrig, hvor han har kæmpet på Nordstaternes side (selvom han oprindeligt er sydstatsmand). Blueberry bliver ofte involveret i dramatiske konflikter, hvor han også må kæmpe med at navigere gennem politiske spil, og han får ofte hjælp af sidekarakterne, drankeren Jimmy McClure og "Red Neck". En del albums har fortløbende storylines.

Den unge Blueberry

"Den unge Blueberry" er ni korte historier samlet i tre albums, tegnet af Giraud. De første otte historier foregår under borgerkrigen og er skrevet af Charlier. Den sidste historie foregår efter borgerkrigen og er skrevet af Giraud.

Blueberrys unge år

"Blueberrys unge år" er en fortsættelse af serien "Den unge Blueberry". Charlier har skrevet nr. 1-3, og François Corteggiani har skrevet serien fra nr. 3, hvor han overtog efter Charliers død. Colin Wilson har tegnet nr. 1-6 i en stil, der ligger tæt op ad Girauds stil på samme tid. Fra nr. 7 er serien tegnet af Michel Blanc-Dumont, hvis figurer til gengæld ligger meget langt fra Girauds tegnestil.

Marshal Blueberry

"Marshal Blueberry" er en sammenhængende historie bestående af tre album, skrevet af Giraud. Nr. 1-2 er tegnet af William Vance, og nr. 3 er tegnet af Michel Rouge.

Fortællinger i periferien af universet

Der er desuden skrevet en række fortællinger, som ligger i periferien eller helt uden for seriens univers og kronologi. Bogen "Tre sorte fugle" er eksempelvis skrevet og tegnet af Giraud og foregår lige efter albummet "Arizona Love" (originaludgave 1990). "Los Gringos" er skrevet af Charlier og Guy Vidal og tegnet af Víctor de la Fuente, og introducerer en ældre Blueberry i 1913, hvor han hjælper indianerne og Pancho Villa i frihedskampen.

Amertume Apache

I 2019 udgav Forlaget Dargaud albummet "Amertume Apache," som senere blev udgivet i Danmark af Forlaget Cobolt i 2023 under titlen "Blueberry: Den bitre apache." Dette værk er skabt af de franske kunstnere Christophe Blain og Joann Sfar. Albummet indskriver sig i den originale kronologi af Blueberry-serien og finder sted mellem begivenhederne i "Det store opgør" og "Manden med sølvstjernen."

Dette album kombinerer nyskabende elementer, såsom dybere karakterudvikling af kvindelige figurer og en mere eksplicit skildring af vold, samtidig med at det trækker på seriens oprindelige ikonografi og stil. For eksempel hentyder den første side af albummet til åbningsscenen i "Chihuahua Pearl," og fortællestilen indeholder klassiske parallelle handlingsforløb, som vi kender fra Charliers originale værker.

Stil og form

Charlier og Giraud var begge stærkt inspireret af klassiske westernfilm, og dette afspejles i deres arbejde på Blueberry-serien. De trak på visuelle og narrative konventioner fra westernfilmen for at skabe en autentisk følelse af det vilde vesten i deres tegneserier. Dette omfattede brugen af panoramiske landskabsbilleder og intens spændingsopbygning inspireret af filmiske teknikker. Giroud var i det hele taget meget inspireret af filmmediet og brugte den franske filmskuespiller Jean-Paul Belmondo som forbillede for figuren Blueberry.

Der er desuden mange direkte referencer og lån fra filmmediet i serien, fx til westernklassikerne "Sheriffen" (Zinnemann 1952) og "Rio Bravo" (Hawks 1959) (se albummet "Manden med sølvstjernen" (1969).

Betydning

Blueberry-serien har opnået stor anerkendelse både i Frankrig og internationalt. Blueberry var en af de første vestlige tegneserier, der tog en mere realistisk tilgang til genren. Serien fokuserede på historisk nøjagtighed og komplekse karakterer, og den eksperimenterede desuden med fortællestrukturer og teknikker (ikke-lineære fortællinger, flashbacks og parallelklipning). Dette har inspireret andre tegneserieskabere til at udforske og udvide grænserne for, hvad der var muligt inden for tegneserier.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig