Modesty Blaise og Willie Garvin, her med sine uundværlige kasteknive, har et besynderligt platonisk kærlighedsforhold til hinanden, hvilket sammen med deres forhistorie kan virke forvirrende på nye læsere. Derfor lavede O'Donnell og Holdaway i 1966 en kort beskrivelse af, hvordan de to mødtes. Den lille historie på 14 dagstriber, In the Beginning (De første år), blev siden brugt som introduktion, når nye aviser købte serien.

Stilen i Modesty Blaise er karakteriseret ved detaljerede tegninger og dynamiske layouts. Holdaways illustrationer formår at fange den intense handling og de komplekse følelsesmæssige øjeblikke i historierne på en måde, der holder læseren engageret.

.

Tegneseriens stil og virkemidler er fx samspillet mellem tekst og billeder, de enkelte siders opbygning, brugen af farver, billedrammer, lydefterlignende ord og skrifttyper.

I moderne tegneserier bliver traditionelle fortællestrukturer udfordret af helsidesillustrationer, og der udvikles spil mellem forskellige stilarter og farvepaletter for at skabe dybde og kompleksitet. Denne udvikling har skabt nye fortælleformer, hvor spring i tid og rum ikke længere er begrænset, men tværtimod bliver fremhævet gennem montage, tegnestil og billedsammensætning.

Læs mere om genren tegneserier og tegneseriens historie.

Tegneseriens æstetiske elementer

Tegneseriens stil og virkemidler har historisk gennemgået en betydelig transformation. Fra den klassiske lineære fortælling i tegneseriestriber, hvor tegninger ledsages af tekst i talebobler eller under billeder, til en langt mere eksperimenterende tilgang.

I det følgende behandles en række nedslagspunkter:

  • forholdet mellem tekst og billede
  • closure
  • montage
  • billeder
  • rammer og tid
  • stil i tegneserier

Forholdet mellem tekst og billede

Buster Brown-tegning af Richard Felton Outcault fra en stribe fra 1911.

Stilen er kendetegnet ved detaljerede og livlige illustrationer, der afspejler tidens humoristiske stil. Buster Browns historie og karakterer blev også populære i andre medier, herunder teater, radio og film, hvilket cementerede deres plads i den amerikanske populærkultur.

.

Samspillet mellem tekst og billede udgør i tegneserier en særlig æstetisk fusion, hvor litteratur og grafik forenes og skaber en samlet narrativ og visuel oplevelse. Litteratur og billedkunst er traditionelt blevet betragtet som adskilte og uforenelige udtryksformer, men tegneserien demonstrerer, hvordan de kan samarbejde. Dermed udfordrer tegneserien den traditionelle opfattelse af ord og billeder som separate enheder.

Forankrende eller komplementært samspil

Samspillet mellem tekst og billede kan være forankrende, således at teksten styrer billedets betydning. Denne forankring er i overensstemmelse med semiotikeren Roland Barthes' teori; han påpeger, at en tekst fungere som et "anker" for vores forståelse af et billede.

Samspillet kan også kan være mere komplementært. Her arbejder tekst og billede sammen og udtrykker forskellige aspekter; teksten kan fx udvikle dialog, mens billedet skaber atmosfære og komik.

Lydgengivende ord

Det unikke ved samspillet mellem tekst og billede kommer også til udtryk i samspillet mellem det ikoniske og det symbolske. For eksempel introducerer tegneserier onomatopoetiske symboler som zap, pow, og zowie for at repræsentere lyde, hvilket tilføjer et auditivt element til det visuelle udtryk.

Ord og billeder læses samtidig

Tegneserier kræver, at læseren udleder betydning fra både tekst og billeder, hvilket skaber et hybridt sprog, hvor hver komponent er nødvendig for fuldt ud at forstå budskabet. Dette skaber en form for "dobbeltskrivning," hvor læsning af både ord og billeder samtidig er afgørende for at opnå en dybere forståelse af historien. Denne aktivitet betegnes også ”closure”.

Closure

Willy paa Eventyr. Serien blev genoplivet i 1956 med tegninger af Tage Andersen (1922-81) og tekst af Åge Grauballe (1924-81). Uddrag af stribe fra 1957. Stilen var realistisk og præget af Tage Andersens dynamiske streg. Serien videreførte dog den lidt ”litterære” stil med teksten stående under billederne.

.

Closure er et centralt begreb inden for tegneserieverdenen; det refererer til den måde, vores sind samler ufuldstændige billeder og paneler (de enkelte billedrammer) for at skabe en sammenhængende fortælling. Denne proces er essensen af, hvordan tegneserier fungerer, og begrebet closure beskriver således, hvordan man som læser bliver en aktiv deltager i skabelsen af fortællinger.

Scott McCloud om closure

Closure er bl.a. beskrevet af den amerikanske tegneseriekritiker Scott McCloud (f. 1960) i hans værk Understanding Comics. Her påpeger han, at closure er essensen af tegneserien, da læseren aktiveres til at fuldende de præsenterede billeder og derigennem skabe en helhed.

Tegneserier består således af separate billeder eller paneler, der kræver, at læseren mentalt forbinder disse billeder for at skabe en meningsfuld fortælling. Dette gør læseren til en aktiv deltager i konstruktionen af narrativ forståelse. To læsere kan derfor opleve den samme tegneserie på forskellige måder, baseret på deres individuelle tolkninger og det, de udfylder i mellemrummene mellem panelerne.

Closure som kunstnerisk værktøj

Closure fungerer også som et kunstnerisk værktøj for tegneseriekunstnere. Ved at styre, hvordan paneler præsenteres, og ved at skabe visuelle ledetråde, kan kunstneren påvirke læserens opfattelse og skabe særlige effekter eller overraskelser.

Tegneseriens sekventielle karakter, hvor historier fortælles gennem en række billeder, gør closure til et afgørende element, ikke mindst i montagen af billeder. Læserens evne til at forstå, at to billeder følger hinanden i en bestemt rækkefølge, er således en form for closure, der tillader skabelsen af en sammenhængende fortælling.

Montage

Potemkin, montage

Montage i rum, ikke i tid. Hvor tegneseriens og billedkunstens montage sker i rum – dvs. ved at tegneserieskaberen sammensætter billeder på siden - skabes filmisk montage i tid/bevægelse. Dette sker fx i filminstruktøren Sergei Eisensteins berømte montagesekvens fra Potemkin (1925), hvor de tre figurer af en løve sammensættes for at symbolisere ”folket rejser sig”. Modsat i tegneserien(og i fremstillingen her) kan man dog ikke se de tre løver samtidigt.

Potemkin, montage
Af /Public domain .

I tegneserier sker montage primært ved, at billeder arrangeres i en rumlig sekventiel rækkefølge, modsat filmisk montage, der sker i tid (se illustration).

Montage i tegneserier muliggør ikke kun forståelse af det øjeblikkelige billede, men skaber også en dynamik, der fører til tolkning og forbindelse mellem paneler. Denne interaktion mellem læser og montage er med til at forme den unikke læseoplevelse, hvor læseren aktiveres til at skabe forbindelser og konstruere en narrativ helhed.

Billeder

Tegneseriens særlige billedelementer kan bruges til at udtrykke komplekse fortællinger, og i det følgende præsenteres, hvordan teknikker, rammer og forståelse af tid i tegneserier adskiller sig fra traditionelle kompositionsprincipper og skaber en særlig form for visuel fortælling.

Tegneserier adskiller sig markant fra andre former for visuel kunst, idet de kombinerer billeder og tekst på egne præmisser. Den unikke visuelle form rummer tekster, ikonografiske elementer og symboler, hvilket skaber en særlig dynamik i forhold til traditionelle kompositionsprincipper i kunsten.

Snapshot-æstetik

Tegneseriebilleder eksisterer således i en balance mellem at hvile i sig selv som kompositorisk og dramatisk hele og samtidig skabe forventninger om det, der følger. Dette særlige forhold trækker paralleller til fotografisk snapshot-æstetik, hvor øjeblikke fanges, men beskueren opfordres til at forvente mere. Nogle gange inkorporerer tegneserier også mere klassisk komponerede billeder, der stopper fortællingen for at fungere som refleksionspunkter eller fordybelse.

Læseren deltager aktivt

Filmisk læsning

Forførelse eller frihed i læsningen. Til forskel fra filmen, der gennem den gennem bevægelsen fra projektoren dikterer fortællingens tempo, så lader tegneserien det være op til læseren selv at bestemme, hvor lang tid, hun eller han vælger at bruge på hvert billede. Tegneserien er ikke bundet til normaltid, og kan uden problemer trække et sekund ud over 5 sider. Tegning: Stig Høybye Olsen

Filmisk læsning
Af .

I tegneserier er billederne således mere end bare stillestående øjeblikke. De viser komplekse situationer, hvor tid og årsagssammenhæng blandes sammen mellem de forskellige elementer på billedet og de rammer, der omgiver dem. I modsætning til film, hvor teknologien styrer tidsforløbet (for eksempel projektoren, der viser billeder), er tegneserier afhængige af, at læseren aktivt deltager for at skabe en sammenhængende historie.

Øjets bevægelser og sideopbygning

Også i modsætning til film udnytter tegneserier saccader, som er hurtige øjenbevægelser, der tillader læserne at udforske hele siden på én gang. At læse en tegneserie indebærer at engagere sig både med tekst og billeder på samme tid, hvilket udfordrer den typiske lineære måde at forstå historier på.

I denne sammenhæng fungerer tegneseriens sideopbygning, også kaldet "mise-en-page," som et unikt redskab til at fortælle historier, noget som film ikke har. Rumlig samtidighed i tegneserier tillader dem at repræsentere fortid, nutid og fremtid på én enkelt side.

Rammer og tid

Little Nemo in Slumberland

Winsor McCay og tekst og billede. I tegneserier kommer det særlige samspil mellem tekster og billeder til udtryk i striber, hvor hverken tekst eller billede fuldt ud kan forstås alene. Winsor McCay var en pioner inden fortegneseriekunst, og hans arbejde, især Little Nemo in Slumberland (1905-1914) var banebrydende for brugen af samspillet mellem tekst og billeder. McCay inkluderede dialogbokse og fortællende tekst, der ikke kun forklarede, hvad der skete i billedet, men også gav indblik i karakterernes tanker og følelser. Forskellige skrifttyper og størrelser for at udtrykke karakterernes stemninger og intensiteten i situationen. Dette gav en ekstra dimension til teksten og bidrog til den følelsesmæssige dybde i historierne. In the Land of Wonderful Dreams af Duke of the Lilliputians bragt i New York American den 1. juni 1913.

Little Nemo in Slumberland
Af /Public domain .

Gennem komposition af billeder kan tegneserier skildre tid i rum og skabe en visuel collage af sammenkoblede øjeblikke. Og i modsætning til fx film er tegneserien ikke underlagt afsenderens (og projektorens) lineære forløb. Læseren har frihed til at pendle mellem billeder og paneler, hvilket gør tegneserien til et kunstnerisk medium, der interagerer aktivt med læserens tolkninger.

Læseren har frihed til at dvæle ved sider, gentage læsning paneler eller vende tilbage til tidligere sider. Fortællingen og tiden spreder sig således ud i en helside, som kan scannes og læses efter læserens egen interesse og nysgerrighed.

Man taler her ofte om at tegneserien har en dobbelt temporalitet: dels skildres handlingen via den sekventielle komposition af billeder, dels har det enkelte billede et tidsligt forløb skabt via dialog og komposition af handlingselementer, fartstreger m.m. i det enkelte billede.

Stil i tegneserier

tegneseriens stilarter

En oversigt over tegneseriens grundlæggende stilarter.

tegneseriens stilarter
Af .
Licens: CC BY 2.0

I tegneserier handler stil om, hvordan kunstneren skaber deres værker, og hvad der gør dem unikke. Det inkluderer teknikker og metoder, såsom hvordan de tegner og bruger farver. Det omfatter også de gentagne motiver og temaer, som kunstneren udforsker, samt de æstetiske valg, de træffer for at gøre deres tegneserier smukke eller interessante.

Stilen i tegneseriens billeder kan således bidrage til at understreger følelsesmæssige og dramatiske elementer. Tegneseriebilleder favner en bred vifte af stilarter, hver med sit eget udtryk. Tegneserier har udviklet forskellige stilretninger, der afspejler kunstnernes individualitet, historiske perioder og genrer, fx undergrundsstil (eksperimentel og anti-establishing eksemplificeret af Robert Crumb), La ligne claire (ensartet linjekvalitet, enkelhed i design og minimal skygge, som ses i Hergés "Tintin" og andre europæiske tegneserier), digital stil (skabt ved hjælp af digitale værktøjer, ofte med komplekse farvepaletter og effekter, som i moderne webcomics) m.m.

Man kan rubricere tegneseriens stilarter i fire overordnede retninger:

Den realistiske stil

Den realistiske stil skildrer motiver på en virkelighedsnær måde. Dette er en stil, der trækker mere på ikoniske end symbolske udtryk. Stilen blev især udviklet i årene 1925-1940, hvor bl.a. Alex Raymond og Milton Caniff absorberede traditioner fra den klassiske billedkunst. Sidstnævnte er også kendt for sin cinematografiske stil med varieret brug af filmiske udtryksmidler.

Den ikonografiske stil

Den ikonografiske stil er en mere abstrakt stil, der betoner tegneseriens symbolske repertoire: ikonografi, fartstreger, karikeret tegnestil m.m.

Den ekspressive stil

Den ekspressive stil betoner billedet som grafisk eller ”malet”, som det fx kommer til udtryk hos bl.a. Frank Miller, Lorenz Mattotti (sidstnævnte inspireret af bl.a. Gaugin og Munch.

Den transparente stil

Den transparente stil nedtoner fortællepræget i tegneserier og minimerer fx brugen af fartstreger, symbolik, lydmalende ord og skyggevirkninger, samtidig med at den betoner ensartet lys. Dette karakteriserer fx la ligne claire, og stilen svarer i mange henseender til Wolfflins lineære stil, hvor alle figurer træder tydeligt frem fra baggrunden, og alle detaljer er synlige.

Nye kunstnere – nye stilarter

Tegneserier repræsenterer således et meget varieret felt af stilarter, hvor hver stilretning repræsenterer en kunstnerisk tilgang, der afspejler fortællingens karakter, kunstnerens intentioner og den tid, de er skabt i. Således er tegneserier en dynamisk form for visuel kunst, der med hver ny generation af kunstnere udforsker nye stilarter, teknologier og kulturelle påvirkninger.

Diskussion af tegneseriens æstetik

Jens Lyn i hundrede graders frost i det nordlige Mongo iført højteknologisk skidragt og bevæbnet med strålepistol i en episode fra 1940 tegnet af Alex Raymond. I baggrunden ses den altid jaloux Dora. Raymonds kunstneriske talent, og fantasifulde fremstillinger af fremtiden formede æstetikken af efterfølgende science fiction-tegneserier.

.

Det tog lang tid for tegneserien at opnå anerkendelse som en kunstform, dels fordi tegneserier ofte anskues som ren populærkultur, og dels fordi tegneserier er en hybrid form, der blander det visuelle, det dramatiske og det verbale. Sidstnævnte argument bygger bl.a. på kunstkritikeren G.E Lessings normative principper om det specifikke ved medier, hvor han hævder, at malerier ikke bør stræbe efter at repræsentere handlinger.

Der er også blevet rejst spørgsmål om, hvorvidt tegneserier kan levere den samme kunstneriske dybde som litteratur og billedkunst. Beskrivelsen af de sansemæssige og udtryksmæssige aspekter ved tegneserien er derfor i højere grad end i æstetiske fag blevet beskrevet i medieanalyse, hvor termen "tegneserier" refererer til artefakter i et specifikt medium eller en familie af medier.

Eksempler fra tegneseriehistorien dokumenterer dog, at tegneserier sagtens kan værdsættes for deres formelle og sansemæssige kvaliteter, ligesom nogle tegneserier er skabt som kunstværker og anerkendt som sådan i kunstinstitutionen.

Tegneserier – medie eller kunst?

Det kan være svært at adskille en beskrivelse af tegneserier som medie og som æstetisk gentstand, da tegneserien er produceret som (masse)kommunikationsmiddel, men også anerkendes som et udtryk der formidler visuel appel, fortælleevne og følelsesmæssig påvirkning.

I praksis kan betoningen af tegneserie som medie og som æstetisk genstand supplere hinanden, og en introduktion til tegneserieæstetik kan begynde med at etablere de grundlæggende kommunikative registre og derefter udforske de æstetiske dimensioner mere i dybden. Samlet set bidrager de to perspektiver til en helhedsforståelse af tegneserier som både et medie og en kunstform.

Læs mere i Den Store Danske

Litteratur

  • Christiansen, Hans-Christian, 2001, Tegnseriens æstetik, Museum Tusculanum
  • En oversigt over tegneseriens grundlæggende stilarter (se figur ovenfor) findes i: Christiansen og Magnussen: Tegneserieanalyse. In; Christiansen & Rose (red.) Analyse af billedmedier (Samfundslitteratur 2006)

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig