Hovedbegrebet i ordoliberalismen er, hvad der med et tysk ord betegnes Ordnungspolitik. Det kan på dansk bedst oversætttes til 'regelbaseret politik'. Politik bør ifølge ordoliberalismen være baseret på regler eller principper. Dette formodes at skabe forudsigelighed og ordentlighed, hvilket anses for yderst hensigtsmæssigt for både borgere og virksomheder. Det bidrager også med legitimitet til de besluttende politikere og den politiske linje, fordi der anlægges en bestemt linje, og fordi der ikke skiftes standpunkt eller holdning, som vinden blæser. I kraft af dette begreb vil politiske partier også føre en politik, som er antitesen til opportunisme.
At politikken ifølge ordoliberalismen skal være baseret på regler og principper, betyder ikke, at disse ikke i yderste fald kan fraviges, hvis særlige omstændigheder tilsiger det. Men sker det, skal der være yderst gode argumenter for fravigelsen, og fravigelsen skal være enkeltstående og ikke permanent.
Et eksempel på en fravigelse af en hidtidig linje var, da Tyskland accepterede, at EU som helhed stiftede gæld for at kunne lave en hjælpepakker med tilskud og lån på over 800 mia. euro til EU’s medlemslande via den såkaldte NextGenerationEU-genoprettelsespakke efter coronakrisen; se COVID-19-pandemiens økonomiske konsekvenser.
Egentlig var Tyskland imod den slags hæftelse i regi af EU for en kollektiv stiftet gæld. Tyskland havde i årevis nægtet at acceptere såkaldte euroobligationer i at blive udstedt. Det ville indebære, at EU udstedte fælles EU-statsobligationer baseret på alle EU-landes kreditværdighed med henblik på at lette udgifterne til gældsafvikling og gældsfornyelse i de mest gældsatte lande i EU. Årsagen til den tyske modstand var netop det ordoliberale princip om, at den, der er ansvarlig for en stiftet gæld, også skal være fuldt ansvarlig for at få den afdraget.
Når Tyskland alligevel accepterede afvigelsen fra dette princip, skyldes det dels, at midlerne i genopretningspakken alene kan anvendes til specifikke, fremtidsrettede initiativer og ikke til finansiering eller refinansiering af gammel gæld. Det sidste måtte de gældsplagede lande stadig lade ske via de internationale finansmarkeder. Dels blev fravigelsen fra princippet om, at man altid skal hæfte for egen gæld, begrundet med, at coronakrisen var en helt særlig krise, som havde ramt EU-landene vilkårligt.
Coronakrisen skyldtes – ifølge det ordoliberale Tyskland – nemlig ikke som EU's eurozonekrise, at bestemte EU-lande havde ført en generel dårlig økonomisk politik uden budgetdisciplin. Eurokrisen måtte de berørte lande selv tage et stort ansvar for at løse. Coronakrisen er derimod netop ikke de berørte landes egen skyld. Derfor måtte EU udvise større solidaritet. Sidst – men ikke mindst – var det efter tysk pres blevet tydeligt, at genopretningspakken efter coronakrisen skulle betragtes som et enkeltstående fænomen. Den kan ikke forlænges.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.