Den sociale markedsøkonomi er en særlig økonomisk model, som er navngivet og udviklet i Vesttyskland lige efter 2. Verdenskrig. I årtierne efter 2. Verdenskrig havde Vesttysklands økonomi bemærkelsesværdig stor succes målt på de gængse indikatorer som økonomisk vækst, eksport osv. Det særlige ved den vesttyske økonomi var bl.a., at man i Forbundsrepublikken Tyskland havde en særlig samfundsmodel, den såkaldte Soziale Marktwirtschaft (en ’social markedsøkonomi’). Begrebet blev opfundet af Alfred Müller-Armack (1901-1978), som var en af Konrad Adenauers rådgivere.
Den sociale markedsøkonomi som model bygger ikke i særlig stor udstrækning på keynesianske teser om effekten af finanspolitiske tiltag, som for eksempel den engelske og danske økonomiske politik gjorde i samme periode. Den sociale markedsøkonomi i Tyskland byggede i stedet ikke mindst på idéer udviklet af økonomen Walter Eucken (1891-1950).
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.