Der er imidlertid en indbygget spænding mellem ordoliberalismen og ’den sociale markedsøkonomi’. Mens ordoliberalismen er en forholdsvis veldefineret økonomisk filosofi med politiske programpunkter, er ’den sociale markedsøkonomi’ mere et metodisk princip. I hvert fald er indholdet af den sociale markedsøkonomi i høj grad åben for nye fortolkninger og konkrete ændringer – det er næsten et tomt begreb, som man kan lægge et vidt forskelligt indhold i. Dets er eneste formål er, at der skal være en form for social forsoning, men hvad der indholdsmæssigt skal lægges i en sådan udsoning, står hen i det uvisse.
Müller-Armack antyder selv, at den sociale markedsøkonomi er et spørgsmål, at det i samfundet skal tilstræbes en bestemt politisk-kulturel stil. Den indebærer, at man løser problemerne i et harmonisk markedssamfund, hvor klassekampen og forskelle i verdenssyn overvindes af hensyn til helheden. Den sociale markedsøkonomi indebærer ifølge Müller-Armack i i Vesten en konkret afbalancering mellem følgende fire åndelige magtsøjler: katolicismen, protestantismen, den demokratiske socialisme og liberalismen. Afbalanceringen skal være anti-utopisk, realistisk og alene rettet mod markedets funktionsmåde. En social markedsøkonomi er derfor ikke et verdenssyn á la socialisme og liberalisme ifølge Müller-Armack.
I implementeringsfasen i Tyskland efter 2. verdenskrig bestod ’forsoningen’ i at finde balancen mellem frimarkedsøkonomien og graden af socialt sikkerhedsnet. Men begrebet må altid tilpasses de balancer, som gør sig gældende i samfundene, og de varierer. Begrebet ’social markedsøkonomi’ er således i høj grad et åbent begreb, men det er samtidig ikke fuldstændig åbent. Den basale markedsstruktur må ikke undermineres. Det vil dog være inden for skiven at acceptere en ’social kontrolleret’ markedsøkonomi, men det samme gælder ikke en ’overdreven’ velfærdsstat. I dette tilfælde skulle den økonomiske forfatning sætte en stopper herfor.
Müller-Armack adskiller sig samtidig fra andre ordoliberale som Eucken, Böhm, Rüstow og Röpke fra første generation ved, at han så klart støttede fascistiske ideer om statens organisering. Hans kritik af Weimarrepublikken gik således langt ud over, hvad de ordoliberale forstod ved en ’stærk stat’.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.