En raketmotors ydeevne angives ved dens trykkraft, F (målt i newton), dens brændtid (i sekunder) og dens specifikke impuls, Isp (i sekunder), som er defineret ved ligningen Isp = F/(g∙Q), hvor g er tyngdeaccelerationen (9,8 m/s2), og Q er drivstofforbruget (kg/s). Isp er den tid, som 1 kg drivstof kan levere en trykkraft svarende til 1 kg i; den er dermed et mål for, hvor effektivt brændstoffet udnyttes. Trykkraften af en raketmotor er størst i det tomme rum. For en raketmotor med et dyseareal på A og ved et atmosfæretryk på p bliver trykkraften p∙A mindre end i vakuum. Normalt angives trykkraften i vakuum (Fvac).
I en kemisk raket består motoren af et forbrændingskammer med en snæver udgangsmunding (strube), som er forbundet med en næsten kegleformet raketdyse. I en motor med flydende brændstof pumpes eller presses drivstofferne ind i forbrændingskammeret, hvor tryk og temperatur er meget høje. I struben kommer forbrændingsprodukterne op på lydens hastighed, hvorefter de i dysen ekspanderer til en koldere gas med endnu større hastighed, som afhænger af forholdet mellem dysens og strubens areal. I store raketmotorer pumpes de flydende drivstoffer ind i forbrændingskammeret med turbopumper, der drives af en gasturbine. Turbopumperne, som er nedkølede til meget lave temperaturer, er med deres høje effekt og omdrejningstal en stor teknisk udfordring. Den kraftigste turbopumpe i en Ariane 5 har en effekt på 12 MW, og der pumpes i alt ca. 270 kg/s drivstof ind i forbrændingskammeret. I hver af den amerikanske rumfærges tre motorer pumpes ca. 520 kg/s, og i hver af de fem motorer på en Saturn V-raket ca. 2700 kg/s. Den nødvendige afkøling af raketdysen i disse store raketmotorer sker, ved at noget af det kolde brændstof ledes igennem rør, der i spiralform dækker ydersiden af dysen. I mindre motorer, som fx anvendes til styring af satellitter, presses drivstofferne ind i forbrændingskammeret med komprimeret inaktiv gas, fx helium.
En raketmotor til fast brændstof er mere simpel, idet den består af et langt cylindrisk formet forbrændingskammer, hvori brændstoffet er anbragt, samt en raketdyse monteret på forbrændingskammerets strube. Faststofraketten kan i modsætning til de øvrige rakettyper ikke reguleres under drift og brænder, indtil brændstoffet er opbrugt. Man kan dog opnå en tidsligt varierende trykkraft ved en passende blanding af det faste brændstof.
Motorstørrelser. Den hidtil største raketmotor, F-1 fra Saturn V, leverede en trykkraft på ca. 7,9 meganewton, svarende til ca. 790 t; hele første trin leverede i alt 3440 t. Den sovjetiske N-1-raket havde 24 motorer i første trin med en samlet ydelse på 3600 t. Ariane 5-rakettens hovedmotor, Vulcain, yder ca. 117 t, og dens to faststofraketter hver 660 t. Den amerikanske rumfærges tre hovedmotorer yder hver ca. 232 t, og de to faststofraketter hver 1175 t.
Små styreraketter til satellitter yder normalt en trykkraft på blot 1-10 newton (svarende til 0,1-1 kg), og nogle elektriske raketmotorer har endnu mindre trykkraft.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.