En senere undersøgelse afdækkede dog også andet end tekniske svigt. NASA havde i årene efter Apolloflyvningerne udviklet rumfærgesystemet i et politisk klima, som var afgørende forandret; for første gang skulle man arbejde under meget stramme budgetter, affinde sig med tekniske løsninger, som undertiden kun var de næstbedste, og alligevel bevise over for politikerne, at systemet var driftsikkert og kunne tjene sig selv hjem igen.
Dette medførte intern rivalisering, urealistiske opsendelsesplaner og en virksomhedskultur, hvor ledelsen pressede de tekniske medarbejdere og ikke opmuntrede til åben kommunikation mellem top og bund.
Undersøgelsen afslørede endvidere, at raketkonstruktionens upålidelighed havde været kendt blandt involverede eksperter i en årrække, uden at dette havde medført seriøse forsøg på en udbedring. Så sent som aftenen før ulykken havde ingeniører hos løfterakettens producent forsøgt at nedlægge veto mod opsendelsen, men var blevet presset af NASA og deres egen ledelse til at opgive deres modstand.
For eksempel var det kendt, at samlingerne i booster-raketterne, som var lavet af gummi, opførte sig uhensigtsmæssigt i kulde. Natten før opsendelsen havde det været −4°C, en temperatur som boosterne bestemt ikke var designet til. Men de ingeniører, der råbte vagt i gevær, blev bedt om at bevise, at samlingerne ville fejle; noget, de naturligvis ikke var i stand til.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.