Interpersonel kommunikation foregår hovedsagelig gennem sprog som tale- og tegnsprog. Senere års forskning har imidlertid påvist den store betydning, som non-verbale signaler, kropssprog og prosodiske signaler (se prosodi) har for kommunikation.
Den danske psykolog Edgar Rubin var en af de første, der påviste, at budskaber fra afsenderens side ofte overbestemmes både gennem tonefald, ordenes indhold, ordstilling og ved kombineret brug af tale- og kropssprog.
Ved brug af en selvkonstrueret kontakt-tromle viste han eksperimentelt, at modtageren har, hvad han kaldte for en "forståelsesreserve", idet halvdelen af talen i visse tilfælde kan skæres væk, uden at det går væsentligt ud over forståelsen.
Når samtalen foregår mellem ligeværdige personer, og hvor der sker en fri udveksling af synspunkter, taler man om symmetrisk kommunikation. I modsætning hertil, som ved ansættelsessamtaler, hvor det er intervieweren, der styrer samtalen, taler man om asymmetrisk kommunikation.
Interpersonel kommunikation er undersøgt såvel ved brug af eksperimentelle metoder som ved observation. Som led i studier af gruppedynamiske processer (se gruppedynamik) udviklede den amerikanske psykolog Harold J. Leavitt (1922-2007) i 1951 en særlig eksperimentel forsøgsteknik, der kom til at præge de efterfølgende års forskning.
Han interesserede sig for kommunikationsmønstres betydning for effektivitet og tilfredshed ved løsning af en given opgave. Han placerede femmands grupper i arrangementer, betegnet som "cirklen", "kæden", "Y'et" og "hjulet". Hjulet og Y'et var de mest effektive, mens cirkelopstillingen skabte det bedste arbejdsklima. Andre undersøgelser har dog vist, at både den sociale situation og kommunikationens emne indvirker på kommunikationsprocessen.
Observationsmetoden er især blevet anvendt af etnometodologer, der undersøgte almindelige kommunikationsforløb. Amerikaneren Harvey Sacks (1935-75) foretog fra midten af 1970'erne en række konversationsanalyser, der fik betydning for en forståelse af samtalens struktur og de sociale regler, deltagerne i en kommunikativ proces benytter sig af.
Interessen lå i at afdække forhold som fx, hvorledes almindelige samtaler begynder og opretholdes, hvordan misforståelser opstår og afklares, og hvorledes samtaleparterne går ind og ud af samtalen, de såkaldte turn-taking-strategier.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.