Endelig betegner den sidste, POETISKE sprogfunktion en sprogbrug, der er rettet mod selve udsagnet eller det, Jakobson kaldte meddelelsen i ovenstående model. Det skal dog bemærkes, at det ikke kun er udsagnets indhold, men også og især dets form, der fokuseres på i dette tilfælde. Den poetiske sprogfunktion bearbejder sprogets udtryksside og fremhæver og forstærker lydmønstre i de sproglige udsagn. Den gør udtrykssiden mere påfaldende eller ”håndgribelig”, som Jakobson selv siger det. Denne maksimering af mønstrene i sprogets udtryksside kan antage mange forskellige former, som er velkendte fra digtning (poesi, sangtekster, rap): bogstavrim (allitterationer, assonanser) rim, versformer i vid forstand (metrik). Men ligesom det var tilfældet for de andre funktioner, optræder den poetiske funktion kun i grænsetilfælde i sin rene form (fx i rene vrøvlerim eller i dadaistiske digte); i poesi eller i litterær sprogbrug vil den ofte være den dominerende sprogfunktion, men ikke den eneste. I børnesangen Op lille Hans lyder en strofe fx: ”Op, lille Hans, op, lille Hans / Op at gå i skole! / Nej, lille mor, nej, lille mor. / Åh, jeg er så dårlig.” Her er der udtryk med en fremtrædende konativ, modtagerrettet funktion (morens ”op!”), udtryk med en emotiv, afsenderrelateret funktion (lille Hans’ ”Åh”) og udtryk med en referentiel funktion (”skole”, og at Hans har det dårligt). Alt dette er dog præsenteret i en stærkt konstrueret sprogform, der retter opmærksomheden mod meddelelsen selv, og altså gør den poetiske funktion fremtrædende: Det er påfaldende, at udsagnene har samme antal stavelser i vers 1 og 3 og vers 2 og 4; en fast versefod og rim (”skole”/”dårlig”).
Den poetiske sprogfunktion er som nævnt forbundet med et fokus på det aspekt ved den sproglige kommunikation, som Jakobson kaldte meddelelsen. Det indebærer også, at funktionen kan være dominerende uden for det rent digteriske domæne: Det sker, hver gang det sproglige udsagn i udpræget grad tiltrækker modtagerens opmærksomhed mod sig selv, altså mod sine lydmæssige eller specielle semantiske egenskaber, og ikke kun, hvad det handler om. Den er fx tilfældet i mange slagord, mottoer eller reklameslogans. Jakobsons eget eksempel var sloganet for Ike D. Eisenhower under præsidentkampagnen i USA i 1952: ”I like Ike” (med de tre ”aj”-lyde). Det samme gælder ørehængere fra den danske presses verden som ”Tør, hvor andre tier” (med de to korte ”tør” og ”tier” og deres indledende t-lyde og afsluttende r-lyde) eller ”Først med det sidste” (hvor den poetiske funktion er dominerende på grund af den pudsige semantiske kontrast mellem ”først” og ”sidst”). Tilsvarende er alle dagligdagens ordspil og vittigheder, der udnytter sprogets dobbelttydigheder, meddelelser, som henleder modtagerens opmærksomhed på sproget selv og altså er domineret af den poetiske funktion.
De seks sprogfunktioner kan sammenfattes sådan (hvor deres position svarer til det sproglige kommunikationsaspekt, de er forbundet med):
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.