Metriske vers måles i taktled. Et taktled defineres som én metrisk markering plus et mellemrum frem til næste markering. Mellemrummet udfyldes af de tryksvage stavelser, men kan også være tomme pladser, pauser i forløbet.
Taktleddet kan betegnes med taktstreger. Der er således fire taktled, respektive fire metriske toppe i verset (= verslinjen): Nu | falmer | skoven | trindt om | land (1). Den ubetonede stavelse i versets begyndelse kaldesoptakt. Verset kan også være optaktsfrit: Dejlig | er den | himmel | blå (2). I (1) har vi jambisk rytme, i (2) trokæisk rytme.
Den klassiske måling i jamber og trokæer mv. fører til inkonsekvenser i analysen, men da litteraturhistorien nu engang er tro mod disse termer, vil det være upraktisk at forkaste dem.
(1) og (2) betegnes mere konsekvent som fireslagsrækker eller firetaktere — selvom et taktled for det meste kun svarer til en halv takt i musikken. Firetakten er hos os den mest udbredte slagrække. Den er multiplum af to og en fundamental rytmisk erfaring — man kan som bekendt ikke tælle til mindre end to. Totallet har analogier i gang og åndedræt.
Et lige antal tryk (2, 4, 8, ...) synes at afstedkomme et særligt behag. Fadøl, fodbold og muntert samvær kalder på firetakten: Og det var Dán-márk, og det var Dán-márk, olé, olé, olé (da dúm) = (2+2)+(2+2) accenter. Samme tendens udviser børneremser og politiske slagsange.
I dramatiske eller episke versmål finder man derimod ofte lidt længere slagrækker, som det er tilfældet i blankvers eller heksameter. Disse større rækker (med fem eller seks accenter) bruges også i lyrikken, dog mere i den højlitterære end i den folkelige. Fire- og seksslagsrækkerne danner de to brændpunkter i det metriske system.
Et taktled på to stavelser, hvoraf den første per definition må være betonet, kaldes en bisyllabel. De jambiske (1) og de trokæiske (2) vers samles under betegnelsen bisyllabiske vers (henholdsvist med og uden optakt). Trestavelsesleddene kaldes for trisyllabler.
De trisyllabiske vers kan være optaktsfrie (daktyliske): Himlene, | Herre, for|tælle din | ære (3), og de kan have én optakt (amfibrakisk rytme): Langt | højere | bjerge så | vide på | jord (4), eller de kan have dobbeltoptakt (anapæstisk): Hvilket | dyr er så | skønt og så | rask som en | hest (5).
De bisyllabiske vers (1) og (2) betegnes også som alternerende vers. De udgør en meget stor procentdel af den metriske poesi. De trisyllabiske vers, (3,4,5) er en mere eksklusiv familie. De har rod i barokkens opera.
Bisyllabiske og trisyllabiske vers kaldes for ren versgang eller rene gangarter. De beherskede totalt den nyere kunstpoesi fra ca. 1630 indtil romantikken, hvor middelalderens folkelige, blandede versgang kom på mode sammen med en mere utvungen skrivemåde (se vershistorie).
Her dukkede også pæonerne (−◡◡◡) eller den tetrasyllabiske versgang op (tetragr. 'fire'), først blandet (som i Adam Oehlenschlägers knittelvers i "Sanct Hansaften Spil"), senere i ren form.
Deres snart slentrende, snart småsnakkende, men altid let vaklende rytme klæder nudansk hverdagssprog ganske godt: O | pinsesol og | lysegrønt! hvor | ungt og hvor ba|nalt (Tom Kristensens Verdslige Sange), Jeg har | elsket dig så|længe jeg kan | mindes (Mogens Dam).
Ved siden af disse rene eller ublandede gangarter har vi den blandede versgang. Her kan bi- og trisyllabler sammenstilles i alle kombinationer, fxVed | Lejre | græsse nu | får på | vold = optakt +bi + tri +bi + betonet udgang.
Det samme kan bi- tri- og tetrasyllabler (samt endnu større taktled) som i folkevisen: Dronning | Dagmar | ligger udi | Ribe | syg = dobbeltoptakt + bi + tetra + bi + betonet udgang. Blandede vers er almindelige i middelalderen.
I remser, børnevers og folkelige viser finder man undertiden monosyllabler, dvs. taktled med kun én stavelse, som ifølge definitionen må være betonet: Bró, bró, brílle osv.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.