Den klassiske lærdom omfattede både skønlitteratur og faglitteratur. Til middelalderens skolepensum hørte i første række de store romerske digtere som Vergil, Horats, Terents og Ovid, Sallusts historieværker på prosa samt Ciceros retoriske håndbøger. Ambitiøse stilister forsøgte at efterligne de antikke forbilleders stil. I Danmark er Saxo Grammaticus med sin Danmarkshistorie, Gesta Danorum, et godt eksempel på en forfatter, der former sit stof efter klassiske modeller. Saxo er repræsentant for den begejstring for antikken, som har fået betegnelsen "det 12. århundredes renæssance".
Undervisningen i dialektik og logik tog som udgangspunkt den græske filosof Aristoteles, først på grundlag af de værker, der allerede fandtes i senantikke oversættelser fra græsk til latin, og fra slutningen af 1100-tallet i nyoversættelser, der efterhånden omfattede hele Aristoteles' mangesidede forfatterskab. Gennem disse oversættelser blev Aristoteles senmiddelalderens mest betydningsfulde autoritet inden for både filosofi og naturvidenskab, og i 1200-tallet lykkedes det Thomas Aquinas at forene Aristoteles med teologien i en vældig tankekonstruktion. Det var Aristotelespræget, skolastisk videnskab af denne art, renæssancens humanister reagerede imod.
Også inden for arkitektur og kunst var antikken et vigtigt forbillede for middelalderen, og især har den romanske stil utallige klassiske træk (ordet romansk er beslægtet med romersk). Middelalderlige efterligninger af antikkens kunst har dog næsten altid tillige et karakteristisk samtidspræg. Imitationen af klassisk arkitektur og skulptur kom forbillederne nærmest i de områder, der havde tilgængelige romerske ruiner som Italien og Sydfrankrig. Den romanske kunst i Provence byggede på arkitektoniske og dekorative træk fra de antikke triumfbuer, teatre og sarkofager, mens der i den toskanske "protorenæssance" nogle århundreder senere var tale om en egentlig genoplivning af senantikkens kunst og arkitektur.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.