Faktaboks

Alberto Savinio

Andrea Francesco Alberto de Chirico, Andrea de Chirico

Født
25. august 1891, Athen
Død
5. maj 1952, Rom
Alberto Savinio
Af /The original uploader was Fabio Matteo at Italian Wikipedia., Public domain, via Wikimedia Commons.

Alberto Savinio var en italiensk universalkunstner – komponist, pianist, digter, skønlitterær forfatter, scenograf, regissør, kritiker, journalist, skuespilforfatter, oversætter og kunstmaler.

Savinio komponerede fem operaer og skrev et halvt hundrede bøger i forskellige genrer: romaner, antiromaner, noveller, essays, monografier, selvbiografier, historiske anekdoter, teaterstykker og digte.

Centralt i Savinios kunstneriske virke står tanken om, at verden ikke er opbygget omkring dualistiske modsætningsforhold som voksen og barn, ånd og materie, krop og sjæl. Med Guds død og fraværet af verdensorden må mennesket indse, at livet ikke har nogen mening i sig selv, og at det er op til det enkelte menneske at skabe den.

Alberto Savinios position før og nu

Som antikonventionel og antiakademisk indtager Savinio en unik position i den italienske litteratur; Curzio Malaparte betegnede ham som det mest intelligente menneske i landet, Leonardo Sciascia sammenlignede ham med Jorge Luis Borges og konstaterede at han var "læst af få og elsket af færre." Først i 1990’erne blev kritikerne altovervejende positive over for Savinios forfatterskab, og i dag genudgives hans værker af et at Italiens fineste forlag, ligesom de oversættes flittigt.

Genrer og inspirationskilder

Annunciazione (Bebudelse), 1932
Af /Casa Museo Boschi Di Stefano, via Google Arts & Culture .
Licens: CC BY 2.0

Som excentrisk multikunstner var Savinio en af hovedpersonerne i avantgarden fra begyndelsen af 1900-tallet. I sin brug af alle mulige kunstarter og udtryksmåder (fragmenter, digressioner, inversioner, ellipser, metaforer, gentagelser, metamorfoser og især ironi) var der én konstant: den klassiske antik, nærmere bestemt de klassiske græske myter.

I de vigtigste narrative værker dominerer den krystalklare, elegante prosa og den intellektuelle leg med primært filosofiske og psykologiske emner. Den vigtigste inspirationskilde er Friedrich Nietzsche, dernæst Arthur Schopenhauer, Otto Weininger og Giambattista Vico, og det antages gerne at såvel Savinios tekster som hans malerier er uforståelige, hvis man ikke kender hans filosofiske baggrund.

Savinios tidlige liv

Savinio blev ligesom sin storebror Giorgio de Chirico født i Grækenland af italienske forældre. Den græske opvækst afsætter spor i hele hans produktion. Som han selv formulerer det: “når man er født i marmorskelettet Parthenons skygge, arver man en indre lysskaber og et par forvandlende øjne.” Forældrene havde øje for sønnernes talenter, og de kom til at studere i Athen, hvor Savinio afsluttede uddannelsen ved musikkonservatoriet som 12-årig.

Studier i Europa

I 1905 døde faren, og moren flyttede med de to sønner til først Venedig, Milano og dernæst München, hvor de fortsatte deres kunstneriske studier. I Tyskland studerede Savinio hos komponist og organist Max Reger, som var den præcise grund til at moren valgte netop München.

De Chirico deltog undertiden i undervisningen hjemme hos Reger, hvor dioskurerne (som de kalder sig selv) opdagede Arnold Böcklin, der fik stor betydning for begges malerkunst, kendt som den metafysiske skole eller la pittura metafisica. Det diskuteres, hvem af de to der kan kaldes ophavsmand til den, men for nemheds skyld kan man sige, at Savinio står for den teoretiske del (formuleret primært i tidsskriftet Valori plastici), de Chirico for den kunstneriske.

Fra Andrea de Chirico til Alberto Savinio

Savinio hed faktisk Andrea de Chirico, men af ukendte grunde tog han i 1914 pseudonymet Alberto Savinio, og det var ikke, som gerne antaget, for at adskille sig fra broren; dengang var Giorgio kendt som bror til Andrea – ikke omvendt, som i dag.

Nogle mener, at pseudonymet stammer fra den franske redaktør og oversætter Albert Savine eller (mindre sandsynligt) fra Edmond Rostands Cyrano de Bergerac. I det selvbiografiske forfatterskab ynder Savinio ydermere anagrammet Nivasio Dolcemare.

Årene som komponist i Paris

Efter at have besluttet sig for en løbebane som komponist, flyttede Savinio til Paris i 1910. Paris var stedet i perioden; et godt eksempel blandt mange er, at Filippo Marinetti valgte at offentliggøre sit futuristiske manifest ikke i hjemlandet, men i Le Figaro i 1909.

Mødet med surrealisterne

Savinio opnåde øjeblikkelig succes og fik mange venner fra avantgarden, surrealisterne, kredsen omkring tidsskriftet Les soirées de Paris, og han blev særligt knyttet til Guillaume Apollinaire, der fortalte at, der næppe var et intakt flygel tilbage i Paris, da Savinio boede der, så voldsomme var hans antiharmoniske kompositioner; Savinio smadrede instrumenter på scenen, før dadaisterne begyndte på det.

Dramadigte og scenografi

Scenografi, 1905-1951
Af /Teatro Alla Scala. via Google Arts & Culture.
Licens: CC BY 2.0

Savinio ville ikke alene komponere musik, men også tegne eller skrive den; således udformede han dramadigtet Les chants de la mi-mort (Sange om halvdøden, 1914) med musikkompositioner og skitser til kostumer og scenografi. “Halvdød” skal forstås som tilstanden mellem vågen og sovende.

Den ansigtsløse personage i værket inspirerede senere de Chiricos berømte mannequiner. André Breton kendte og værdsatte Savinio og han behandler i sin Anthologie de l'humour noir Savinios nævnte værk udførligt.

1. Verdenskrig og den første roman

I 1915 indrullerede brødrene sig, da Italien endelig gik ind i krigen, og de flyttede sammen med moren til Ferrara, hvor de mødte Carlo Carrà og Filippo De Pisis.

Begge brødre blev erklæret uegnede som soldater, men i 1917 blev Savinio som tolk sendt til Thessaloniki ved den makedonske front, hvorfra han korresponderede tæt med Tristan Tzara og skrev bidrag til dennes tidsskrift Dada.

Hermaphrodito (Hermafroditten)

I 1916 påbegyndte Savinio sin første roman, Hermaphrodito, der blev udgivet i 1918. Romanen vendte de litterære genrer på hovedet. Dele af den havde allerede været trykt i det toneangivende tidsskrift La Voce, hvor Savinio var en skattet medarbejder. Der er tale om en brudstykkeroman med fragmenter på fransk, neologismer, højt og lavt register, dagbogsagtige passager, gåder, poesi og prosa. Undertitlen er sigende: Mikroskop-teleskop. Ekspressionismen er i dette særegne værk drevet endnu længere ud end hos den forfatter, Savinio ligner mest: Carlo Emilio Gadda.

Hermafroditten er ikke blot en androgyn skikkelse, men en skikkelse, der ophæver flere andre modsætninger end den mellem maskulin og feminin. Hermafroditten er først og fremmest et fordomsfrit legebarn, et menneske på stadiet inden den rationelle logiske tænkning, som Savinio finder nødvendig, men ikke tilstrækkelig for nogen – slet ikke for en kunstner.

Savinios senere år

I 1918 flyttede Savinio sammen med broren og moren til Rom, hvor han bl.a. arbejdede på Luigi Pirandellos Teatro d’Arte og skrev metafysiske og magiske artikler til tidsskriftet La Ronda. Her mødte han sin kone, sammen med hvem han i 1926 flyttede tilbage til Paris for at hellige sig malerkunsten.

Efter konstant at være flyttet frem og tilbage mellem Rom og Paris flyttede Savinio i 1933 permanent til Italien. I 1937 fik han fast bopæl i Rom og ernærede sig ved at male portrætter, udstille, skrive artikler for diverse tidsskrifter og arbejde som journalist for bl.a. aviserne La Stampa og ll Corriere della Sera.

I 1948 skabte han scener og kostumer for La Scala til værker af bl.a. Cocteau, Stravinskij og Offenbach. I 1951 fik han opført sin egen ballet Vita dell’uomo (Menneskelivet) på La Scala, og i 1952 stod han for regi, scener og kostumer til Rossinis Armida (ikke til La Scala men til Maggio Musicale Fiorentino) med Maria Callas.

Kosmologi og livssyn

En af de vigtigste modsætninger, Savinio forsøger at ophæve, er den mellem den voksne og barnet; alle hans værker bærer præg af overbevisningen om, at den voksne er og bliver et “forlænget” barn, og at der ikke findes noget barnligt lykkestadium.

Ikke tilfældigt bærer et af hans vigtigste værker titlen Barndommens tragedie (Tragedia dell’infanzia, udgivet i bogform i 1937). Også i dette værk anvender Savinio Vicos begreb om en poetisk metafysik, det vil sige en metafysik, der tager udgangspunkt i sanserne og den poetiske, "barnlige", skaberkraft. Ifølge Savinio udtrykker den poetiske metafysik tingenes “lyriske substans” eller deres "psyke".

Anima og psyke

I 1948 forklarer Savinio at han er holdt op med at anvende betegnelsen anima og nu i stedet for siger psyke, så alle religiøse overtoner forsvinder. Han mener selv, at denne revolution, som han giver Sigmund Freud æren for, er vigtigere end den kopernikanske; den er simpelthen betingelsen for udviklingen af det nye menneske.

Psyken er menneskets egen, den er ikke givet af nogen højere magt og kan ikke adskilles fra kroppen. Savinio anerkender Freuds bedrifter, men er ikke selv freudianer. Han er førsokratiker; det vil i hans egen definition sige “den der ikke forestiller sig verden på en dualistisk måde (fysisk og metafysisk, ånd og materie, krop og sjæl, menneskelig og guddommelig, jordisk og himmelsk), men derimod som et ‘fysisk uendeligt’.”

Sammenhæng og uadskillelighed

Denne fremhævelse af altings sammenhæng og uadskillelighed, hvortil kan føjes afvisningen af modsætningerne maskulin-feminin, barn-voksen, organisk-inorganisk, levende-død, metafysik-kønspolitik osv. er det vigtigste element i Savinios værker.

Et godt eksempel er hans monografi om Henrik Ibsen, hvori han forsøger at få læseren til at kaste et samlet blik på filosofi og politik. Således ser han kønsmyter i et politisk lys, når han eksempelvis påpeger, at Noras mand nægter hende en sjæl – “og spørgsmålet om sjælen er jo politisk”.

Livet har ingen mening i sig selv

Som inkarneret Nietzsche-læser ved Savinio at “Gud er død”, eller som han selv formulerer det: verden har mistet sine håndtag, så vi mennesker må klare os selv. Det gør vi ved at udrydde alle falske forestillinger om orden, principper, livets mål og med, og ved én gang for alle at indse, at der ikke findes noget svar på vores evige spørgsmål om “hvorfor?”.

Også her adskiller Savinio sig fra samtidens forfattere og kunstnere. At der ikke findes nogen højere magter, og at vi ikke kan få svar på vores eksistentielle spørgsmål, får ham ikke til at se negativt på tilværelsen, tværtimod. Af hans værker bliver man forsikret om, at det er sandt, når han påstår at befinde sig i "en permanent lykketilstand".

Alberto Savinio – udgivelser på dansk

  • Et hus kaldet “livet” i antologien Den begravede prinsesse, 1995.
  • Alberto Savinio. Malerier / Paintings 1927-1952, Louisiana Museum for moderne Kunst 1997.
  • I forbindelse med Henrik Ibsens jubilæum udkommer en oversættelse af Savinios monografi Henrik Ibsens liv og levned.

Læs mere i Den Store Danske

Eksterne links

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig