Det var især de norditalienske hoffer og akademier, der forfulgte dette projekt. Resultatet blev en udvikling af det sceniske udstyr og af teaterbygninger. Disse havde strengt taget ikke så meget med antikken at gøre, men til gengæld blev de bestemmende for europæisk teaters udvikling fremover. Man tog fx udgangspunkt i, at oldtidens teater havde benyttet sang i stedet for tale og skabte derfor en musikdramatik. Det var de fremmeste kunstnere, der forestod de kunstarter, som indgik: arkitektur, maleri, digtning, musik mv., og ud over at markere pragt og prestige repræsenterede teatret humanismens dannelsesidealer.
Udviklingen af perspektivet inden for malerkunsten bevirkede, at man i første del af 1500-tallet skabte et delvist plastisk perspektivsceneri, som ofte illuderede et bybillede. I begyndelsen var scenerierne statiske uden mulighed for sceneskift. De blev fremstillet til lejligheden, som ofte hang sammen med en officiel begivenhed. Snart begyndte man at arbejde på en dynamik i scenebilledet, bl.a. ved hjælp af et bevægeligt kulissesystem. Renæssancens teater var i høj grad et indendørs teater, hvor man også arbejdede med lyseffekter. Studiet af bl.a. oldtidsarkitekten Vitruvius' behandling af teaterarkitektur knyttede sig til tanken om at genskabe det antikke teater. Periodens første permanente teaterhus var Teatro Olimpico i Vicenza, indviet i 1585.
De stykker, der blev opført, var fortrinsvis af antikkens forfattere. Derudover udviklede man en samtidsdramatik efter antikt forbillede; renæssancekomedien fokuserede på mellemmenneskelige relationer i modsætning til middelalderteatrets skildring af menneskets forhold til det guddommelige. Med renæssancen fulgte også etableringen af en professionel skuespillerstand, bl.a. igennem den italienske improviserede maskekomedie, commedia dell'arte. Kirken så ikke med milde øjne på disse aktiviteter, men trupperne blev engageret af de fornemme adelshuse.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.