Sideløbende med angrebene på metafysikken er der dog til stadighed udviklet nye metafysiske teorier, fx i den tyske idealisme, som reaktion på Kant (Hegel mfl.) og senere i 1920'ernes tyske filosofi (Martin Heidegger, Nicolai Hartmann mfl.). I Danmark har K.E. Løgstrup søgt at gøre op med den antimetafysiske, eksistensfilosofiske tendens, som har præget filosofi og teologi.
Når metafysikken gang på gang er kommet igen, skyldes det bl.a., at kritikken af den altid forudsætter en bestemt opfattelse af virkelighedens beskaffenhed, fx af den menneskelige psyke eller af forholdet mellem sprog og virkelighed. Kritikken er med andre ord selv metafysisk.
Naturvidenskaben kan næppe heller siges at være fri for metafysik. Tidligere forsøg på at tolke den sådan (instrumentalisme og operationalisme) er nu praktisk talt opgivet. I dag anstiller man i naturvidenskaben gerne metafysiske betragtninger, fx vedrørende Universets opståen.
Ved 1900-tallets slutning var metafysikken stort set rehabiliteret, ikke som en lære om det oversanselige, men som en i bred forstand erfaringsbaseret teori om virkelighedens mest almene træk. Typiske emner for moderne metafysik er forholdet mellem sjæl og legeme (hvad er bevidsthed?), problemet om viljens frihed, tidens og rummets natur, kausalitet mv.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.