Som menneske var Matisse en varmhjertet livsnyder og hans store ambition var at skabe en kunst, hvori han i ét og alt videregav sit positive livssyn til sine medmennesker. Med originalitet og beslutsomhed gik Matisse nu efter sit nye og helt centrale kunstneriske mål: kunstværket skulle udformes som et farveglødende maksimum af livsbekræftende sanselighed. Den kunst, han ville skabe, skulle være en fest for øjet og en oplivende adspredelse for sindet. Matisse ville frem for alt rendyrke sin kunsts mentalhygiejniske potentialer. Eller som han i 1908 formulerede det i sit vigtige skrift Notes d’un peintre:
"Det, jeg drømmer om, er en ligevægtig, ren og rolig kunst, helt uden bekymrende eller deprimerende indhold, en kunst, som for enhver, der er mentalt bebyrdet, eksempelvis for forretningsmanden eller for litteraten, kan være lindrende, beroligende for sindet, noget i retning af en god lænestol, der yder afslapning fra fysisk træthed".
Hans udtryksfulde penselskrift forbandt sig i tiltagende grad med en mere monumental og dekorativ organisering af billedfladen. Et strålende eksempel på denne ornamentalt-ekspressive form er billedet Le bonheur du vivre (Livsglæden) 1905-06 Barnes Foundation, Merion, Pennsylvania).
Den fauvistiske billedstil vandt stor og langvarig udbredelse, ikke blot i Frankrig, men også i mange andre europæiske lande, ikke mindst Danmark, hvor kunstnere som Harald Giersing, Edvard Weie, Karl Isakson og William Scharff tog den til sig.
For Henri Matisse's vedkommende kulminerede den fauvistiske udtryksform i årene omkring 1910. Blandt hans fauvistiske hovedværker var La desserte. Harmonie en rouge (Spisebordet. Harmoni i rødt malet i 1908 og La Danse II (Dansen II) fra 1910.
Spisebordet. Rød harmoni, også benævnt Det røde værelse. 1908 Olie på lærred, 180,5 x 221 cm. Eremitage-museet, Sankt Petersborg (Leningrad). Billedet blev malet på bestilling af den russiske oligark Sergei Shchukin til ophængning i dennes herskabsbolig i Moskva.
Billedharmoniens fundamentering i rødt giver hele værket en glødende varm udtrykskarakter. Motivets sammensætning af de to hovedkomponenter kvinden og det store spisebord, hun er i gang med at anrette, afspejler kunstnerens syn på kvinden som den, der bereder ham dét festmåltid, som selve livet for ham at se er og altid bør være. Rendyrkelsen af fauvismens ekspressive og farveglødende udtryksform gik altså her hånd i hånd med den intensive forherligelse af livsnydelsen i form af det opulente måltid.
Et skelsættende højdepunkt i sin kunst nåede Matisse i 1910 med det monumentale storværk Dansen II. Billedet, der målte 260 x 391 cm., blev til på grundlag af en første, mere løs og skitsepræget version fra 1909. Denne første udgave af motivet tilhører nu The Museum of Modern Art i New York og bliver gerne betegnet som La Danse I . La Danse II blev – ligesom det føromtalte værk Spisebordet. Rød harmoni – udført på bestilling fra den russiske forretningsmand og kunstsamler Sergei Shchukin, som testamenterede billedet til Eremitage-museet i Sankt Petersborg, nu Leningrad.
Dansende figurer blev et gennemgående tema i Matisses livsværk. Billedet viser fem dansende nøgne kvindeskikkelser i et landskab. Alle motivets bestanddele er meget forenklede, og billedets stærke, typisk fauvistiske kulører danner en intens treklang af de dansendes røde kroppe, landskabets grønne græs og himlens klare blå. Den meget forenklede billedudformning og de nøgne skikkelsers vilde ringdans i naturen tilkendegav kunstnerens beundring for primitive folkeslags kunst og ritualer; han så i naturfolkenes kultiske optrin en menneskelig oprindelighed, emotionel frigjorthed og uhæmmet livsnydelse, som var gået tabt i den moderne civilisation.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.