Vilje, i almindelighed en betegnelse for handleimpulser i alle faser, i særdeleshed for et bevidst og selvbevidst væsens evne til at overveje og beslutte sig for at udføre bestemte handlinger. Som sådan er viljen en evne til kontrol af egen adfærd, og en viljestyret eller voluntær handling opleves som personligt kontrolleret. Hvis en sådan oplevelse skal kunne regnes for reel og ikke kun indbildt, må handlingen indbefatte rimelig klar bevidsthed om situationen, målforestillinger, planer for målopnåelse, afvejninger af egne evner og ydre forhold samt et forsæt om at bringe handlemulighederne til udførelse, der kan fastholdes som målrettet stræben i eventuelle senere valg af andre handlemuligheder end de oprindelige.
Viljen opfattes ofte som en sjælsevne eller som en indre kraft, men den nyere filosofi og psykologi har forkastet disse opfattelser. At postulere eksistensen af en sjælesubstans, der er udstyret med en evne til at ville, eller at tale om en indre kraft, der udløser handlinger, synes at være intetsigende forklaringer på menneskelig adfærd, idet de ikke siger andet og mere, end at der foreligger viljeshandlinger, dvs. enten beslutninger, valg eller blot en mere eller mindre retningsbestemt higen eller stræben. Selvom vi meningsfuldt kan tale om, at en person udfører viljeshandlinger, er det ikke nødvendigvis meningsfuldt at lade substantivet vilje betegne en hypotetisk antaget årsag til, at vedkommende handler vilkårligt.
Den klassiske tredeling af sjælelivet i erkendelse, følelse og vilje er ikke afskaffet i moderne psykologi, snarere udvidet og sammenflettet. Således vil man i dag betragte viljen som én blandt mange former for motivation, der har erstattet vilje som det tredje led i tredelingen. Nogle hovedskikkelser i psykologiens undersøgelse af motivationens viljesmæssige område er tyskerne Narziss Ach (1871-1946) og Heinz Heckhausen (1926-88), amerikanerne William James, Kurt Lewin og Rollo May, den britisk-amerikanske William McDougall og østrigeren Otto Rank, men som helhed er det et mindre udforsket felt. Årsagen er formentlig, at det psykologiske spørgsmål om viljens væsen ofte er blevet overskygget af det mere filosofiske problem om, hvorvidt den er fri eller ej; endvidere kunne 1900-t.s to dominerende psykologiske strømninger, psykoanalyse og behaviorisme, ikke godtage eksistensen af en fri vilje. Psykoanalysen lagde vægt på de indre drifter og konflikter i det ubevidste, som man mente bestemte eller determinerede det, der oplevedes som viljeshandlinger, mens behaviorismen fremhævede de ydre påvirkningers dirigerende betydning. I den eksistentialistiske psykologi, den humanistiske psykologi og dele af de senere årtiers kognitionspsykologi opfattes individets selvstyrende formåen dog som en central faktor.
Fra den klassiske oldtid frem til nutiden findes der stort set to forskellige traditioner for opfattelsen af viljen, hvoraf den ene har sine rødder i stoicismen, den anden i den kristne gnosticisme. Den stoiske filosof Seneca betragtede viljen som et konstituerende element i den menneskelige psyke og som velbegrundet eller fornuftsbestemt stræben. Den anden opfattelse optrådte første gang hos Klemens fra Alexandria, der bestemte viljen som en af fornuften uafhængig kilde til handling, dvs. som et irrationelt element i mennesket. Omkring år 400 kom viljen til at indtage en fremskudt plads i Augustins lære om mennesket; menneskets liv er ifølge Augustin bestemt af vilje og af søgen efter at opnå det efterstræbelsesværdige, dvs. af kærlighed, og kærligheden og viljen er et og samme. Dertil kom, at Augustin opfattede erkendelse som en viljesakt.
Forholdet mellem vilje og fornuft blev et af middelalderens store diskussionsemner. Voluntarister som Johannes Duns Scotus og hans tilhængere hævdede viljens primat: Det gode og det sande er godt og sandt, fordi Gud vil det (se voluntarisme). Intellektualister som Thomas Aquinas og thomisterne hævdede derimod fornuftens primat: Gud vil det, som han har erkendt er godt og sandt. Den middelalderlige voluntarisme genfindes som politisk teori hos Machiavelli og Hobbes, der opfattede retsregler som udtryk for magthaverens vilje, og kan spores i 1900-t.s retspositivisme.
I den holstensk-danske filosof J.N. Tetens' psykologiske tredeling i 1770'erne blev erkendeevne, følelse og vilje ligestillet som selvstændige elementer i den menneskelige konstitution. Kort tid senere bestemte Kant den gode vilje (eller den moralske vilje) som den fornuftsbestemte vilje eller som den handlende fornuft. I 1800-t. opfattede J.G. Fichte viljen som identisk med jeget; hos Schopenhauer blev den blinde, irrationelle vilje til liv og til bevarelse af den inderste kerne i den organiske og uorganiske verden. Nietzsche lod den irrationelle vilje til magt være drivkraften bag al menneskelig teoretiseren og handlen.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.