Nogle af de musikere, der blev populære i denne nye bølge af traditionel jazz, havde været aktive i den tidlige jazz i 1910’erne og 1920’ernes New Orleans og Chicago. Fx blev musikere med rødder i New Orleans omgærdet med en autenticitet pga. deres rødder i jazzens fødeby, fx Bunk Johnson, George Lewis og Sidney Bechet.
En del hvide musikere blev også eksponenter for denne bølge af traditionel jazz, fx Mezz Mezzrow, ”Wild” Bill Davison og Muggsy Spanier. Yngre sorte musikere undgik generelt at associeres med denne ældre jazz.
En tredje gruppe musikere, der var med i bølgen af traditionel jazz fra 1940’erne, var musikere, der var kommet frem i 1920’erne, men også havde spillet swing i 1930’erne. Fx dannede Louis Armstrong i 1947 sin All Stars-sekstet, der spillede et repertoire og en stil, der byggede på den tidlige jazz fra New Orleans og Chicago.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.