Ordet klassicisme bruges i mange betydninger som en samlet betegnelse for de gentagne genoplivninger af elementer fra den græske og romerske kunst, som præger den europæiske kunsts historie. Stilistisk set forbindes begrebet typisk med noget traditionsbundet, men grundlæggende klassisk i betydningen tidløs. Klassicistisk arkitektur og billedkunst er enkel og velproportioneret og i perioder præget af markant antikke stiltræk.
Genoptagelsen af de antikke idealer slog efter renæssancen for alvor igennem i begyndelsen af 1600-tallet, hvor enkle former og klarhed bygget på harmoniske proportioner blev idealiseret som en modvægt til barokkens effektkunst.
Karakteristisk er en strid i det romerske Accademia di San Luca i 1636, hvor maler Andrea Sacchi som noget nyt mente, at antallet af figurer i et maleri skulle begrænses for at sikre, at hvert enkelt individ og dermed maleriets samlede historie blev så forståelig som mulig. Fagfællen, akademiets direktør Pietro da Cortona hævdede det modsatte synspunkt. Flere figurer kunne fortælle flere historier på samme tid og først og fremmest gøre helheden mere dekorativ og sanseligt appellerende. En ’klassicistisk’ fornuft blev altså stillet op imod en ’barok’ følelse.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.