Langt den største del af lægemiddeludviklingen foregår i den farmaceutiske industri i EU, USA og Japan. Mens udviklingen af nye lægemidler tidligere i høj grad hvilede på tilfældige opdagelser og iagttagelser, sker den nu mere systematisk på basis af biokemisk viden. Fortsat kan opdagelsen af effektive midler dog skyldes en tilfældighed. Mange nye lægemidler udvikles ved små modifikationer af allerede eksisterende, de såkaldte analogpræparater. Herved opstår sjældent egentlige nyskabelser, men der kan være små værdifulde forskelle, fx færre bivirkninger. Fremkomsten af analogpræparater virker også prisdæmpende.
Ved udviklingen af et nyt lægemiddel indgår der et meget stort, langvarigt og omkostningskrævende udviklingsarbejde, som ofte tager 10-12 år. Et nyt lægemiddel skal underkastes omfattende dyrefarmakologiske og toksikologiske undersøgelser for fuldt ud at få dets egenskaber belyst, bl.a. ved talrige forsøg på to dyrearter i mindst seks måneder suppleret med toårige forsøg i mindre målestok for at påvise en eventuel kræftfremkaldende virkning. Herefter gives lægemidlet til mennesker. Dette sker under nøje observation, først til et mindre antal raske, oftest yngre, frivillige forsøgspersoner (fase 1-undersøgelser). Disse undersøgelser giver et foreløbigt indtryk af lægemidlets virkninger, omsætning og bivirkninger hos mennesker. Selvom der er udført omfattende dyreforsøg, kan disse ikke give endelige konklusioner, da fx omsætningsvejene kan være så forskellige hos mennesker og dyr, at det nye middel kan virke helt anderledes hos mennesker. Forløber fase 1-undersøgelser tilfredsstillende, indgives lægemidlet til patienter med sygdomme, som man antager, det vil virke på. Under meget omhyggelige og kontrollerede omstændigheder gives lægemidlet i stigende doser for at få et indtryk af effekt og bivirkninger (fase 2-undersøgelser), således at der kan fastlægges en omhyggelig dosis-effekt- og dosis-bivirknings-kurve. Hvis disse undersøgelser falder gunstigt ud, foretages fase 3-undersøgelser i form af kontrollerede kliniske undersøgelser, hvorunder en større gruppe patienter med den relevante sygdom får det nye lægemiddel, mens en anden lige så stor gruppe patienter med samme sygdom får det hidtil bedste lægemiddel mod sygdommen eller, hvis der ikke kendes en behandling i forvejen, et såkaldt placebomiddel, dvs. et uvirksomt lægemiddel, der nøjagtig ser ud som det nye lægemiddel.
Hvis det undersøgte lægemiddel efter alle disse undersøgelser synes at have virkninger, der er mindst lige så gunstige som den i forvejen kendte bedste behandling, indsender producenten en registreringsansøgning til myndighederne, dvs. enten til Sundhedsstyrelsen i Danmark eller til Det Europæiske Lægemiddelagentur i London (European Agency for the Evaluation of Medicinal Products), der efter grundige overvejelser kan udstede en markedsføringstilladelse. Under Sundhedsstyrelsens meget nøje overvejelser afvejes forholdet mellem lægemidlets effekt og bivirkninger. Samtidig stilles der farmaceutiske krav til kvaliteten af lægemidlet, råvarer, produktionsmetoder, produktkontrol, holdbarhed, udløbsdato og korrekt etikettering, så fejl i disse forhold kan undgås. Der udarbejdes et produktresumé, dvs. en kort gennemgang af alle lægemidlets egenskaber, herunder bivirkninger og interaktioner. Dette produktresumé er grundlaget for producentens promovering af lægemidlet, herunder den af Sundhedsstyrelsen udstedte registrerede indikation, dvs. den sygdom eller de symptomer, hvortil det skal anvendes. Læger er dog ikke juridisk bundne af denne indikation, men der må ikke reklameres ud over denne. Produktresuméet er også grundlaget for den indlægsseddel med oplysninger om lægemidlets anvendelse, bivirkninger mv., der siden 1995 kræves indlagt i alle lægemiddelpakninger. Herefter kan producenten sælge det nye lægemiddel fra Danmarks apoteker, reklamere for det i fagpressen eller, hvis det er et håndkøbslægemiddel, i aviser og tidsskrifter, men ikke i tv-reklamer.
Tidligere blev der gjort udstrakt brug af såkaldte magistrelle lægemidler, dvs. lægemidler tilberedt på apoteket efter speciel opskrift på en recept for en enkelt patient. De magistrelle lægemidler udgør i dag kun ca. 0,5 % af det samlede lægemiddelsalg; deres fremstilling er centraliseret til to apoteker i Danmark.
Det er lægemidlets registreringsindehaver, der fastsætter prisen for lægemidlet; i Danmark skal det enkelte lægemiddels pris i modsætning til i mange andre lande ikke godkendes af myndighederne.
Mange lægemidler er synonympræparater, dvs. midler med samme aktive lægemiddelstof og generiske navn, men fremstillet og solgt af forskellige producenter under hver sit handelsnavn. Lægemidlet paracetamol forhandles fx under handelsnavnene Pamol, Panodil og Pinex. Tilstedeværelsen af synonympræparater øger priskonkurrencen, hvilket i 1990'erne blev forstærket af regler om, at apotekerne på visse betingelser kan eller skal udlevere et synonympræparat, hvis det er billigere end det, som lægen har ordineret. Reglerne herom har medført en del vanskeligheder, bl.a. fordi visse patienter, navnlig ældre, kan have svært ved at finde sig til rette med, at den samme måske årelange ordination resulterer i udlevering af lægemidler, som for dem ser helt forskellige ud.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.