Forestillingen om kærlighed har i vores europæiske kultur to hovedkilder, nemlig i denne kulturs to mest grundlæggende formgivere: kristendommen og platonismen. Og en ting har de to forskellige kilder fælles: At der findes en kærlighed, som er meget større og rigtigere end den kærlighed, et sølle menneske kan nære. I kristendommen hedder den kærlighed agape, i platonismen hedder den eros. Den kristne kultur har betonet forskellen mellem de to, men ligheden er nok så vigtig at bemærke. Tilsammen indskriver de et felt, som europæiske menneskers bevidsthed har taget farve af gennem et par årtusinder.
I Platons Symposion berettes om en festlig sammenkomst, hvor en flok kloge grækere har sat sig for, efter indtagelse af en passende mængde vin, at holde hver sin tale til eros' pris. En af deltagerne, komedieforfatteren Aristofanes, beretter, at der "i gamle dage" foruden mænd og kvinder fandtes en tredje slags mennesker, kvindemænd, kugleformede kroppe med fire arme og lige så mange ben, "to ansigter, der vendte hver sin vej, ét hoved, og der var fire ører og to par kønsdele". De havde store tanker om sig selv, så store, at Zeus og de andre guder så sig nødsaget til at behandle dem "som man skærer et hårdkogt æg over med et hår". Siden da har menneskene stræbt efter at blive genforenet med den halvdel, de er blevet splittet fra. Navnet for denne stræben er eros.
Her er, i komisk, burlesk form, en af ingredienserne i arven fra Grækenland, forestillingen om et oprindeligt ideelt hele, der med kærlighedens hjælp kan genskabes. I sin ufortyndede form går forestillingen ud på, at der findes en eneste, som hver enkelt er bestemt for fra evigheden af. I den europæiske romantik i 1800-tallet når denne forestilling et af sine højdepunkter, som når B.S. Ingemann lader sin helt i Varners poetiske Vandringer (1813) sige, at han nu har mødt "hende som jeg elsker, som jeg evig har elsket, men aldrig før set".
I 1900-tallets lægeromaner og grandprix-sange om "stemmen i mit liv" lever den kærlighedsforestilling videre i stadig mere fortyndet form. Den, der i dag bruger den uskyldige kliché "min bedre halvdel", fører uden at vide det den tradition videre.
Men i Platons Symposion er vi endnu kun nået til begyndelsen. Sokrates, der får ordet til sidst, og der — som altid hos Platon — repræsenterer den højeste visdom, går et skridt videre og frigør eros fra enhver særlig tilknytning til den kønslige kærlighed. Sokrates — der aldrig hos Platon siger sandheder i eget navn, og som derfor nu, da han skal have sagt én, må gemmes bag en kvinde ved navn Diotima, som han refererer — udnævner eros til at være en dæmon, dvs. en "formidler mellem gud og mennesker". Eros er navnet for menneskets stræben mod den guddommelige idéernes verden. Eros er kærlighed til skønhed og godhed.
Det henstår lidt i det dunkle, hvad der dermed bliver af kærligheden mellem mennesker. Snart, som i dialogen Faidros, er den en besættelse, men også et skridt på den rette vej mod eros, og da snarere som mænds kærlighed til drenge end til kvinder. Snart står den, som hyppigt i Symposion, i modsætning til eros.
Gudinden for den kødelige kærlighed er Afrodite, hvis navn er afledt af "skum" eller "sperm". Hun fremstilles ofte i græsk mytologi — således i Faidros, men ikke i Symposion — som mor til Eros og dermed både som hans modsætning og beslægtede.
Det klassiske Grækenlands litteratur og filosofi rummer en rigdom af begreber og betegnelser for kærlighed og venskab. Også agape, der skulle blive kristendommens nøglebegreb, er en klassisk græsk term.
Men det blev, i kraft af sammensmeltningen mellem nyplatonisme og kristendom, arven fra Platon, der skulle blive den dominerende.
Den britiske filosof Alfred Whitehead, og mange med ham, har sagt, at europæisk filosofi ikke er andet end en stribe fodnoter til Platon. Det gælder også europæisk kærlighedsfilosofi.
At "Gud er kærlighed" (1.Joh. 4,8), er en kristen tanke, der må have været de gamle grækere fremmed. De græske guder elsker ikke menneskene. Menneskene elsker eller bør elske gudernes verden, det er eros. Israelitternes Gud indtager en mellemstilling.
Han kunne nok elske menneskene, men selektivt, efter eget forgodtbefindende. Abel, ja, Kain, nej, og indbyggerne i Sodoma og Gomorra kun, hvis der kunne findes et passende antal retfærdige blandt dem (1.Mos., kap. 4 og 18f).
Først med kristendommen kommer der en religion ind i verden, hvis gud siges at elske alle sine skabninger uden forskel. Læser man teksterne, ser man dog, at modsætningen på kærlighedens område mellem Det Gamle Testamentes selvrådige gud og de kristnes altelskende ikke er helt ophævet i Det Nye Testamente.
"For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn", lyder den betingelsesløse del af hans kærlighed (Joh. 3,16). Men fortsættelsen ser dog ud til at stille visse betingelser for kærligheden: "for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv".
Også Jesu lignelser afspejler dobbeltheden. Den søn, der bliver hjemme hos sin far og tjener ham trofast, bliver der ikke gjort stads af, mens hans bror, der stikker af hjemmefra og sløser arven bort på hor og druk, bliver fejret, da han vender hjem.
Deres far slagter fedekalven til ære for ham (Luk. kap. 15). Denne lignelse om den fortabte søn er en allegori ikke kun om kærlighed, men om faderkærlighedens sære sammenblanding af magt og storsind. Kristendommens faderlige gud kan lade det "regne over retfærdige og uretfærdige" (Matth. 5,45).
Men han kan også, som den fortabte søns far gør det, koncentrere regnen om de uretfærdige, hvis det passer ham.
Det er Paulus, der er ophav til Bibelens, og verdenslitteraturens, måske mest besættende ord om kærlighed: "Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt. Kærligheden hører aldrig op. Profetiske gaver, de skal forgå; tungetale, den skal forstumme; og kundskab, den skal forgå. For vi erkender stykkevis, og vi profeterer stykkevis, men når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå. (...) Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud. Så bliver da tro, håb og kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden" (1.Kor. 13,4-13).
Hvad har en sådan kærlighed med forholdet mellem mennesker at gøre? På den ene side: Intet, for den kærlighed, der aldrig hører op, er jo ikke af denne verden, hvor vi kun erkender som i et spejl — oven i købet af den slags mangelfulde, tågede spejle, som var det eneste, man kendte på Paulus' tid. På den anden side:
Alt, for nok er det, Paulus her beskriver, Guds grænseløse, betingelsesløse kærlighed, hvormed han elsker menneskene, hans nåde eller agape, men Paulus beskriver den med samme ord, som indgår i befalingen til menneskene, at de skal elske hinanden (Joh. 15,17), og til den enkelte, at "du skal elske din næste som dig selv" (Matth. 19,19). Nok bør mennesket i kristendommen ikke, som i inspiration fra Platons eros, stræbe efter at være som guden, men den uselviske kærlighed, som her kræves, er dog på den anden side menneskets udgave af Guds agape.
Så forskellige de to verdener end er, kristendommens og platonismens, så har de dog vist sig at kunne samarbejde om at betone skellet mellem jordisk erotik og himmelsk kærlighed. Når der i Bibelen optræder en positivt farvet fremstilling af det førstnævnte — som når Shulamit siger om sin Salomo, at "Min elskede er et myrrabundt, der hviler mellem mine bryster" (Højsangen 1,13) — har de kristne prædikanter været tilbøjelige til at tolke det ikke som et udsagn om foreningen af sjælelig og kødelig kærlighed mellem kvinde og mand, men som et tildækket udsagn om forholdet mellem sjæl og Gud, som når salmisten Brorson i 1700-tallet omsætter dette sted til: "Hvad est du dog skiøn, ja skiøn,/ Ja skiøn, du allerlifligste Guds Søn!/ Du min Sulamith, Sulamith Ja mit,/ Ja mit, alt, hvad jeg har, er ogsaa dit".
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.