Faktaboks

Henrik Nordbrandt
Født
21. marts 1945, Frederiksberg
Død
31. januar 2023

Henrik Nordbrandt. Foto fra 2012.

.

Henrik Nordbrandt var en dansk lyriker. Hans debut, Digte (1966), tog udgangspunkt i periodens poesi, domineret af et opbud af sammensatte metaforer.

I løbet af få år udviklede han sit eget lyriske sprog, selvstændigt sammensat af ældre og nyere greb hentet fra amerikansk, europæisk og nordisk poesi, fra læremestre som Wallace Stevens, T.S. Eliot og Gunnar Ekelöf.

Sin særprægede forening af metaforisk, symbolsk og allegorisk teknik har Nordbrandt gjort til medium for glæden (og smerten) ved kærlighed, smerten (og glæden) ved melankoli samt en særlig "fraværsmetafysik".

Digte i Middelhavets lys

Fra kort efter sin debut boede Henrik Nordbrandt i Grækenland, Spanien og Tyrkiet. De fleste af hans over 20 digtsamlinger er skrevet i Middelhavets lys, hvis klassiske klarhed og skarpe konturer han har formået at forene med en moderne eller postmoderne fornemmelse af, at personlighedens midtpunkt er forsvundet — eller måske altid har været en illusion.

I digtet Troja (Glas, 1976) hedder det således: "Hver dag er jeg en anden end den foregående/ og rykker dag for dag ind i mørket:/ Dem jeg var står foran mig i en lang række/ de nærmeste endnu hyllet i halvmørke/ de lidt fjernere ude i lyset kastende skygge".

Digtsamlinger i udvalg

Henrik Nordbrandt. Fotografi fra 1988.

.
  • Digte (1966)
  • Opbrud og ankomster (1974)
  • Ode til blæksprutten (1975)
  • Glas (1976)
  • Istid (1977)
  • 84 digte (1984)
  • Støvets tyngde (1992)
  • Ormene ved himlens port (1995)
  • Drømmebroer (1998)
  • Fralandsvind (2001)
  • Pjaltefisk (2004)
  • Besøgstid (2007)
  • Vi danskere (2010)
  • 3½D (2012)

Henrik Nordbrandts temaer

Henrik Nordbrandt og Olga Magieres
Henrik Nordbrandt læste sine digte i Café Olga i Huset, København, mens pianisten Olga Magieres improviserede på flyglet. Foto fra 2001.
Henrik Nordbrandt og Olga Magieres
Af /Ritzau Scanpix.

Henrik Nordbrandts poesi er dog sjældent så åbenlyst filosofisk. Selvom han ofte digter om at digte, er hans digtes hovedemne kærlighed. Især har han fundet overbevisende udtryk for den kærlighed, der er dømt — ikke fordi den er ugengældt, men fordi den i sit væsen er et envejsfænomen.

"Vores kærlighed er som Byzantium/ må have været/ den sidste aften" (i Ode til blæksprutten, 1975). Dette og andre digte om fordømt kærlighed udstråler en sær tilfredsstillelse, som slutningen af et sekslinjers digt (Agoraphilia) fra samme samling: "Du er disse seks linier/ som jeg må begrænse mig til for ikke at skrige". Denne typiske forbindelse af to hovedemner, kærlighed og metapoesi, er nok en af forklaringerne på det høje humør, der kan være over Nordbrandts melankoliportrætter.

Man talte i akademisk litteraturteori i de år, da denne poesi blev til, om en "nærværsmetafysik", den bedrøvelige illusion, at ordet kan gøre tingen nærværende. Hos Henrik Nordbrandt, der nødig taler teoretisk om sin poesi, kan man finde det modsatte, en fryd over fraværet som en nødvendig forudsætning for poesi: "smukkest er du, når du er borte" (verden med musen uden hende, i Syvsoverne, 1969).

Det ændrede sig med Ormene ved himlens port (1995), en samling, hvis digte er ét langt sorgarbejde. Her er fraværet ikke en praktisk poetisk foranstaltning, men et smerteligt tab, forvoldt af en elsket venindes bratte, højst virkelige død.

Henrik Nordbrandts dagbog og erindringer

Henrik Nordbrandt udgav i 1996 Ruzname (persisk for dagbog), en samling daglige optegnelser fra 4.3.1995 og et år frem, med betragtninger over nattens drømme, dagens begivenheder, tyrkisk politik, danske forfattere. Sit centrale lyriske forfatterskab har han fortsat usvækket med Drømmebroer (1998), der i 2000 indbragte ham Nordisk Råds Litteraturpris.

I 2002 udsendte Henrik Nordbrandt Døden fra Lübeck, en bog om sin barndom i 1950'ernes grå Danmark, skrevet i et let og forsonligt tonefald.

Forfatterskabet efter årtusindskiftet

Henrik Nordbrandt er efter årtusindskiftet søgt mod Danmark igen og har udsendt den kulturkritiske essaysamling Dumhedens løvefødder (2005) og digtsamlingerne Pjaltefisk (2004), Besøgstid (2007), Vi danskere (2010) og 31/2D (2012). Ved siden af digte og essaysamlinger har han også skrevet børnebøger, en krimi og en kogebog.

Henrik Nordbrandt blev i 2014 optaget som medlem af Det Danske Akademi.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig