Trapperummet i et hotel i art nouveau-stil

Hôtel Tassel i Bruxelles, opført 1892-1893 i art nouveau-stil af den belgiske arkitekt Victor Horta. Interiøret, her trapperummet, er dekoreret med stilretningens karakteristiske ornamentale og stiliserede planteformer.

Trapperummet i et hotel i art nouveau-stil
Af .

Art nouveau er betegnelsen for en stilretning inden for kunsthåndværk og arkitektur fra perioden ca. 1885 til 1910. Stilen var især kendetegnet ved en stor inspiration fra naturen, hvor former, farver og mønstre fra bl.a. træer, planter, dyr og insekter var populære. Formen på en stol kunne være tegnet over en plantestilks svungne former, og en hveps' eller guldsmeds kontur og klare farver kunne være udgangspunkt for et smykke. Art nouveau var meget udbredt i den vestlige verden inden for både bygnings- og interiørkunst, møbler, grafik, keramik, glas og smykker.

Faktaboks

Etymologi

fransk 'ny kunst'

Også kendt som

Frankrig: Art nouveau og Nancy

Belgien: Art nouveau

Danmark: Skønvirke

Tyskland: Jugend

Østrig: Sezession

Italien: Stile liberty eller stile floreale

Spanien og Catalonien: Stil nuovo eller modernista

England: Arts & Crafts

Skotland: Glasgow style

Stilens oprindelse

En sofa i art nouveau-stil

Sofa (kanapé) af udskåret og forgyldt træ, tegnet af den franske maler og designer Georges de Feure (1868-1928). Kanapéen var udstillet på den såkaldte Damesalon på verdensudstillingen i Paris år 1900. Samme år blev den indkøbt af Kunstindustrimuseet (Designmuseum Danmark).

En sofa i art nouveau-stil
Af .

Art nouveau, som betyder 'ny kunst', har navn efter kunsthandler Siegfried Bings (1838-1905) galleri og forretning i Paris, Maison de l’Art Nouveau (1895), hvor nogle af de første genstande inden for denne stilretning blev udstillet.

Oprindelig betegnede art nouveau især fransk og belgisk arkitektur og kunsthåndværk, karakteriseret ved spinkle, bølgende svungne linjer og stiliseret ornamentik inspireret af træer, stængler og blomster. I dag har forståelsen af stilbetegnelsen rykket sig, og art nouveau er blevet en mere overordnet betegnelse. Der kan være stor forskel på form og udtryk alt efter land eller region, men fællestrækkene er den ofte stiliserede naturinspiration, de slyngede eller asymmetriske linjer, og repetitionen af mønstre.

Modreaktion på industrialisering og historicisme

Omslag og titelblad fra samme bog i to stilarter

Det er ofte svært at skelne mellem 1890'ernes beslægtede stiludtryk Arts & Crafts, jugendstil og art nouveau. Her to fotografier af samme bog: Omslaget er i Arts & Crafts-stil mens titelbladet er i art nouveau.

Omslag og titelblad fra samme bog i to stilarter
Af .

Art nouveau opstod i kølvandet på den industrielle revolution og var relateret til den engelske Arts & Crafts-bevægelse, med William Morris i spidsen, og tilsvarende håndværksbevægelser overalt i Europa. De arbejdede alle på at få erstattet de masseproducerede produkter, som ofte var dårligt udført og i billige, uholdbare materialer, med gode, håndgjorte varer.

Den fælles agenda var at frembringe en ny kunst uafhængig af fortidens stilarter, med inspiration fra naturen, og med et stort fokus på materialer, håndværk og fremstillingsprocesser. Kunsthåndværket var ofte unika, men en del blev med tiden industrielt fremstillet, dog fortsat med fokus på høj kvalitet.

Art nouveau var også en reaktion på historicismen, der dominerede stiludtrykket i 1800-tallet. Under historicismen blandede man træk fra vidt forskellige stilarter og perioder i et miskmask af former, mønstre og ornamenter, eller man fremstillede en eksakt kopi af en genstand fra en bestemt periode. Særligt gotikken (ca. 1200-1400) blev genfødt i England i midten af 1800-tallet, hvor mange bygninger blev opført i gotisk stil. Et berygtet eksempel er forfatteren Horace Walpoles hjem Strawberry Hill.

Gesamtkunstwerk

Idealet bag den nye stil, art nouveau, var at alle former for kunst, kunsthåndværk og arkitektur skulle gentænkes både formmæssigt, motivisk og ornamentalt. Inden for arkitekturen blev det udbredt, at arkitekter, kunstnere og kunsthåndværkere arbejdede tæt sammen på bygningsværkerne, så stil og udtryk, både eksteriørt og interiørt, dannede en harmonisk helhed – kaldet gesamtkunstwerk.

Skønvirke – den danske art nouveau

Thorvald Bindesbøll, gulvvase

I Danmark var enkelte kunsthåndværkere inspireret af den forfinede franske og belgiske art nouveau fx Arnold Krog, der designede sart porcelæn med natsværmere som motiv, men generelt var skønvirke karakteriseret ved mere rustikke former og ornamenter.

Den organiske inspiration kom til udryk i møbler og kunsthåndværk med blomster- og plantemotiver som lysestager med drueornamenter, eller bestik med blomstermotiver. En mere organisk-abstrakt inspiration fra bl.a. Japan ses i Thorvald Bindesbølls keramik med skymotiver.

Nationalromantikken var en del af skønvirke: Man havde fokus på det særlig danske, i flora og fauna, men også byggehistorisk og materialemæssigt. Traditionen med at bygge med røde tegl blev set som særlig dansk, og kombinationen af røde tegl og hvide sandsten, Dannebrogs farver, udgjorde den dekorative mønstermuring på Københavns Rådhus. Rådhuset af Martin Nyrop er et af periodens fineste eksempler på et gesamtkunstwerk.

Art nouveau eller art déco?

Metrostationen Abbesses, Paris
Af / Italia Liberty fondata .
Licens: CC BY 2.0

Stilretningen art déco (en forkortelse for art decoratifs), fulgte umiddelbart efter art nouveau og var udbredt ca. 1920-1935. Modsat art nouveau plukkede man inden for art déco gerne stiltræk og motiver fra fortidens arkitektur og kunsthåndværk, og blandede dem med spritnye.

Den moderne verden, med strømlinede biler, trapezformede skyskrabere og geometriske former, blev kombineret med antikke søjler og pyramider og objekter inspireret af afrikansk kunst. Meget kunsthåndværk blev industrielt fremstillet, man hyldede modernismen og fremskridtet. Materialerne var ofte kostbare; elfenben, skildpaddeskjold, zebraskind, og sjældne træsorter. De luksuriøse materialer blev gerne kombineret med billige og industrielle.

I Agatha Christies berømte serie om den lille belgiske detektiv Hercule Poirot præsenteres kvintessensen af art deco-stilen i Poirots hjem, både i selve bygningskomplekset og i interiørerne.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig