Peter Paul Rubens, 28.6.1577-30.5.1640, flamsk maler og tegner, 1600-tallets betydeligste flamske maler og den nordeuropæiske baroks største kunstner. Rubens var født i Siegen i Westfalen som søn af en jurist fra Antwerpen, men vendte ca. 1588 efter faderens død tilbage til Antwerpen. Her kom han 1591 i lære som maler, bl.a. hos historiemaleren Otto van Veen (1556-1629), der med sin omfattende klassiske dannelse fik stor betydning for ham. Rubens blev mester i Lukasgildet i Antwerpen i 1598.
I 1600 rejste han til Italien og blev hofmaler hos hertugen af Mantova, Vincenzo 1. Gonzaga (1562-1612), og 1603-04 var han ambassadør for Gonzaga hos Filip 3. af Spanien i Madrid, hvor han fik lejlighed til at beundre Tizians værker i den kongelige samling.
Rubens var i hertugen af Mantovas tjeneste i næsten otte år, men arbejdede også i andre italienske byer. I Genova malede han portrætter af byens aristokrater, fx Marchesa Veronica Spinola-Doria (1606-07, Staatliche Kunsthalle, Karlsruhe), og i Rom 1606-08 arbejdede han først og fremmest på højalterbilledet til kirken Santa Maria in Vallicella/Chiesa Nuova, Sankt Gregorius og Domitilla.
Hjemvendt til Antwerpen i 1608 ægtede han året efter Isabella Brant (1591-1626) og blev samme år udnævnt til hofmaler for de spanske Nederlandes statholderpar i Bruxelles, ærkehertug Albrecht 7. af Østrig og ærkehertuginde Isabella. Han blev dog boende i Antwerpen, hvor han 1611-18 byggede sig et stort hus og atelier, det nuværende Rubenshuis, der også rummede hans store malerisamling; i dag er det museum. Dobbeltportrættet Kunstneren med hustru i gedebladsløvhytten (Alte Pinakothek, München) malede han 1609.
Rubens viste første gang sit mesterskab med de to vældige, trefløjede altertavler: Korsrejsningen (1610-11) til højalteret i Sint Walburga og Korsnedtagelsen (1611-14) til domkirken i Antwerpen (nu begge i domkirken), og hans nye kraftfulde og dramatiske barokstil, der byggede på indtryk fra italiensk kunst, især fra Tintoretto, vakte opsigt.
I de følgende år fik Rubens talrige bestillinger på malerier til kirker og offentlige bygninger, og i takt hermed opbyggede han et stort værksted med mange assistenter, der arbejdede efter hans skitser og modelli, bl.a. Anthonis van Dyck, der var hans assistent ca. 1617-20.
De religiøse opgaver kulminerede med 39 loftsmalerier og to store alterbilleder til den nybyggede jesuiterkirke i Antwerpen 1618-21; loftsmalerierne brændte 1718, men to alterbilleder med Ignatius af Loyola og Francisco Xavier er bevaret i Kunsthistorisches Museum, Wien.
Rubens malede også talrige historiebilleder med mytologiske motiver, fx Bortførelsen af Leukippos' døtre (ca. 1618, Alte Pinakothek, München, og scener fra den klassiske litteratur; han udførte bogillustrationer, leverede forlæg til billedtæpper og skulpturer og indledte et samarbejde med tidens bedste kobberstikkere om mangfoldiggørelse af sine kompositioner; de såkaldte Rubensstikkere talte bl.a. Cornelius 1. Galle (1576-1650).
Hans rejsevirksomhed omfattede desuden diplomatiske opgaver. Rubens skabte 1622-25 den såkaldte Medici-cyklus, en serie på 21 store lærreder med scener fra den franske dronning Maria Medicis liv til Luxembourgpalæet i Paris (nu i Louvre). Medici-serien betegner et højdepunkt i Rubens' arbejde med de store dekorative opgaver, og han fremstod nu som den monumentale barokstils førende kunstner nord for Alperne.
Efter Isabella Brants død ægtede Rubens i 1630 den 16-årige Hélène Fourment, og i 1635 købte han landstedet Het Steen i nærheden af Mechelen. Fra denne tid stammer de betydeligste af hans landskaber, fx Landskab med regnbue (1636, Wallace Collection, London), og en række portrætter som Pelsen af hustruen (1636-39) og Selvportræt (1638-40, begge i Kunsthistorisches Museum, Wien).
Hans arbejder fra 1630'erne er i deres stærkt maleriske karakter præget af en fornyet inspiration fra Tizian, hentet under ophold i Madrid og London 1628-30. Det gælder det sene hovedværk Ildefonso-alteret (1630-32, Kunsthistorisches Museum, Wien) og billedet af Madonna med helgener (ca. 1636-40), et koloristisk mesterværk, som er anbragt over Rubens' grav i Sint Jacobskerk i Antwerpen.
På Statens Museum for Kunst i København findes bl.a. portrættet af Abbed Matthæus Yrsselius (1624-26) og Kristus på vejen til Golgata (ca. 1635-36), en modello til et alterbillede; det store Salomons dom (ca. 1617) er delvis værkstedsarbejde.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.