Efter gennembruddet med Blue Velvet blev Kyle MacLachlan castet som FBI-agenten Dale Cooper i tv-serien Twin Peaks. En tv-serie, der fik premiere på kanalen ABC i april 1990 til hele 34 millioner seere, og som hurtigt blev genstand for en voldsom kultdyrkelse, ikke blot i USA, men også i Japan og flere europæiske lande. Serien har fortsat en stor fankultur, og ABC lancerede den som ”tv-serien, der vil forandret tv-landskabet”.
Ligesom Blue Velvet handler Twin Peaks om en amerikansk lilleby, hvor der lurer en betændt og mørk sandhed bag de pæne grønne græsplæner og fine hvide stakitter. Og også her er grænsen mellem drøm og virkelighed flydende. Klipperen Duwayne Dunham sagde ja til at klippe Blue Velvet, selvom han mente, at manuskriptet var foruroligende. I am more of a Walt Disney guy, som han sagde til David Lynch, and this is far ways away from Walt country ('Jeg er mere en Walt Disney-fyr. Og det her er langt væk fra Walt-land').
Dunham klippede også piloten til Twin Peaks og instruerede tre afsnit af serien, og han stod også for redigeringen af Wild at Heart. Et fabulerende og sexet opus, der tog udgangspunkt i Barry Giffords roman Wild at Heart: The Story of Sailor and Lula (1990), men som indflettede mærkelige bikarakterer, surreale indslag og intertekstuelle referencer til bl.a. The Wizard of Oz (1939, Troldmanden fra Oz), The Fugitive Kind (1960, Manden i slangeskind) og Yojimbo (1961, Livvagten).
I rollen som The Good Witch så man Sheryl Lee, der også spillede Laura Palmer i Twin Peaks, og filmforskeren Martha Nochimson har beskrevet dette som en "kanonisering af Laura". Sheryl Lees ansigt ses da også i en slags visuel aura eller glorie, og netop dette stilgreb har Lynch brugt i flere produktioner, heriblandt The Elephant Man (1980), Twin Peaks: The Return (Showtime, 2017) og musikvideoen til Michael Jacksons "Dangerous" (1991). Hovedrollerne i Wild at Heart blev spillet af Nicolas Cage og Laura Dern, der også spillede overfor hinanden i prologen til Industrial Symphony No. 1: The Dream of the Broken-Hearted (1990), og filmen slutter med noget, der ligner en parodi eller dekonstruktion af den klassiske Hollywoodfilms vigtigste credo: "All is well that ends well".
Twin Peaks blev efterfulgt af en dyster prequel (forløber) med titlen Twin Peaks: Fire Walk With Me (1992). I åbningssekvensen blev en fjernsynsapparat smadret, måske som en symbolsk illustration af, at dette ikke var den populære tv-serie, men en ny og mere brutal iteration af Twin Peaks. Fire Walk With Me handlede om de sidste syv dage i hovedpersonen Laura Palmers liv, og den fik premiere på Cannes Filmfestival til en blandet modtagelse. Filmkritikeren Vincent Canby skrev, at den lignede "the worst movie ever made" ('den værste film, der nogensinde er blevet lavet'), og filminstruktøren Quentin Tarantino, der ellers havde elsket og hentet stor inspiration fra Wild at Heart, mente, at Fire Walk With Me var for mærkelig og usammenhængende. Den danske anmelder Ebbe Iversen kaldte den sågar en ”travesti”, men i de senere år har folks opfattelse af filmen ændret sig. Ifølge filmhistorikeren Mark Cousins er Fire Walk With Me ikke bare bedre end sit rygte; den er ligefrem Lynchs hovedværk. Intens, springende og sanselig med en signaturagtig blanding af det smukke og det grumme.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.