Faktaboks

Asperup Kirke
Sogn
Asperup Sogn
Provsti
Middelfart Provsti
Stift
Fyens Stift
Kommune
Middelfart Kommune

Asperup Kirke vidner med sine middelalderlige ombygninger om skiftende tiders behov før Reformationen i 1536. I Asperup Kirke er der bevarede kalkmalerier og fornemme træskærerarbejder fra særligt middelalderen og barokken.

Kirken ligger i Asperup omtrent 12 kilometer øst for Middelfart.

Kirkebygningen

Den romanske kirke består af et kor og skib. I senmiddelalderen blev koret forlænget, og man afkortede skibet og opført et tårn vest herfor samt byggede et våbenhus på skibets sydside.

I dag er kirken hvidkalket, og den har sortglaserede tegltage.

Den romanske kirke

Kirken er opført i den romanske periode. De romanske kirker kendetegnet ved brug af runde buer blev bygget af natur- og teglsten, og i Asperup er kirken opført i granit.

I skibet har der oprindeligt været en dør mod syd og en mod nord. Syddøren er endnu i brug om end i omdannet form, mens norddøren er muret til. Hver af skibets langmure har haft to små romanske vinduer, og skibets østlige, romanske gavl er glat og uden dekorationer.

De gotiske tilbygninger

Teglstenene kom til Danmark i middelalderen. Det gav mulighed for, at man kunne bygge billigere og nemmere, og i den sene middelalder blev det i den nye, gotiske stil. Tilbygningerne er opført i brændt tegl, kaldet munkesten, som er lidt større end nutidige mursten. Den gotiske stil er kendetegnet ved dekorationer af trappeformede gavle med kamtakker og systemer af dekorative murnicher i form af blændinger, og særligt var der præference for høje spidsbuer.

I den gotiske periode rev man i Asperup Kirke den romanske kirkes apsis og korgavl ned og forlængede koret med et fag. I korets østlige gavl har der været et fladbuet vindue, som er muret til. Desuden opførte man det store tårn i vest og sydsidens våbenhus.

De gotiske gavle har alle dekorationer af kamtakker og ornamentale blændinger.

Kirkens indre

Kirken er i det indre hvidkalket, og kirkerummet bærer i høj grad præg af dets krydshvælvede lofter. I korets gotiske del mod øst er der dog indsat et ottedelt hvælv. Hvælvene kom til i den gotiske periode, hvor man med teglstenene nu kunne lave de lette, opadstræbende konstruktioner. Her erstattede man det oprindelige bjælkeloft med hvælv, som man byggede ind i den eksisterende, romanske kirke.

Kalkmalerier i Asperup Kirke

I Asperup Kirke er der kalkmalerier fra den sene middelalder. De er udelukkende bevaret på triumfvæggens vestside ind mod skibet. Malerierne er fra 1490-1510, og de forestiller dommedag og apostlene.

Inventar i Asperup Kirke

I Asperup Kirke er inventaret velbevaret fra middelalderen, renæssancen og barokken. Særligt skal det fremhæves, det der er nogle fornemme billedskærerarbejder middelalderen, bl.a. en figurgruppe fra Claus Bergs værksted fra begyndelsen af 1500-tallet.

Middelalderens inventar

I koret står der en romansk døbefont af granit. Foden har form af et omvendt terningkapitæl, der på tre af siderne indrammer løverelieffer og på hjørnerne menneskehoveder. Foden går direkte over i det cylindriske skaft, og kummen har lodrette sider prydet af et relief af en akantusranke.

Der er ligeledes bevaret en figur af Maria siddende med Barnet fra omkring år 1300, en figur af Anna Selvtredje (med Jomfru Maria og Jesus) fra anden halvdel af 1400-tallet og en krucifiksgruppe, der oprindeligt har siddet i korbuen, fra den sengotiske periode omkring 1513-1520. Krucifiksgruppen er tilskrevet Claus Bergs værksted i Odense.

Renæssances inventar

Prædikestolen fra 1580 er udført og signeret af Knud Snedker i Middelfart, men den er stærkt ombygget i bruskbarok stil i 1646 af billedskæreren Anders Mortensen. Stolen fra 1580 er et ganske enkelt snedkerarbejde i tidlig renæssancestil. Anders Mortensens arbejde består i de fire felter med relieffer, som sidder i hver sit fag. De viser forkyndelsen for hyrderne, Kongerne for Herodes, Kongernes rejse til Betlehem og Kongernes åbenbaring.

Barokkens inventar

Altertavlen fra 1648 tilskrevet Anders Mortensen er et bruskbarokt arbejde med forvredne og bevidst monstrøse ornamenter. Den er bygget arkitektonisk op med to store figurer af evangelisterne Markus og Lukas, og på deres ydersider er der svungne søjler og såkaldte storvinger. Ovenover er der et stort relief af korsfæstelsen, som er genanvendt fra den sene middelalder, og det flankeres af svungne søjler, samt figurer af evangelisterne Mattæus og Johannes. I altertavlens centrum er der et maleri, som afbilder Kristus i Emmaus fra 1974 af Sven Havsteen-Mikkelsen.

Læs mere i Den Store Danske

Eksterne links

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig