Læringsspil er en pædagogisk metode, som anvender spil, læringsspil, gamification og spilbaserede metoder til at skabe og fremme læring, både indenfor det formelle uddannelsessystem og indenfor den uformelle efter- og videreuddannelse.
Brugen af læringsspil er ofte begrundet i et ønske om at:
- gøre læreprocessen sjov, underholdende eller på anden måde motiverende
- bruge spilbaserede mekanismer til at fremme eller nedtone bestemte forståelser
- gøre læreprocessen deltagerstyret gennem udforskning af spillets narrativ
- skabe operationelle forståelser, dels for teorier i praksis og dels for samspillet mellem teorier
Som oftest anvendes incitamenterne i samspil, eksempelvis ved at man bruger spillet til at skabe en eksperimenterende mulighed for at udforske en teori i forhold til et spils narrativ.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.