Transformativ læring er en central voksenlæringsteori som handler om at blive bevidst om, hvordan vores tænkning og handling påvirkes af implicitte antagelser. Målet er at skabe en kritisk opmærksomhed omkring de forståelser, som vores tænkning ubevidst følger, for derfra at kunne udvikle en mere holistisk eller hensigtsmæssig forståelse. Transformativ læring handler dog ikke om at udskifte en forståelse med en anden, men derimod om at blive kritisk bevidst om de antagelser og effekter forskellige forståelser har, for derigennem at kunne bevidst benytte sig af dem. Bag teorien om transformativ læring står Jack Mezirow (1923-2014).
Mezirows transformative læringsforståelse er en konstruktionistisk læringsteori, idet den adresserer, hvordan tænkning og handling påvirkes af eksisterende forståelser, og at udviklingspotentialet ligger i at udvikle disse konstruktioner, frem for blot at tilføje mere til dem. Som Mezirow skriver:
”Learning tends to become narrowly defined as efforts to add compatible ideas to elaborate our fixed frames of reference” (Mezirow)
Hovedpointen er her, at vejen til at lære noget, der ligger ud over vores forståelsesramme, ofte går gennem en refleksion over hvorfor vi insisterer på at holde fast i en bestemt forståelsesramme.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.