Voksenlæring er en særskilt pædagogisk aktivitet, som vedrører voksne som målgruppe og hovedsageligt finder sted udenfor formelle uddannelsessammenhænge. Der er stort fokus på at beskrive, hvordan voksnes læreprocesser er markant anderledes, end den måde vi forstår børns læring og undervisning på.
Mange principper fra voksenlæring har med tiden fundet vej ind i formaliserede læringssammenhænge, herunder problemorientering, deltageraktivering og -diskussion, samt nedtoning af omfanget af præsentationer hvor teori gennemgås for deltagerne.
Voksnes læring er kendetegnet ved at være deltagerstyret, udforskningsorienteret, problem- og praksisorienteret, og på at have fokus på at bygge bro mellem den lærendes eksisterende forståelse og nye erfaringer. Der er fokus på at udvikle den lærendes kapacitet til at indgå i praksisser og håndtere problemer, på at arbejde med åbne problemstillinger, hvor hverken løsning eller problemet i sig selv er fastlagt på forhånd, og der er fokus på at gøre den lærende i stand til at handle i forhold til problemstillinger, som den lærende oplever som presserende eller umiddelbart forestående. Dette skift betegnes ofte som en bevægelse fra ’knowing what’ til ’knowing how’, altså et skift fra at fokusere på at den lærende skal vide noget, til i stedet at fokusere på at den lærende skal kunne noget.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.