Fantasi, særlig forestillingsformåen eller træk ved forestillinger. I vor opfattelse og bearbejdning af indtryk og erfaringer indgår der ofte forestillinger, som gør sjælelivet levende og konkret.
Faktaboks
- Etymologi
- Ordet fantasi kommer af græsk phantasia 'udseende, fremtoning, forestilling, indbildning' af phantazein 'gøre synlig'; oftest brugt i betydningen 'forestillingsevne' eller 'tilsynekomst' som resultat heraf.
Som fantasi betegnes de elementer i forestillingslivet, der anvender intellekt, handlen, motorik, talenter, motiver og følelse på en særlig måde i forståelsen af objekter, begivenheder og idéer. Disse kan enten eksistere i virkeligheden eller være frit opfundne, og det er sidstnævnte træk ved forestillingerne, der gør dem fantasifulde. Derigennem skaber sjælelivet "som om"-virkeligheder med nye betydninger, der er begrebsligt ubundne af det faste og bestandige og rettet mod det anderledes eller blot mulige.
Ved fantasiens hjælp kan indbildningskraften således fremmane, undersøge og manipulere mulighedshorisonter, som ikke optræder eller ikke kan optræde reelt. Herunder forbinder fantasien objekter, begivenheder og idéer i tid og rum hinsides det foreliggende, og denne evne til at "give det luftige intet fortrolighed og navn", som Shakespeare siger ("gives to airy nothing a local habitation and a name", En Skærsommernatsdrøm, V.1), er formentlig en af de centrale forskelle mellem mennesker og dyr.
Fantasievnen rummer fleksibilitet og opfindsomhed, variation og kombinatorik. Heri kan indgå svækkelse af den oplevede adskillelse mellem individet og omgivelserne, personificering eller besjæling af virkeligheden som projektion af vore egne menneskelige egenskaber, anvendelse af analogier, metaforer og symboler, bortseen fra objekter eller sammensmeltning af flere objekter til ét, forstørrelse og formindskelse, forstærkning og idealisering (dvs. nogle af de træk ved sjælelivet, som psykoanalysen kalder primærprocesser). Dette kan enten foregå fritflydende som i leg og intuition eller mere sammenhængende, helhedspræget og vurderende som kunstnerisk eller videnskabelig kreativitet.
Fantaseren er ikke det samme som tænkning i forestillingsbilleder, skønt den også er det. I tænkning er det afgørende, at forestillingerne stemmer nogenlunde overens med erfaringen om virkelighedens faktuelle eller antagne indretning. Ellers bliver resultatet fejlforståelse af realiteten, hvilket er dårlig tænkning. Denne realitetsforankring er som nævnt ikke nødvendig endsige kendetegnende for fantasilivet, der da også er lige så meget knyttet til motiver, følelser, forventninger, håb og skuffelser som til intellektet.
Det betyder imidlertid ikke, at fantasier er helt uafhængige af erfaringer med virkeligheden, men fantasier kan være løsrevet fra virkeligheden og kun have indirekte lighed med den. Fx kan fantasien bygge luftkasteller, der er urealistiske, men hvis enkelte komponenter ikke des mindre ofte, måske altid, vil være til en vis grad genkendelige fra virkeligheden. I det hele taget er der glidende overgange mellem den fri fantaseren og den forestillingsmæssige idérigdom og billeddannelse, der er del af almindelig tænkning og handlen.
Børns forestillingsverden er generelt mere fantasifuld end voksnes, skønt der formentlig er betydelige individuelle forskelle børn imellem. Det forklares ofte med, at barnet op til skolealderen i ringere grad skelner mellem fantasi og virkelighed. Fx kan barnet opfinde en fiktiv legekammerat, der behandles meget realistisk. Det er dog næppe den rigtige forklaring, for barnet kan formentlig godt skelne mellem fantasi og virkelighed. Det forholder sig nok snarere sådan, at barnets fantasiliv er mere levende, indtryksfuldt, opfindsomt, eksperimenterende og impulsivt end den voksnes, hvorfor barnet i øjeblikket nemmere ophæver grænsen mellem fantasi og virkelighed, men ikke i det lange løb.
Barnets fantasiliv kommer bl.a. til udtryk i fantasilege, hvor børn med Halfdan Rasmussens ord "er et folk for sig selv, og de bor i en helt anden verden". Den verden er dog ikke mere anderledes, end at en del af fantasilegene består i at imitere de voksnes verden og derigennem tage del i og tilegne sig dens realiteter, færdigheder, impulskontrol og moral.
De voksne stimulerer børnenes fantasiliv ved at fortælle dem myter og magiske eventyr, der er en nydelse for barnet, men i vor kultur tilbydes børn tillige i stadigt stigende grad fantasier gennem legetøj og medierne. Det er uafklaret i psykologien, om dette er gavnligt eller skadeligt dels for kvaliteten af barnets eget fantasiliv, dels for barnets virkelighedsorientering, herunder det ovennævnte forhold om grænsedragningen mellem fantasi og virkelighed. Det sidstnævnte spørgsmål vedrørende fantasiens indvirkning på realitetssansen og den klare tænkning går helt tilbage til Platon, som det fremgår andetsteds i denne artikel.
Den første systematiske psykologiske udforskning af fantasier blev foretaget af briten Francis Galton i slutningen af 1700-t. i en undersøgelse af individuelle forskelle i forestillingslivet. Fra 1900-t. beskæftigede Freud sig med fantasier i undersøgelser af drømme, dagdrømme og frie associationer. Senere har psykologien udforsket fantasier eksperimentelt i undersøgelser af drømme, af mennesker i sensorisk isolation og i stofpåvirkede tilstande, undertiden med anvendelse af elektrofysiologiske målinger.
Fantasiforestillinger anvendes psykologisk til undersøgelse og bearbejdning af sjælelivet, fx i såkaldte projektive test, i legeterapi og i mange andre psykoterapier samt i teknikker som visualisering og styrede fantasirejser, hvor fantasier aktivt fremkaldes til bestemte formål. Her gøres der aktivt brug af fantasilivets evne til metafordannelse, som er den forståelsesmåde, hvori vi overflytter erfaringer og mønstre fra et område af oplevelsen til et andet med henblik på at kombinere sidstnævntes egenskaber på en ny måde og derigennem opfatte det anderledes.
Fantaseren er en normal og ofte berigende mental virksomhed, der ikke blot sætter kolorit på tilværelsen, men udgør en uopløselig del af menneskets hele mentale og kulturelle liv. Dagdrømme kender alle til, især i ungdomsårene. Fantaseren kan også forekomme som personlig problemløsning i en uforventet eller vanskelig situation, hvor vort indre teater afsøger horisonten af fremtidige mulige handlinger og roller og holder generalprøve på dem, før de enten omsættes i virkelighed eller kasseres. Herunder kan fantasier også fungere som tilflugt, afreaktion eller selvhjælp i en ængstelig og spændingsfyldt sindstilstand, der behøver et midlertidigt fristed til bearbejdning af oplevelser, til mindskelse af sjælelige lidelser gennem indirekte tilfredsstillelse af uopfyldte ønsker og impulser og til opladning af ny vitalitet. Denne såkaldte kompensatoriske funktion af fantasilivet har ikke mindst Freud og psykoanalysen beskæftiget sig med.
Nogle mennesker forbliver også efter barndomsårene fantasifulde personligheder, hos hvem nysgerrighed, kombinatorik og tolerance for flertydighed er mere fremherskende end hos andre. Sådanne mennesker kan udvikle kreative talenter, mens andre kan ende med at blive fantaster, for fantasier kan også forstyrre virkelighedsopfattelsen. Den fantaserende kan være så opslugt i sine fantasier, at pågældende er "fraværende" og ikke opmærksom på omgivelserne. I sådanne tilstande kan pågældende foretage sig uhensigtsmæssige handlinger eller undlade at handle, hvor det er nødvendigt. Når de optræder hyppigt og langvarigt, kan sådanne tilstande blive til fabulerende virkelighedsflugt og eskapisme, undertiden i form af tvangsmæssige gentagelser af de samme fantasier. I så fald er fantasilivets fristed og mulighedsverden blevet skadelig for virkelighedsorienteringen og forholdet til andre. Hvis fantasierne desuden sammenblandes med virkelige hændelser, er de ødelæggende for realitetssansen og kan føre til sygelige tilstande som hallucinationer og vrangforestillinger.
Se også drøm, kreativitet og leg.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.