Der sondres i almindelighed mellem begrebers intension og ekstension, hvor intension henviser til både de kriterier, hvorefter et begreb defineres, fx "afrikanere" (baseret på et geografisk kriterium), og begrebets relationer til andre begreber. Begrebers ekstension (eller omfang) refererer til de genstande, begivenheder eller andre begreber, der hører under begrebet.
De klassiske eksperimentelle studier over begrebsdannelse blev foretaget af Jerome S. Bruner og hans medarbejdere i 1950'erne. Stimulusmaterialet bestod af kort med forskellige geometriske mønstre.
Idéen i Bruners forsøg kan illustreres med almindelige spillekort. Under forsøg med "aktiv selektion" definerede forsøgslederen et begreb (fx billedkort), som forsøgspersonen skulle gætte ved at vælge et kort ad gangen og hver gang forhøre sig, om det hørte under det begreb, forsøgslederen havde defineret.
Begrebet kan gøres vilkårligt svært at gætte (fx alle firere, ottere og damer, dvs. kort, hvis værdi kan deles med 4). Under "induktive" forsøg viste forsøgslederen — et efter et — kort, der hørte under begrebet. Igen var det forsøgspersonens opgave at slutte sig til begrebsdefinitionen.
Bruners forsøg viste, dels at disjunktive begreber, der også på mange mennesker virker kunstige (fx billedkort i spar eller ruderkort mindre end 5'eren), er meget svære at lære, dels at de strategier, forsøgspersonerne vælger (fx at satse på at teste mere end en hypotese ad gangen), når de gætter på et begreb, i høj grad begrænses af korttidshukommelsens kapacitet.
Imidlertid er der, som bl.a. påpeget af Ludwig Wittgenstein, ikke meget, der tyder på, at de ret jævne begreber, vi uden videre bruger i dagligdagen som fx "naiv, uretfærdig, et godt køb eller spil", kan defineres ved hjælp af nødvendige og tilstrækkelige betingelser på samme måde som de kunstige begreber, Bruner undersøgte.
Dagliglivets begrebsindlæring, der som regel foregår, uden at begreber defineres formelt og eksplicit, finder sted ved to modsatrettede processer: generalisering og diskrimination. Eksempler på, hvad der falder under et begreb, giver anledning til generalisering. Modeksempler giver anledning til diskrimination.
En formodentlig typisk indlæringssituation, der er diskuteret af den danske psykolog Franz From, er småbørns indlæring af begrebet "hund". I begyndelsen overgeneraliseres begrebet, idet det anvendes om alt med fire ben, for derpå gennem indlæring at undergå en gradvis afgrænsning, så det til sidst kun omfatter hunde.
Eksemplarteorien for, hvorledes begreber er repræsenteret eller specificeret via en række konkrete eksemplarer, der er lagret i semantisk hukommelse, kan betragtes som en systematisk teori for, hvorledes hverdagslivets begreber tilegnes og lagres i hukommelsen.
Teorien siger, at når vi står over for et konkret emne, så kategoriserer vi det ved at sammenligne det med de eksemplarer, vi har lagret i langtidshukommelsen, således at vi vælger den kategorisering, der hører til det eksemplar, som emnet ligner mest.
Eksemplarteorier for begreber er et aktivt forskningsfelt, der er under stadig udvikling. De støttes af en anseelig mængde eksperimentelle fund og formuleres ofte som computerbaserede beregningsteorier, der på et abstrakt niveau specificerer de beregninger, der realiseres i hjernen, når vi søger at forstå (kategoriserer), hvad det er for ting og begivenheder, vi står overfor.
Prototypeteorien for begrebsrepræsentation i hukommelsen synes at tage udgangspunkt i en anden fra dagligdagen velkendt begrebsindlæring, hvor et begreb illustreres ved det virkelig fuldendte (prototypiske) eksemplar; et eksemplar, der ofte mere eller mindre stiltiende figurerer i tankerne, når begrebet diskuteres.
For mange refererer begrebet "fugl" således til en konkret prototypisk fugl, der som regel er en mindre spurvefugl (rødkælk, gråspurv e.l.) og i hvert fald slet ikke en pingvin eller en struds. Tilsvarende finder de fleste mennesker i Nordeuropa og USA, at den typiske frugt er et æble, mens figner er atypiske.
Til støtte for prototypeteorien taler bl.a., at objekter, der ligner prototypen, genkendes meget hurtigt, mens atypiske objekter kategoriseres væsentlig langsommere.
Ligeledes er indordning af objekter som hunde og katte i en kategori på et højere hierarkisk niveau som fx i kategorien pattedyr langsommere end kategoriseringen af hunde som hunde og katte som katte. Ifølge prototypeteorien, fordi hunde og katte, uanset kategoriseringsopgaven, først identificeres som hunde og katte og dernæst som pattedyr.
Prototypeteori og eksemplarteori kan forklare det forhold, at vore naturlige hverdagsagtige kategoriseringer kan være temmelig uldne og svinge fra gang til gang.
I en undersøgelse spurgte man forsøgspersoner, om et slagtilfælde var en sygdom. 16 ud af 30 forsøgspersoner mente, det var tilfældet, mens 14 var imod. De blev også spurgt, om et græskar var en frugt; her var der igen 16 forsøgspersoner for.
Forsøgspersonerne blev spurgt igen en måned efter. Her havde 11 nu skiftet mening om slagtilfælde, mens 8 modsagde sig selv angående græskar.
Man kan sige, at mennesker ikke blot er indbyrdes uenige om, hvad de mener og tænker om ret almindeligt forekommende ting, de mener eller begriber faktisk heller ikke de samme ting på samme måde fra gang til gang.
Overgangen fra en, to eller flere prototyper til en egentlig eksemplarteori er i praksis flydende, og de foreløbig mest tilfredsstillende psykologiske teorier for hverdagslivets begreber er varianter af eksemplarteorier.
Se også begrebsdannelse, logik, hukommelse og problemløsning.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.