Problemløsning, den proces at nå et mål, som ikke kan tilvejebringes ved automatisk brug af en velkendt rutine, men kræver tankemæssig (kognitiv) aktivitet. Problemløsning kan beskrives som en række operationer, et individ udfører for at ændre en given udgangssituation til den ønskede målsituation.

Faktaboks

Etymologi
Ordet problem kommer af græsk problema, egentlig 'det fremlagte', af pro- og ballein 'sætte, anbringe, kaste'.

Problemer kaldes veldefinerede, hvis udgangssituationen, målsituationen og de operationer, der er mulige, er angivet præcist og fuldstændigt. Det gælder fx for regnestykker, krydsogtværsopgaver og spil som skak. For nogle veldefinerede problemer kan der angives en algoritme til at løse dem, dvs. en række operationer, der garanterer, at en løsning bliver fundet. De regnemetoder, der læres i skolen, er algoritmer ligesom logikkens regler for deduktive slutninger.

Selvom der findes en algoritme for et problem, er det ofte i praksis umuligt at gennemføre den; fx kan selv den mest kraftfulde computer ikke regne alle de mulige træk igennem i et spil skak. Desuden er de fleste problemer, mennesker løser i hverdagen, ikke veldefinerede. Både udgangssituationen, målsituationen og de mulige operationer kan være uklare og åbne (hvordan sammensætter man fx en god middag?). Derfor bruges i vid udstrækning heuristikker, dvs. "tommelfingerregler", der anviser en vej uden at garantere en løsning.

En nyttig heuristik er mål-middel-analyse: Sammenlign det, du har, med det, du vil opnå — bestem en forskel mellem de to — find et middel til at reducere forskellen — og gentag forfra, til problemet er løst. En anden nyttig heuristik er analogi-slutning: Find et tidligere løst problem, der ligner det nye, og anvend samme procedure. Undertiden dukker en løsning op, ved at problemet betragtes fra en ny vinkel, ofte ledsaget af en aha-oplevelse. Dette er kernen i gestaltpsykologiske teorier (se gestaltpsykologi) om problemløsning, der lægger vægt på indsigt i problemet mere end på løsningsprocessen.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig