Madkulturen er en selvejende institution under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Madkulturens formål er bedre mad til alle. Gode råvarer, vidensbaseret madlavning og bedre måltider skal være en del af danskernes hverdag uanset indkomst, alder, social baggrund og geografisk placering.

Madkulturens organisation

Madkulturen omtaler sig selv som en videns- og forandringsorganisation og er en selvejende institution under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Organisationens har omkring 25 ansatte, og arbejdet udføres både som almennyttige projekter og som kommercielle projekter til gavn for den enkelte og for det danske samfund.

Madkulturens historie

Madkulturen blev oprettet i 2011 som en opfølgning på Madexperimentarium, forkortet MadX, der var resultatet af en beslutning i Folketinget fra 2009. En rapport fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri fra 2010 beskrev aktiviteterne i MadX som spor for bedre kvalitet i mad og måltid.

I 1998 havde samme ministerium igangsat et udvalgsarbejde for oprettelse af Måltidets Hus. Resultatet af dette udvalgsarbejde blev udnyttet ved oprettelsen af MadX.

I 2011 blev MadX omdannet til Madkulturen med hovedkvarter i Roskilde.

Madkulturens arbejdsområder

Madkulturens arbejde ledes af en direktør med reference til en bestyrelse nedsat af fødevareministeren med repræsentanter for fødevareerhverv og organisationer tilknyttet fødevareområdet i bredeste forstand. Madkulturens indsatser skal skabe madglæde, trække dansk fødevareproduktion i en bæredygtig retning, fremme trivsel for næste generation og give bedre velfærd og sociale kompetencer.

Madkulturen har en lang række samarbejdspartnere fra dagligvarehandlen, fødevareerhvervet, uddannelsesinstitutioner og kommuner og regioner.

Arbejdet er organiseret i projekter, blandt andet i følgende projekter, som er aktive i 2023/2024:

  • Mindre madspild og mere smag
  • Efteruddannelse af madkundskabslærere
  • Klimaeftersyn af kommunale køkkener
  • Grøn opkvalificering af professionelle køkkener

Madkulturens årsrapporter og tænketank

Madkulturen har siden 2014 udgivet årsrapporter, lige som der er oprettet en tænketank under navnet Madtanken.

Læs mere i Den Store Danske

Eksterne links

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig