Faktaboks

Giovanni Boccaccio
Født
1313, Certaldo/Firenze, Italien
Død
21. december 1375, Certaldo, Italien
Portræt af Giovanni Boccaccio. Olie på lærred. Udført mellem 1500 og 1600.
/National Trust.

Giovanni Boccaccio var en italiensk humanist og forfatter. Med novelleværket Dekameron er han den første, der efter middelalderen gør fænomenverdenen til genstand for iagttagelse, psykologisk og moralsk analyse og for en skaberakt i et nyt sprog: italiensk prosa.

Boccaccios livsforløb

Boccaccio var illegitim søn af bankieren Boccaccio di Chellino, agent for det florentinske handelshus Bardi, som bl.a. finansierede Napolis kongehus Anjou. Han tilhørte altså selv Firenzes nye klasse af borgerlige, ambitiøse kapitalister, men fik tidligt en humanistisk oplæring.

Tiden ved hoffet i Napoli

Da Boccaccio i 1327 som handelslærling kom til Napoli sammen med sin far, færdedes han som ligemand ved hoffet, et vigtigt kulturcentrum med forbindelse til den islamiske verden, til Frankrig og pavehoffet i Avignon.

Endnu vigtigere var den litterære nysgerrighed: latinske — og med årene også græske — klassikere, epos, romaner, legender, fabler, fortællinger og kærlighedsteori fra romansk middelaldertradition og lyrik fra provencalerne over Dantes toskanske digterskole til det lige så beundrede forbillede Petrarca.

Alt dette og et personligt møde med kærligheden gjorde Napoliopholdet til en smeltedigel af uhyre betydning for forfatterskabet, hvor "Fiammetta" er den gennemgående kvindefigur.

Årene i Firenze og Certaldo

Omkring 1341 var det forbi: Boccaccio blev kaldt tilbage til Firenze på grund af økonomiske problemer, som aldrig siden slap ham. Han fik en del tillidshverv og diplomatiske opgaver for byen, men fra 1362 boede han fast på familiens hjemsted i Certaldo, hvor han døde.

De vigtigste ydre hændelser i Boccaccios senere liv er pesten i 1348, møderne og den livslange korrespondance med Petrarca samt det opdrag, han i 1373 modtog fra Firenzes kommune: at forelæse over Dantes Divina Commedia i kirken S. Stefano di Badia.

Panorama di Certaldo, 1806
Af /C.F. Inghirami.

Boccaccios forfatterskab

Boccaccios forfatterskab falder i to perioder, en digterisk og en humanistisk, før og efter dets absolutte højdepunkt Il Decamerone (1349-1351), som nu kendes i et manuskript fra Boccaccios egen hånd (Codex Hamilton 90, Berlin).

På den ene side søger Boccaccio at udvikle en moderne toskansk litteratur i poesi og prosa, på den anden at indfange virkeligheden ved at skrive om den, to bestræbelser, som fuldbyrdes i hovedværket.

Det unge forfatterskab: Med kærligheden som inspiration

Ungdomstiden domineres af en stadigt mere modne eksperimenter, altid med kærligheden som inspiration og emne. Efter Rime følger et visionsdigt Caccia di Diana (Dianas jagt) om kærlighedens opdragende magt. Filostrato (1335) i ottave-rim fortæller om trojanerprinsen Troilos' skuffede kærlighed til Chryseis.

Fiammettas opfordring

Visualisering af Fiammetta, 1878
Af /Andrew Lloyd Webber Collection.

Filocolo (1336-1338) kan læses som programskrift: Ved et "kærlighedshof" drøfter man erotisk moral via indlagte fortællinger, og i rammen opfordrer Fiammetta fortælleren til at give stoffet (historien om Flores og Blancheflor) en værdig form på italiensk.

Tilbagekaldelsen til Firenze

Boccaccios tilbagekaldelse til Firenze udløste en hektisk produktion. Han fuldførte La Teseide (1339-1341), et epos inspireret af Statius' Thebais. Den centrale episode er historien om de to rivaliserende venner Palamon og Arcita. Ninfale d'Ameto (1341-1342) beretter i vers og prosa om den ukultiverede hyrde Ametos udvikling "fra vildt dyr til mand".

Kærlighed og versedigtning

L'Amorosa visione (1342-1343) er et Dante-inspireret visionsdigt, hvor Boccaccio søger at hæve sig til en spiritualistisk anskuelse af kærligheden. Elegia di madonna Fiammetta (1343-1344) viderefører den klassisk-retoriske klage fra Ovids heroider, men er også noget helt nyt: en introspektiv, psykologisk prosaroman. Et kvindeligt jeg beretter om den bortrejste elskers svig, måske det omvendte af Boccaccios egen historie.

Med sin fortælleglæde og sin sanselighed er Ninfale fiesolano (1344-1346) Boccaccios mest vellykkede versdigtning; den fortæller en lokal myte om Afrikas og Mensolas forvandling til floder.

Dekameron

I Dekameron flygter ti unge fra det pestbefængte Firenze til et landsted uden for byen. De opholder sig her i ti dage, og hver dag fortæller de alle én historie – dermed bliver Dekameron en samling af 100 noveller.

Størstedelen af de 100 noveller har kendte forlæg, men hver fortælling er skabt som en selvstændig form med omhu for både helheden og den virkelighedsnære person- og miljøbeskrivelse.

Boccaccios fortale

Fortalen er Boccaccios forord til rammefortællingen om de ti unge florentinere. I denne fortale hævdes det, at i kraft af Ham, "som selv er uendelig, og som har gjort det til en uomgængelig lov for alle verdens tilskikkelser, at de skal have en ende", er Boccaccio kommet igennem kærlighedens smerte og ser den som et alment vilkår.

Imidlertid forpligter mindet om lidelsen og den deltagelse, han har mødt, ham til at hjælpe andre, især de mest udsatte: kvinderne. En anden, objektiv, lidelse, han selv har iagttaget, den sorte død i Firenze, er forudsætningen for rammefortællingen og værkets geografiske synspunkt.

Ti unge florentinere i flugt fra pesten

Forfatteren identificerer sig litterært med de ti unge florentinere. Gruppen består af syv kvinder og tre mænd, der alle kommer fra Firenzes rige borgerskab. De har intet andet at stille op mod døden og opløsningen end kulturens værdier: selskabslivet, musikken og de 100 noveller, de henover de ti dage fortæller hinanden.

Situationen skal opfattes mere symbolsk end realistisk: deltagerne vender ryggen til øjeblikkets kaos for ved hjælp af litteraturen at betragte verdens mangfoldighed af "muntre og bitre kærlighedseventyr eller andre af skæbnens tilskikkelser, som er forefaldet i vor tid eller i gamle dage".

Digtning som form og som utopi

Det er ikke flugt; det er digtningen som form og som utopi, et middel til at opleve en anden og større virkelighed end den, man plages af. Netop hvad fortalen lovede: deltagelse. I historierne optræder folk fra alle samfundsklasser, men de værdier, som fremgår af kræfternes brydning, er karakteristiske for Boccaccios menneskecentrerede livssyn og for hans borgerånd.

Kærligheden som natur- og kulturmagt

Det er kærligheden som natur- og kulturmagt, oprør mod et munkevæsen, som ikke længere kan leve op til middelalderens asketiske krav og derfor bliver forløjet, og samtidig en spore til individuel opfindsomhed, udfoldelse og stræben efter ridderligt højsind.

En hyldest til intellektet

Der er hyldesten til intellektet, snarrådigheden og evnen til med en rap replik at vende en vanskelig situation til eget bedste, ofte på bekostning af fjolset, der lader sig narre. Der er studier af skæbnens magt i livet, men også grundige analyser af individets egne følelser og dets handlekraft i konkrete sammenhænge.

Det modne forfatterskab: Humanisten Boccaccio

Forfatterskabets sidste del er viet humanismen i ordets begrænsede betydning, studiet af græsk og latinsk kultur. Vigtigst er den systematiske mytologi i 15 bøger Genealogia deorum gentilium, som også rummer en poetik. De casibus virorum illustrium indeholder berømte mænds beretninger om egen skæbne fra Adam til samtiden, en klassisk retorisk genre, mens den tilsvarende samling af 106 kvindebiografier De claris mulieribus er ny.

Boccaccio har også skrevet latinske hyrdedigte, 24 epistler og et katalog over geografiske navne i litteraturen. Med den barske, kvindefjendske satire Il Corbaccio (forskellige dateringer, ca. 1365) tager Boccaccio afsked med både kærligheden og den italienske digtning.

Hans sidste kræfter er viet Dante med biografien Trattatello in laude di Dante og Esposizioni sopra la Comedia di Dante, kommentarer til de første 17 sange af "Helvede", som også indirekte viser, hvor dybt et skel der går mellem Dantes tid og den, Boccaccio har sat sit præg på.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig