Et andet af de tidlige og meget markante eksempler var laboratoriestudier foretaget af Bruno Latour og Steve Woolgar. I 1979 publicerede de bogen Laboratory Life: The Social Construction of Scientific Facts (Laboratorieliv: Den sociale konstruktion af videnskabelig fakta. 1979). Bogen skulle vise sig at blive meget kontroversiel og fremkaldte efterhånden ophedede debatter.
Latour og Woolgar fulgte et berømt medicinsk projekt, der skulle udforske og bestemme nogle hidtil ukendte biokemiske stoffer. De observerede med antropologiske metoder det daglige arbejde i laboratoriet: opstilling af eksperimenter, indsamling af data, sortering, tolkning og registrering af observationer, kommunikation internt og udadtil osv. Videre: forhandlinger om fremskaffelse af finansiering, da det var et meget kostbart projekt, konkurrence med andre forskergrupper, publicering osv. De hæftede sig især ved, at forskerne i vid udstrækning brugte inskriptioner for at overføre fra en materiel substans til skriftlige symboler, tegn og koder. Det var disse inskriptioner, der blev materialet i forskningen.
Som antropologiske iagttagere oplevede de, at forskningen som processer, der angiveligt ofte forekom rodede og metoder, der forekom arbitrære. Fra starten fremstod resultater som flydende og ustrukturerede billeder af ”virkeligheden”. Men gradvis indsnævrede forskerne gennem forhandlinger spektret af mulige udfald og bevægede sig frem til et samlet resultat. Her kom de økonomiske rammer ind som et begrænsende vilkår. På et tidspunkt nåede man en grænse for, hvor langt man kunne komme, og fastslog det, man var nået frem til som fakta. Det blev det, der for forskerne var virkeligheden.
Det er i den forstand, Latour og Woolgar mener, der er tale om en ”social konstruktion” (de strøg i øvrigt i en senere udgave adjektivet ”social” og ændrede betegnelsen til blot ”konstruktion”).
Dette er blot en meget forenklet billede af bogen, men et billede, der skal illustrere, at Latour og Woolgars studier repræsenter en yderligtgående og særdeles kontroversiel variant af relativisme, derved at de hævdede, at ikke blot det billede af det biokemiske stof, de fremlagde, var en ”social konstruktion”, men at det biokemiske stof i sig selv var en social konstruktion.
I de følgende årtier fremkom i samme socialkonstruktivistiske spor en strøm af forskellige studier af naturvidenskabelig, medicinsk og teknologisk forskning, især case-studier, altså studier af enkelte forskningsprojekter eller forskningsprogrammer.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.