Freske fra domkirken i Parma, Italien.
Correggios fremstilling af jomfru Marias himmelfart anvender med stor perspektivisk elegance kuplen til at skabe en opadstigende, transcenderende effekt.
Af .
Licens: CC BY 4.0

Transcendens betyder overskridelse og anvendes i religion om det, der ligger ud over den menneskelige erfaringsverden. Det transcendente er således ikke er styret af fysikkens love, og ofte bruges begrebet om det guddommelige.

Faktaboks

Etymologi
Ordet transcendens kommer af latin transcendentia 'overskriden', af trans- og scandere 'stige op, betræde'.

Transcendens i religionerne

I en kristen kontekst svarer transcendens til forestillingerne om Gud, engle og dæmoner, men også fx forestillingen om sjælens udødelighed. I de abrahamitiske religioner (jødedom, kristendom og islam) betyder Guds transcendens, at han er hævet over tid og rum.

Transcendens og immanens

Som begreb inden for en religiøs sammenhæng dækker transcendens generelt over de forskellige religioners forestillinger om en anden verden. Som modbegreb betegner immanens alt det, der hører denne verden til. Forskellen mellem transcendens og immanens som to adskilte verdener er kendetegnende for verdensreligioner som kristendom, jødedom, islam og hinduisme.

I andre religiøse kulturer som fx den inuitiske i Grønland og Alaska eller aboriginerne i Australien involverer det usynlige (det transcendente) og det synlige (det immanente) hinanden på en mere konkret måde.

Transcendens i Bibelen

I Bibelen befinder Gud sig uden for den verden, han har skabt, men opfattes alligevel ikke som fjern (Salmernes Bog 139; Apostlenes Gerninger 17,28). Guds væsen er imidlertid kvalitativt forskelligt fra naturen og kan derfor ikke beskrives fyldestgørende med begreber hentet fra sanseerfaringen. De Ti Bud indeholder blandt andet forbuddet mod at gøre sig billeder af Gud (2. Mosebog 20,4).

Transcendens i filosofien

Inden for filosofien har man søgt at bestemme, hvilke betingelser der skal være til stede, for at mennesket kan erfare, erkende og forstå den verden, han eller hun er placeret i.

Transcendens hos Platon

I oldgræsk filosofi henviste Platon til en verden af rene ideer som en slags prototyper på de ting, der findes i verden. Ideerne var transcendente i den forstand, at de tilhørte en selvstændig virkelighed, der alene kunne begribes gennem tænkning. I den jordiske virkelighed, som vi forholder os til gennem sanserne, er idéerne repræsenteret af sprogets begreber.

Transcendens hos Kant

I filosofien betegner transcendens ikke kun de religiøse forestillingers genstandsområde, men alt, der overskrider de menneskelige sanseindtryk og den viden, det er muligt at få gennem videnskabelige undersøgelser. Således skelnede den tyske filosof Immanuel Kant mellem det transcendentale, dvs. vores biologiske og mentale betingelser for sanseerfaring, og det transcendente, der ligger uden for vores sanseerfaring. Vi kan erkende de ydre ting, som de fremtræder for os, men ikke hvad de måtte være i sig selv. Med transcendens mener Kant således Tingen-i-sig-selv.

Transcendens i eksistentialismen

I eksistentialismen bruges ordet også om menneskets evne til selvoverskridelse. Det betyder, at det ikke er de ydre vilkår eller indre biologiske betingelser, der bestemmer, hvem man er, men derimod det frie valg, det er muligt at tage som menneske.

Læs mere i Den Store Danske:

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig