Det teoretiske grundlag for de tantriske retninger i hinduismen er enhedslæren (advaita). Efter tantrisk opfattelse gør udøvelsen af forskellige mystiske og magiske riter foreningen med brahman (verdensaltet) mulig. Det er derfor først og fremmest den praktiske side af det religiøse liv, som tantrateksterne beskæftiger sig med. Dyrkelsen af guderne i abstrakte former spiller en stor rolle i tantrismen. Hellige stavelser, mantra, eller magiske diagrammer, yantra, kan repræsentere guddommen. Kvindelige guddomme træder mere og mere i forgrunden i tantriske kredse. Gudinden opfattes som gudens aktive element; hun er gudens styrke og energi, shakti. Hinduer, der ikke opfatter guden selv, men hans shakti som højeste princip, kaldes shaktaer.
Vigtige ritualistiske elementer i tantrismen er, foruden de nævnte mantraer og yantraer, yogaøvelser af forskellig art, der bl.a. kan bringe udøveren i besiddelse af overnaturlige evner og åndelig indsigt til opnåelse af den endelige frelse (se kundalini). I shaktismen forekommer et hemmeligt ritual, cakrapuja, der finder sted om natten. Lige mange mænd og kvinder sidder i en rundkreds, cakra, og nyder bl.a. vin og kød som et led i ritualet. Som afslutning på ceremonien har hver mand samleje med sin kvindelige partner, hans shakti. Denne handling er symbol på den guddommelige skaberkraft, og gennem den når udøveren til erkendelse af sin enhed med brahman. De enkelte elementer i cakrapuja tydes i detaljer i tantrateksterne, og ritualet er kun virksomt, hvis forskrifterne følges meget nøje under ledelse af en kyndig, indviet lærer; det er fx en betingelse at undgå sædafgang under samlejet.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.