popmusik

Popmusik, (1. led fork. af eng. popular 'folkelig, populær'), betegnelse, der i Danmark fra 1960'erne blev synonym for en kommercialiseret musikkultur, der sammenkædede elektrificering, slagere, tilgængelighed og synlighed via de stærkt fremvoksende medier. Popmusik er ikke et stilistisk entydigt begreb, men skifter indhold og betydning, idet den altid lægger sig op ad tidens lyd (se også mainstream). Fra slutningen af 1960'erne skelnede ungdomskulturerne mellem rock- og popmusik, idet popmusikken i modsætning til rock defineredes som kommerciel, kapitaliseret og uautentisk. Dette skyldtes bl.a., at produktionen af popmusik i studiet på dette tidspunkt opretholdt de tekniske traditioner, som rocken gjorde op med. Popmusikken blev således ensbetydende med vellyd, fremhævet solist og ikke-stødende tekster, og mange kulturkritikere så popmusikken som udtryk for udbytning og en bevidst fordummelse.

Fra begyndelsen af 1980'erne mistede pop sin misklang inden for dele af ungdomskulturerne. Også 1990'ernes brit-pop vedkender sig en uprætentiøs popmusik, som her er forstået som melodiske hits skåret over single-konceptet. Karakteristisk for 1990'ernes popmusik blev de mange opsamlings-cd'er eller compilation-album. Brugen af målrettet markedsføring, oftest rettet imod bestemte samfunds- eller aldersgrupper (segmentering), blev øget kraftigt; således blev Spice Girls i 1990'erne en af de mest sælgende grupper overhovedet med deres Girl Power-produkt rettet specifikt mod piger, ligesom en række boybands har haft enorm popularitet. Flere tv-serier om casting af grupper, herhjemme bl.a. Popstars fra 2001, er anvendt som en mere aggressiv markedsføring af grupperne. Også Internettet har fået en betydelig rolle i musikdistributionen, bl.a. i forhold til de nye virtuelle grupper som fx Gorillaz.Se også populærmusik.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig