Vi udsættes for meget forskellige forureningsniveauer i løbet af dagen. Det skyldes, at i den virkelige verden færdes man i løbet af dagen i en lang række forskellige mikromiljøer, som oftest har meget forskellige forureningsniveauer. Mikromiljøerne kan fx være hjemmet, et transportmiddel, en arbejdsplads, en institution, et butiksmiljø, en idrætsplads og meget andet; mikromiljøer er med andre ord steder, hvor man færdes i dagligdagen. Hvor store forskelle der kan være i niveauet af forurening afhænger af hvilken forureningskomponent, der ses på.
Den største forureningsudsættelse vil tit være under transporten mellem hjem og arbejde/studiested/institution, hvor man færdes i trafikerede gader tæt på forureningskilder (vejtrafikken) og med dårlig spredning af forureningen. Valget af transportmiddel kan have stor betydning for, hvor stor en koncentration af forurening man udsættes for, og hvor meget man trækker ned i lungerne. Er man i bevægelse – hvis man fx cykler, går eller løber – øges respirationen, hvilket betyder, at man trækker vejret hurtigere. Man skal dog huske at bevægelse er sundt og normalt mere end opvejer ulemperne ved luftforureningen. Inde i en bil kan man i øvrigt i tæt trafik opleve, at indsuget ligger ude ved fronten af bilen, og at forurening fra udstødningen fra en forankørende bil ledes direkte ind i ventilationen. I tæt trafik bør man således recirkulere luften og ikke trække udeluft ind i bilen.
Rute, som man vælger, kan også være vigtig for, hvor meget forurening man udsættes for. Et teoretisk studie på Aarhus Universitet i 2007 viste, at en cyklist, som pendler i byområde, i gennemsnit kan reducere sin udsættelse for forurening med helt op til 30 % ved at vælge en "grøn rute" gennem byen. Med en grøn rute menes en rute, hvor man undgår de højeste forureningsniveauer ved at vælge de mindre trafikerede og mere åbne vejstrækninger, hvor der er god spredning af forureningen.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.