Ved reformationens indførelse fortsatte i hertugdømmerne to oprindelige benediktinerindeklostre (i Slesvig og i Preetz) samt to oprindelige cistercienserindeklostre (i Itzehoe og i Uetersen) som protestantiske adelige jomfruklostre. De eksisterer alle endnu. I kongeriget fortsatte det oprindelige birgittinerkloster i Marib i perioden 1556-1621 ligeledes som protestantisk adeligt jomfrukloster. Med enevældens indførelse 1660 ændredes adlens arveret til familiens jord. Dermed så man i adlen nu endnu flere adelsdøtre, som ikke kunne bortgiftes standsmæssigt af økonomiske grunde. Den danske adel genoptog da ideen med adelige jomfruklostre, som man kendte det fra hertugdømmerne. På under 150 år blev der stiftet syv protestantiske adelige jomfruklostre i Danmark:
På trods af en klar pietistisk luthersk kristendom er arven fra den katolske monastiske tradition tydelig i disse institutioners første leveår, inden sekulariseringen satte ind. Som udgangspunkt omtaltes de adelsdamer, som bebor institutionerne, som koventualinder. Dette ord er afledt af konvent i betydningen 'forsamling af de stemmeberettigede munke eller nonner i et kloster'. Desuden finder man en tydelig reference til den monastiske tradition på Vallø kongelige Frøkenstift, idet man her i perioden 1738-1810 genindfører abbedisseembedet i en protestantisk kontekst.
Som et adeligt jomfrukloster under særlig kongelig beskyttelse krævede fundatsen i begyndelsen en abbedisse af fyrstelig byrd, foruden en priorinde af adelig byrd. Fra Vemmetofte adelige Jomfrukloster ved man, at der var flere daglige gudstjenester og bedestunder i begyndelsen i institutionens egen kirke. Desuden bar man en simpel klædedragt og havde et markant lydighedsforhold til priorinden. Med tiden sekulariseredes disse krav. Bønnen blev en privatsag, og klædedragten blev et kongelig forordnet ordenstegn. I nutiden er det på grund af samfundsudviklingen normen, at disse institutioner kun udbetaler et symbolsk årligt beløb til de indskrevne adelige ugifte døtre, mens det gods, der udgør kernen i de enkelte institutioner, udlejes til almene borgere, til jagt, til camping og meget andet.
De adelige jomfruklostre var i de første år efter reformationen en protestantisk fortsættelse af den sociale elites katolske klostre på samme måde, som diakonissehusene Diakonissestiftelsen og Sankt Lukas Stiftelsen senere blev en fortsættelse af den romerskkatolske kirkes karitative ordenssamfund som Skt. Joseph Søstrene af Chambery og andre tilsvarende ordenssamfund.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.