Generativ kunst udspringer af avantgardens forsøg på at underminere de traditionelle forestillinger om kunst som noget, der er skabt af en kunstner, og om kunstnere som mennesker med særlige evner.
Kunstretninger som dadaismen og surrealismen i starten af 1900-tallet eksperimenterede med mekaniske opfindelser, der kunne efterligne kunstnerens håndværk. Det, der fascinerede dadaisterne og surrealisterne, var at lade mekanikken få sit eget liv, så den kunstneriske skabelsesproces blev ustyrlig og uforudsigelig. Generativ kunst var dermed fra starten knyttet til nye opfindelser, og mange af kunstnerne var eller samarbejdede med forskere.
En af de første udstillinger af generativ kunst var kunstneren Desmond Paul Henrys soloudstilling Ideographs på The Reid Gallery i London i 1962. De udstillede værker var tegnet af en mekanisk tegnemaskine, som Desmond Paul Henry havde bygget af en analog bombesigtecomputer fra 2. verdenskrig.
Betegnelsen Generativ kunst blev dog først brugt i 1965 i forbindelse med tre små udstillinger på Galerie Wendelin Niedlich i Stuttgart af de tyske matematikere Georg Nees og Frieder Nake. Nees havde allerede tre år tidligere udstillet det, han kaldte Generative Computergraphik, hvorefter han havde skrevet ph.d.-afhandling om computergenereret kunst. Nake havde siden starten af 1960’erne eksperimenteret med Graphomat Z64; en tegnemaskine designet af ingeniøren Konrad Zuse, der i øvrigt også er kendt for at opfinde en forløber til computeren allerede i 1941.
I 1968 medvirkede Nees og Nake i udstillingen Cybernetic Serendipity på Institute of Contemporary Arts i London sammen med kunstnere som Nam June Paik og Jean Tinguely. Udstillingen præsenterede tidens nyeste opfindelser indenfor datalogi og teknologi, bl.a. tegne- og malemaskiner, robotter, lydaktiverede mobiler og computergenereret musik og poesi. Udstillingen blev en publikumsmæssig succes og turnerede videre til Washington og San Francisco. Den regnes for en afgørende begivenhed i udviklingen og populariseringen af generativ kunst.
Udover Nees og Nake var fysikeren Herbert Franke og kunstnerne Manfred Mohr, Michael Moll, Vera Molnár og Sol LeWitt pionerer indenfor den generative kunst. Frankes generative kunstværk SQUARE var med på Venedig Biennalen i 1970, og i 1979 var han medstifter af Ars Electronica; en festival for kunst skabt med nye medier. Også britiske Harold Cohen spillede en væsentlig rolle for udbredelsen af generativ kunst med sin lancering af AARON: En serie computerprogrammer, der kunne skabe abstrakte billeder, og som Cohen videreudviklede fra den første version i 1972 i flere nye versioner frem til sin død i 2016.
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.