Jo ældre vi bliver, desto mere forskellige er vi. Alligevel er det i vore dage almindeligt at beskrive og afgrænse de gamle som en gruppe, der betegnes som ældrebefolkningen. I opfattelsen af ældrebefolkningen som en gruppe, der har andet tilfælles end alderen, indgår modstridende billeddannelser. Ofte knyttes billederne temmelig kategorisk til alderdommens mørkeste eller lyseste sider, mens mere nuancerede eller sammensatte billeddannelser tillægges mindre vægt.
Ældrepolitik vedrører ofte ældre, der har behov for hjælp, hvorfor ældre og handicappede ofte omtales under et. Når seksårige børn bliver bedt om at tegne "en gammel", skildres svækkelsestegn, fx en krumbøjet skikkelse med stok. Men samme børns bedsteforældre (eller oldeforældre) opfattes ikke som gamle, medmindre de er sygdomssvækkede. Når medierne beretter om, "hvordan vi behandler vore ældre", er der som regel tale om en stillingtagen til konkrete problemer hos svækkede ældre, ligesom omtalen af gamle udøvere af elitesport ofte henviser til ekstreme situationer knyttet til bestemte mennesker.
Sociologiske undersøgelser har vist, at holdningerne til alderdommen generelt bliver mere positive med alderen, dvs. jo flere direkte erfaringer, den interviewede har både om sin egen og jævnaldrendes alderdom, jo mere positiv. Samtidig ses det, at der knyttes flere positive forventninger til alderdommen i de nye generationer. Dette kan bl.a. skyldes, at antallet af gamle mennesker, der samtidig er raske, er øget. Det kan også bero på, at opmærksomheden på alderdommens og pensionisttilværelsens muligheder er stigende.
Også i andre samfund og i tidligere tider præges og prægedes holdningerne af modstridende opfattelser. Respekt knyttes til billedet af den erfarne og vise, despekt til billedet af den sygdomssvækkede. Vrede og angst knyttes til beskrivelser af magtgale og farlige gamle mennesker, mens latterliggørelse bruges som våben over for enhver, som overtræder samfundets skrevne og uskrevne love.
Den franske historiker Georges Minois (f. 1946) har fundet, at holdningerne var mest positive i såkaldte overgangssamfund, der var præget af krige og sygdomsepidemier, og hvor ældres rolle som kulturbærere derfor var særlig vigtig. Holdningerne var derimod mere negative i stabile statsdannelser (fx i antikkens Rom og renæssancens kultursamfund).
I eventyr, der er kendt verden over, knyttes handlingen til en kamp mellem generationer, hvor de unge går af med sejren. Ofte er skurken, som dræbes i slutningen, en gammel kvinde med unaturlig magt og unaturlige lyster. Hertil hører heksen. En feministisk forfatter som Germaine Greer kritiserer vor kulturs irrationelle frygt for gamle kvinder — en frygt hun kalder anofobi (lat. anus 'gammel kvinde'). Heksen, kællingen, rappenskralden er nogle af de nedsættende udtryk, der hæftes på den gamle kone, som efter at have tabt sin seksuelle tiltrækningskraft og fertilitet vækker afsky og angst.
Ved siden af dette kulturskabte skræmmebillede står imidlertid også billedet af de gamle som hjælpere for de unge på deres vej ud i verden. I kraft af deres dybe erfaring har de magiske redskaber eller gode råd at give til den rette. Et udtryk for fortællernes tro på, at alderdommen har værdier at viderebefordre.
I anden litteratur og billedkunst og ikke mindst på teatret fremstilles gamle mennesker både i ældre og i nyere tid ofte som unormale, tåbelige eller faretruende — fx af Horats, Juvenal, William Shakespeare, Ludvig Holberg og i commedia dell'arte-traditionen, som den kendes fra Mester Jakel eller Pantomimeteatret i Tivoli.
Og nutiden giver den intet efter, fx Samuel Beckett i Slutspil, hvor de gamle, gnækkende forældre er anbragt i skraldespanden sammen med deres senile minder. I sådanne skildringer symboliseres negative psykiske egenskaber ved kropslige svækkelsestegn: den krumme, gigtplagede finger som symbol på den gamle gnier, den tørre hud som tegn på manglende blufærdighed, den krumbøjede ryg som tegn på ateisme (frygt for at se mod himlen), de rindende øjne som symbol på "onde øjne", de svage knæ som udtryk for frygtsomhed, og den nedslidte stemme som tegn på mange års udskældning.
De måske ældste modstridende holdninger til alderdommen findes markeret mellem Platon og Aristoteles. Platon hæftede sig ved alderdommens muligheder — den idealiserede alderdom præget af erfaring og visdom. Enkelte andre filosoffer som Cicero og Seneca havde tilsvarende syn. Aristoteles fremhævede derimod alderdommen som en tilstand af svækkelse, psykisk og fysisk forfald. Aristoteles' konstruktion af alderdommen som begrebskategori byggede på en slags "moralfysiologi".
Kroppens aldersforandringer var ifølge datidens lægevidenskab forårsaget af gradvis afkøling og indtørring. Hjertet havde fra fødslen en medfødt kvote af varmeenergi, som langsomt blev afgivet og ligesom en ild skulle næres og vedligeholdes. Ilden kunne gå ud for tidligt pga. manglende næring, eller hvis den blev pustet ud. Af sidstnævnte årsag blev fysisk anstrengelse frarådet. Moderat aktivitet kunne anbefales, men et øget forbrug af kræfter førte til fremskyndet aldring og død. Samtidig frarådedes seksuel aktivitet, idet kroppen derved afsondrede sekreter og hurtigere udtørredes.
Sideløbende med disse fysiologiske forandringer skete en række psykiske (negative) ændringer bl.a. som følge af "en ophobning af fejl". Samme opfattelser var senere fremherskende i den kristne kultur. Alderdomssvækkelse var resultatet af et syndigt liv. Til gengæld kunne kirken give syndsforladelse og tilbyde omsorg og pleje.
I 1800-t. var udviklingen inden for to fag medvirkende til at fastholde negative billeder af alderdommen og opfatte de gamle som en særlig kategori i samfundet. Udviklingen af lægevidenskaben førte til overdrevne forestillinger om betydningen af organernes aldersforandringer. Man var ikke opmærksom på organismens fysiologiske reservekapacitet og mulighederne for træning og vedligeholdelse af fysiske og psykiske færdigheder. Udviklingen af statistikken førte til fejlagtige forestillinger om livskurver over aldersbetingede forandringer.
Man opererede fx med gennemsnitsværdier for funktionsevne, der byggede på både raske, syge og svækkede ældre, og man mente derfor at kunne fastsætte tidspunktet for "alderdommens start". 60 år blev den mest anvendte grænse, og denne blev også anvendt som kriterium ved den senere indførelse af alderdomsforsørgelse (i Danmark i 1891).
I det moderne industrisamfund har konstruktionen af aldersgrænser i den almindelige bevidsthed og i samfundslivet ført til, at ældre betragtes som en gruppe på trods af, at individuelle forskelle øges med alderen. Og denne gruppe er helt eller delvis afskåret fra deltagelse i arbejdslivet, i mange funktioner i foreningsliv osv. (Se også alderisme).
Kommentarer
Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.