Tårnet blev opført øst for koret omkring midten af 1400-tallet. Den alternative placering kan ved Skt. Nikolaj Kirke måske forklares med, at grunden vest for skibet ville være uegnet til byggeri af den størrelse pga. en meget kort afstand til en stejl skrænt. Tårnet er lige så bredt som koret, og blev opført med tre stokværk, dvs. etager. Tårnet er bygget med gotikkens foretrukne byggemateriale, munkesten.
Tårnrummet er udstyret med krydshvælv og har haft et vindue til alle frie sider, og det har sandsynligvis også haft til formål at belyse og iscenesætte en alteropsætning i koret. I 1760 forhøjes tårnet, og får et nyt klokkestokværk, som i lighed med det ældre har to glamhuller mod hvert verdenshjørne. Tårnet blev udstyret med et ottekantet spir, som har fungeret som et vigtigt sømærke, siden det blev rejst.
Søndre korsarms kapel blev bygget i slutningen af 1400-tallet og er ligeledes bygget primært i munkesten. Rummet er sat i forbindelse med skibet via en spidsbuet arkade, og det fik først hvælv i renæssancen. Tilbygningens gavl er udsmykket med detaljerede blændingsdekorationer, dvs. murede nicher, og trappeformede kamtakker – et typisk træk ved den gotiske arkitektur.
Nordre korsarm blev bygget næsten samtidig med den søndre og er sluttet til skibet via en bred dobbeltarkade. Tilbygningen har i løbet af 1800-tallet fået påsat flere kraftige murpiller for at forhindre hvælvets begyndende ustabilitet. Bygningens gavl er ligeledes udsmykket med trappeformede kamtakker og en kompliceret, etagedelt dekoration af blændinger.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.